Ígéret és valóság

Putsay Gábor
2002. 12. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány napon belül másodszor kell színt vallania a szociálliberális kormánynak. Autópályaügyben szembesülniük kell a valósággal. Nem lehet többé az előző kormányt, a magyar útépítőszakmát szapulni, nincs helye több csúsztatásnak. Éles helyzetben kudarcot vall az elhitetés tudománya, a valós dolgokat nem lehet félremagyarázni, bármenynyire is megpuhították a közvéleményt. Egyrészt átadták az elmúlt két és fél évben kiváló minőségben felújított M7-es autópályát, az M3-ast, amelynek útfelülete biliárdasztal-simaságú, másrészt tegnap, a közbeszerzési pályázat eredményhirdetésekor kiderült, hogy mégsem lehet olyan olcsón gyorsforgalmi utat építeni Magyarországon, mint amivel júliusban a közvéleményt hitegették.
Bizonyára emlékezetesek az elmúlt két és fél esztendő azon epizódjai, amikor az akkori ellenzékhez tartozó politikusok vagy saját maguktól, vagy állítólagos szakértőkre hivatkozva – a média többségének hathatós támogatásával – egymást túlkiabálva hangoztatták: nem épülnek a sztrádák, s ha igen, akkor túl drágán, rossz minőségben, olyanok végzik a kivitelezést, akik nem értenek hozzá. Aztán csodák csodájára – és határidőre – előbb az M7-est, majd a Tiszán átívelő M3-ast adták át. Volt is nagy ünnep – kénytelenek voltak az eddig agyonszidott útépítő szakmát is ünnepelni –, a szívmelengető beszédekben azért el-elhangzott: az autópálya első osztályú minőségben készült el. Az összesereglett újságírók valamiért nem siettek megkérdezni: miniszter úr, hogy is van ez? Eddig azt mondták, az autópálya gyalázatos minőségben épült, most pedig, hogy önök adják át, első osztályú? Csillag Istvánhoz azonban eljutott a kérdés, ő így válaszolt: a fővállalkozók – azaz a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) cégei – megtalálták azokat az alvállalkozókat, akik tudnak utat építeni. Valószínűleg a miniszternek elkerülte a figyelmét, vagy eddig még nem tájékoztatták, hogy a MAK-on belül a magyar útépítő- és mérnökszakma krémje dolgozott, a fővállalkozók pedig a legmodernebb gépparkkal építették, építtették az utakat – merthogy 400 vállalkozás gyarapodását is elősegítette a szakmán belül az elmúlt két és fél esztendő, s emellett a régiók is jól járnak. Aki volt autóval a Lajtán túl, az is nyugodtan elmondhatja: az autópályák minősége európai szinten is kiváló.
Talán ez vette el a kedvét a főbb döntéshozóknak attól, hogy újból megpróbálkozzanak a magyar fővállalkozókkal. A média nagy része szokatlan nyugalommal viselte, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. előminősítéses közbeszerzési pályázatán végül csak a külföldi többségi tulajdonban levő cégek jutottak révbe. Éljen a nemzeti érzelmű, a kisemberek sorsát magán viselő, a magyarság érdekeit szem előtt tartó kormány! Tegnap lehullt egy lepel, mivel eredményt hirdettek az újonnan megépítendő autópálya-szakaszokról. Kiderült ugyanis, hogy a kormány által favorizált útépítő cégek – amelyek 1994 és 1998 között is uralták a piacot – lényegesen több pénzért hajlandóak megépíteni az új sztrádákat, mint amiről eddig a közvéleményt tájékoztatták. (Júliusban ugyanis – mint emlékezetes – a kormány kiírt egy meghívásos kirakattendert, ahol demonstrálták, hogy ugyanezek a cégek mennyit tudnak az adófizetőknek megspórolni a magyar fővállalkozókhoz képest.)
Az utak tovább hosszabbodnak, bár nem lesz akkora felhajtás, mint eddig. Szemet lehet hunyni a felett is, hogy az adófizetők forintjai külföldi fővállalkozókat gyarapítanak. Holott – mint a példák is bizonyítják – utat magyarok is tudnak építeni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.