Koncertjegyek, felárral szervírozva

Koncertjegyet venni nem olcsó mulatság. Főként ha jegyirodában teszi az ember. A több száz forintos szervizdíj jelentősen megdrágítja szórakozásunkat.

Szikszai Péter
2002. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több vásárló is kifogást emelt amiatt a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségen, hogy a Ticket Express Jegyiroda a kulturális programokra szóló belépőket szervizdíjjal terheli meg. A főfelügyelőség azonban elutasította a panaszt, mondván, a jegy nem hatósági áras termék, az árusításáért felszámolt szolgáltatói díj pedig nem jogtalan. Mint megtudtuk, ma még nem minden jegyiroda dolgozik szervizdíjjal, de ez a jövő útja. Azok, akik eddig is azon keseregtek, hogy egyre kevesebb ember engedheti meg magának, hogy színházba vagy koncertre járjon, még szomorúbbak lesznek. Ha jegyirodában veszünk jegyeket, akkor a szolgáltatás után (amely egyelőre abból áll, hogy a pénz kifizetése után egy hölgy a tikettet a kezünkbe nyomja) díjat számolnak fel, színházjegy esetén +10 százalékot, míg a koncertbelépő vásárlásakor darabonként 200 forintot.
A jelenségnek az a magyarázata, hogy a jegyirodának is ki kell fizetnie valahogy a bérelt helyiség díját és a munkatársak járandóságát, ugyanis a koncertszervezők által adott igen alacsony jutalékból erre nem futja. Ahogy Hegedűs László, a Multimedia Concerts igazgatója fogalmaz, Magyarország nemcsak a jegyek olcsóságában „világrekorder”, hanem az alacsony jutalékban is. Az uniós országokban kb. 8-10-szer annyiba kerül egy kulturális rendezvény látogatása, mint nálunk, míg a jegyirodák 20 százalék jutalékot kapnak. Magyarországon ugyanez a tétel egy népszerű előadó koncertje esetén – amelyet nem kell agyonreklámozni – 5 százalék, ha nem szupersztárokról van szó, akkor már 8, a színházjegyek utáni haszon pedig 10 százalék. A jegyirodák üzletét a hazai, egyáltalán nem „eu-konform” adójogszabályok is nehezítik. Magyarországon a jegyek 12 százalék áfát tartalmaznak, a jutalék után azonban 25 százalék adót kell befizetni. (Ez a probléma azonban az unióba való belépéssel megszűnik.) Az irodák mellett a rendezvényszervezők is adnak el belépőt, amelyet telefonon vagy interneten lehet megrendelni. – Tévedés azt hinni, hogy a több ezer forintos jegyek nem kelnek el – mondja Horváth Viktória, a Ticket Express irodavezetője. – Sokkal nagyobb az igény, mint amit a szervezők ki tudnak elégíteni, de Magyarországon nincsenek igazán nagy rendezvények. (Az már nagyobb gond, hogy egy-egy magyar zenekar koncertjére közel annyiba kerül a belépő, mint egy külföldi világsztár műsorára.)
Amíg az egyetlen igazán alkalmas helyszín, a Budapest Sportcsarnok le nem égett, addig lehetett nagyobb koncerteket tartani, de az is előfordult, hogy egy világsztár fellépését a létesítményben tartott karácsonyi vásár hiúsította meg. A nyári rendezvényekre sem lehet könnyű helyszínt találni, mert akkor nem minden esemény lenne a koncertek befogadására alkalmatlan Kisstadionban. A Budapest Aréna átadásának elhalasztása és a Millenniumi Városközpont bizonytalan jövője még nehezebb helyzetet teremt. Bár Nyugaton a jegykereskedelem is üzlet, Magyarországon meglehetősen kialakulatlanok a viszonyok. Nálunk egyelőre kevéssé ismert fogalom a kulturális turizmus, bár egyre több magyar utazik a két és fél órányira lévő Bécsbe egy-egy híres művész előadására. Magyarországon nem hirdetik jól a hazai eseményeket, mert nagyon drága a marketing, így erre nem is igen lehet turistaforgalmat építeni. Egyes vélemények szerint ezen az állapoton az sem segítene, ha a mindenkori kormányzat beleavatkozna a kulturális üzletbe. Egy neve elhallgatását kérő hazai szervezőcég vezető munkatársa szerint épp az a legnagyobb baj, hogy az állam még mindig piaci szereplőként vesz részt az üzletágban.
Ennyi megoldatlan probléma ismeretében nem csoda, ha a kultúrából élő cégek folyamatosan a szabályozás kiskapuit keresik. Informátoraink szerint nem ritka, hogy egy-egy kisebb koncertszervező csupán szóban állapodik meg a jegyterjesztővel az eladandó darabszámról és a jutalékról. Színházi jegyeladással foglalkozó forrásaink pedig azt állítják, hogy a műsorirodák jelentős számú szakmai és VIP-belépőt kötnek le, viszont teljes áron értékesítik. A haszon így azért nagyobb, mert a szakmai jegyek ajándéknak minősülnek, amely után nem kell áfát fizetni.
A káoszt és a visszaéléseket a jegyárusítás digitalizálása oldhatja meg. Az elektronikus úton – telefonon, e-mailen – lebonyolított jegyrendeléseket egy központi számítógép kezeli. A jutalékot annak a közvetítőnek írja jóvá a rendszer, amelyik a rendezvényt, a jegyrendelésre buzdító szöveget és a központ telefonszámát vagy weblapját hirdette, legyen az óriásplakátokkal foglalkozó ügynökség vagy a tévétársaság. A jegyüzlet pedig egységes lesz, a tiketten feltüntetett jutalék pedig tájékoztatná a vásárlót, hogy mennyit fizetett a szolgáltatásért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.