MI A MAGYAR?

–
2002. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hagymakoszorú virág helyett nem ismeretlen jelenség a hazai színészet történetében. 1840. dec. 6-án a Nemzeti Színházban a Borgia Lucretia opera előadásán Bognár Ignác hamisan énekelt, mégis megtörtént, hogy partnere, Schodelné, a felvonás végével kihozta a közönség elé Bognárt, akit senki sem hívott, mire pisszegés hallatszott. Ekkor Schodelné azt mondta a közönségnek: „Kígyók közt énekelni nem lehet!”, erre újabb zsivaj keletkezett; Schodelnénak bocsánatot kellett volna kérnie a közönségtől, ehelyett azt mondta, hogy ha úgy kívánják, nem énekel többé, hiszen részére úgyis nyitva áll az út a külföld felé. Erre a kijelentésre hagymakoszorút dobtak neki. De a leleményes művésznő nem jött zavarba s a hagymakoszorút e szavakkal helyezte a súgólyuk tetejére: „Leteszem a nemzet oltárára!” Kassán szintén megtiszteltek egy színésznőt ilyen meglepetéssel, amint a Regélő (1843. márc. 20. szám) tudósít róla: „Néhány nap előtt az első énekesnőnek hagymakoszorút vetettek a színpadra.” 1844. márc. 12-én Kolozsvárott Pergő Celesztint, az akkor népszerű színészt a Paul Jones előadásán a karzatról hagymakoszorúval dobálták meg. „C. úr erre a közönséget szólítá fel, hogy valljon, méltó volt-e ez illetlen bánásmódra, vagy nem? A közönség nemmel felelt, és őt megtapsolá.” Újabb időben is történt hasonló eset, Székesfehérvárott, 1881. dec. 24-én, Cs. Ilonával, 1892 júl. havában pedig Félegyházán egy nagyszerű tragikával, akinek tiszteletére az ifjúság fáklyás felvonulást rendezett, azonban a művésznőnek tovább kellett utaznia. A félreértés azután azt eredményezte, hogy hagymakoszorút küldtek neki.

Claque (Klakk). Szervezett és fizetett tapsoló emberek (claqueurs, klakkőr) neve a színházakban… Nálunk 1863. április havában honosították meg a claque-rendszert a Nemzeti Színházban. Azonban e reform ellen kikel a Hölgyfutár, s a következőket írja április 30-iki kelettel: „A Nemzeti Színháznál egy idő tapsoncok vannak alkalmazva. Szép! Csakhogy Pest nem Páris, itt bajosan fogja magát feltartani, mert itt nem lehet a közönség szemébe port szórni.” A M. Kir. Operaházban Weidinger Henrik volt a claque-főnök. Megh. 1910. dec. 11.
Első színházi cenzúra értelmében (1792) tiltva volt a vallási szokások szatirizálása. Papok, ha még oly szépen jellemeztettek is, a színpadon meg nem jelenhettek. Gyilkosságnak nem volt szabad megtörténni a színpadon; házasságtörési darabot nem adhattak elő. Férfinak szabad volt rosszat tanácsolni, nőnek azonban nem. Átkozódni tilos volt, az állami személyek szatirikus emlegetésétől is mindenkor tartózkodni kellett. Tiltva volt a rögtönzés és „bolondozás”, továbbá a kétértelműségek és illetlen testmozdulatok, a gúnyolódások. (A cenzor vizsgálta át a színdarabokat és gyakran a kulisszák mögött végezte ellenőrző tisztét.)

Kihívás. Ristori Adélt a Nemzeti Színházban 1856 decemberében hatszori fellépésekor 130-szor szólították a lámpák elé. Jókainét 1858. febr. havában Debrecenben az Antonius és Cleopatra előadásán 28-szor hívták ki. Sokáig divatban volt, hogy a jelenések után is megjelentek a színészek a hívó tapsra. Ezt a visszás helyzetet egy 1868. április havi nemzeti színházi rendelet megtiltja… 1870. május havában a budai városkapitány elrendelte, hogy a szereplők csak egyszer jelenhetnek meg a tapsokra, miután a demonstrációk miatt rendesen sokáig tart az előadás.

Babonák. (…) Azt tartják, ha a színész olvasás, vagy tanulás közben leejti a szerepét a földre, akkor abban a szerepben meg fog bukni. De ugyanezt tartják akkor is, ha a színész szerepét más ejti le. Érdekes babona az is, hogy a színházban nem szabad a Miért oly borúst, a színésztemetések alkalmával énekelt gyászdalt énekelni, mert az halált jelent. Ha a kórista a maszkírozáshoz használt tükröt eltöri, akkor hét évig tovább is kórista marad. Vidéki színházaknál szokásos babona, hogy a színlaphordónak a színlapokat az ágyra tennie nem szabad, mert akkor nem lesz közönség… Azt tartják, hogy ha a próbák alatt veszekednek (színészek egymással, rendezővel, igazgatóval, igazgató a rendezővel, vagy a szerzővel), akkor nagy sikere lesz a darabnak.
Szócikkek a Magyar színművészeti lexikonból (1929)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.