Januártól új működési rendszer a MÁV-nál

Négy üzletág működik a MÁV Rt.-n belül 2003. január 1-jétől: az önálló elszámolási rendszer szerint üzemelő személyszállítási, áruszállítási, infrastruktúra-gazdálkodási és gépészeti divízió feladata az európai uniós irányelveknek is megfelelő, piaci alapon működő vasúti forgalom lebonyolítása lesz. A MÁV Rt. központi finanszírozási rendszere jövőre is változatlan marad. A megrendelt szolgáltatások után elmaradó teljes körű állami támogatás és a kényszerű hitelfelvételek miatt idén és 2003 végére is jelentős veszteséget, adósságot halmoz fel a vasúttársaság.

Putsay Gábor
2002. 12. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős piacokat veszítettek a kelet-közép-európai vasutak az elmúlt években – Nyugat-Európában ez a folyamat már a 70-es években megkezdődött –, a MÁV Rt. áruszállítási teljesítménye az évi 130 millió tonnáról 44-45 millióra esett vissza, 230 helyett 160 millió utas veszi igénybe a személyszállító szerelvényeket. Az átalakuló gazdaság szállítási igényeinek nehezen tud eleget tenni a vasúttársaság, a megrendelők a nagy tömegben szállított árufajták elmaradásával inkább a közúti fuvarozást választják – ez a megoldás rugalmasabb és sokszor olcsóbb –, az utazóközönség pedig a személygépkocsit részesíti előnyben. Ennek ellenére bizonyos területeken egyre nagyobb igény mutatkozik a vasúti szállítás iránt: a hivatásforgalomban nélkülözhetetlenné válik a vasút, hiszen a városok közútjai, illetve a nagyobb településekre vezető utak bedugulnak – annak ellenére, hogy folyamatosan fejlesztik az infrastruktúrát –, és a gyors összeköttetést biztosító, kényelmes személyszállító vonatok iránt is növekszik a kereslet. Nyugat-Európában egyes városok között a nagy sebességű vasútvonalakon 250-330 kilométeres óránkénti sebességgel közlekednek a vonatok (évről évre újabb szakaszok nyílnak meg, Párizs és Brüsszel között például a repülőjáratok is megszűntek emiatt), a MÁV hálózatán erre ugyan nincs lehetőség, az intercity járatokra azonban egyre több utas vált jegyet. Az Európai Unió (EU) anyagilag és adminisztratív rendelkezésekkel is támogatja a vasút fejlesztését, elsősorban környezetvédelmi, nemzetgazdasági és társadalmi okok miatt. Az EU a vasúti hálózat fejlesztéséhez és új logisztikai központok létrehozatalához járul hozzá jelentős összegekkel. A logisztikai központok fejlesztésének nem titkolt célja, hogy nagy távolságokon teherszállító vasúti szerelvényeken bonyolítsák a forgalmat, a megrendelőig az áru pedig közúton érkezzen. Ehhez azonban rengeteg pénz szükséges, a közlekedési alágazatok között is igen nagyok az érdekellentétek. A vasúti szállítás részarányának növelését a piac teljes liberalizálásával kívánja elősegíteni az EU, ami annyit jelent, hogy valamennyi tagország megnyitja vasúti pályáit, amelyeket használati díj ellenében a nemzeti vasúttársaságokon kívül minden fuvarozásban érdekelt vállalkozás igénybe vehet. Új irányelveket dolgoztak ki Brüsszelben, amelyek alapján szervezetileg és szerkezetileg is át kell alakítani a jelenleg monopolhelyzetben levő társaságokat, így a MÁV-ot is. Az EU-direktívák szerint a vasútüzem minden területén biztosítani kell az átlátható működést, ezzel együtt meg kell szüntetni a keresztfinanszírozási rendszert. Az állam kizárólag az alaptevékenységként működő személyszállítást, illetve a pályahálózat fenntartását támogathatja, egyéb vasúti szolgáltatások – így a teherszállítás vagy a vontatás ellátása – a versenyszférába tartoznak. Kötelezővé válik emellett a vasúttársaságok számára a személy- és áruszállítás teljes körű számviteli elkülönítése, és saját elszámolási rendszer szerinti működtetése.
A MÁV Rt.-n belül az áruszállítási üzletág 2002. január 1-jétől gazdálkodik számvitelileg külön egységként, 2003. január 1-jétől a személyszállító, infrastruktúra-kezelő és gépészeti üzletág is önálló mérleg szerint, elkülönített létszámmal, illetve eszközparkkal működik. Mind a négy üzletág élére pályázat útján új menedzsmentet választott a MÁV Rt. igazgatósága. Komoly változás nem történt, a megbízottak eddig is a vasútnál vállaltak vezetői megbízatást. A személyszállítási üzletág élére Vizsy Ferencet választották, aki 2000 februárjától a terület szakigazgatójaként dolgozik a MÁV-nál. Az árufuvarozást 2003. január 1-jétől Kovács Imre irányítja, aki a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt.-nél volt vezető. Csiba József vezeti majd a vontatási részleget: jelenleg a gépészet stratégiai és fejlesztési divíziójának helyettes vezetője. Az infrastruktúra üzletág első embere Zsákai Tibor pálya-, híd-
és magasépítményi szakigazgató lesz.
Mind a négy üzletág közvetlenül a vezérigazgatósághoz tartozik majd, amely irányítói és stratégiai szervként működik. A vezérigazgatóság költségeit azoknak kell kigazdálkodniuk. Az infrastruktúra-kezelő szervezet működteti a MÁV 7500 kilométer hosszú hálózatát, amely használatáért a kereskedővasutak – a személy- és áruszállító divíziók – minden fuvar után díjat fizetnek. Ezentúl a vontatási üzletágtól lehet igénybe venni a mozdonyokat, szintén szolgáltatási díj ellenében. A rendszer jövőre csak kísérleti jelleggel, 2004-től, a liberalizáció kezdetétől azonban élesben működik. Mivel 2004. január 1-jétől a külföldi vasutak is az EU normái szerint vehetik igénybe a MÁV szolgáltatásait – a pályákat, vagy akár a mozdonyokat –, várhatóan egy új kapacitáselosztó szervezet is megalakul.
Idén a MÁV Rt. 28,8 milliárd forint veszteséggel zárja az évet, a 2003-ra tervezett hiány azonban ennél az összegnél is nagyobb. Az új gazdálkodási rendszerre való áttérés csak a lehetőségét teremti meg az eddiginél hatékonyabb működésnek, a MÁV gondjait nem oldja meg: a finanszírozási mechanizmus változatlan marad, ugyanis az állam 2003-ban sem vállalja át a személyszállításból adódó veszteségek teljes körű finanszírozását, a fejlesztések döntő részét továbbra is hitelből kell fedezni. Az alaptevékenységként működő személyszállítás finanszírozása az EU-direktívák szerint is állami feladat lenne legalább a nullszaldó szintjéig, a 2003-as költségvetésben azonban nem szerepel az a 14,4 milliárdos többlet, ami ezt lehetővé tenné. A fejlesztések is hitelből valósulnak meg – az EU és az állam támogatásán kívül –, a magas kamatú törlesztőrészletek azonban nagy terhet jelentenek. A kormány a MÁV 105 milliárdos tartozásából 60 milliárdot átvállalt, az adósság azonban 2003 végére újra felhalmozódik, így ha a liberalizációt nem akarja a vasúttársaság 100 milliárdot meghaladó hitelállománnyal kezdeni, az államnak mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A hitel csak a veszteségeket finanszírozza átmenetileg, a magas kamatok miatt egyre nagyobb lesz az adósság.
Nem irigylésre méltó a MÁV kezelésében levő infrastruktúra és eszközpark műszaki színvonala sem. Fejlesztési forrás elsősorban a tranzitforgalmat lebonyolító nemzetközi fővonalakra jut – ezek felújítását támogatja az EU –, a hálózat 40 százalékán csökkentett sebességgel közlekedhetnek a vonatok. A gördülőállomány nagy része is elavult, az intercity, nemzetközi és néhány elővárosi szerelvény kivételével a MÁV nem tudja biztosítani azt a szolgáltatási színvonalat, amit az utazóközönség a menetjegyért elvár. A MÁV idén vásárolt – garanciális hitelből – tíz új nagy teljesítményű villamos mozdonyt, negyven orosz sínbuszt az államadósság terhére, megrendelt tizenhárom német motorvonatot, folyamatos továbbá 136 elővárosi személykocsi felújítása. Ezek a járművek a kor magas szintű közlekedési elvárásainak megfelelők, figyelemre méltó azonban, hogy a vasúttársaság jelenleg ezer mozdonyt, kétezer személy- és húszezer tehervagont üzemeltet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.