Történelmi esély vagy ugrás a sötétbe?

Noha a maratoni tárgyalássorozat után péntek este bebocsáttatást nyert tíz tagjelölt ország jóformán még fel sem ocsúdott első kábulatából, az Európai Unió jelesei már most a hogyan továbbról morfondíroznak. A történelmi tanácskozást értékelő európai sajtót lapozgatva ugyanis hamar kiviláglik, ami valójában eleddig sem volt titok: a közösség számára a bővítés nem- csak „Európa újraegyesítését”, illetve „történelmi esélyt” jelent, hanem egyben „félelmetes kihívást” is, illetve „ugrást a sötétbe”.

Ruff Orsolya
2002. 12. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ebben az esetben a „sötét” természetesen nem a borús kilátásokat, hanem a teljes ismeretlenséget jelzi. Maguk a tizenötök sem tudják még egészen pontosan, milyen Európa is kerekedik végül, és miként működik majd a huszonötök, illetve – Románia és Bulgária csatlakozása után – a huszonhetek Európai Uniója? Mint a konzervatív The Times a csúcstalálkozó után megjegyezte: „Sok EU-tagállam azon tűnődik, miként változtatja meg egy ilyen hirtelen és nagymértékű kibővülés nemcsak az unió jellegét, hanem életképességét is, és hogyan gyengül saját befolyása, hozzáférése a pénzalapokhoz.”
A kérdés tehát húsbavágó, a reform elodázhatatlan. Az Európa- ház, amelyet eredetileg hat lakóra terveztek, majd fokozatosan tizenöt személyesre bővítettek, a mostani új beköltözőkkel meglehetősen szűkösnek, kényelmetlennek bizonyul majd. A korszerűsítés, egyszerűsítés, átszervezés és átláthatóbbá tétel nem új fogalmak, hiszen a kilencvenes évek – Maastrichttól kezdve Torinón és Amszterdamon keresztül Nizzáig – a reformok jegyében telt. No, meg persze a bővítésében, amely a múlt héten Koppenhágában érte el csúcspontját.
A minden eddiginél nagyobb bővítéssel az Európai Uniónak tulajdonképpen három kihívással kell szembenéznie – állítják szakértők. Az új tagok felvétele kapcsán a szkeptikusabbak egyik legnagyobb félelme éppen az volt, hogy a nagyarányú bővüléssel sérülhet, netán csökkenhet az európai integráció eddig elért szintje: az újonnan felvettek lelassítják a ritmust, egyfajta visszahúzó erőt képeznek majd az EU-n belül, és ezzel fellazítják az integrációt. A koppenhágai – azaz a politikai, gazdasági – kritériumok, valamint az évekig tartó aprólékos csatlakozási tárgyalások azonban éppen ezt a visszaesést igyekeztek kivédeni. Az unió számára ugyanilyen fontos annak megválaszolása miként lehet megőrizni a közösségi politikák eddig elért eredményeit, hogyan lehet kiterjeszteni azt az új tagokra úgy, hogy közben a finanszírozhatóságuk is megoldható legyen. A bővítésből fakadó harmadik kihívást az intézményi reformok jelentik, nevezetesen: miként maradhat működőképes a huszonöt, huszonhét, netán még nagyobb létszámú Európai Unió? Azt ugyanis senki sem vitatja, hogy átszervezés híján az EU működése lebénulhat, a döntési folyamat lelassulhat, és a sorozatos kompromisszumok következtében a határozatok tartalmilag teljesen kiürülhetnek.
A választ az unió jövőjéről dönteni hivatott konvent, pontosabban a várhatóan 2004 elején összeülő kormányközi konferencia (ha úgy tetszik alkotmányozó gyűlés) fogja megadni. Az új Európa kialakításába már a leendő tagoknak is beleszólása lesz, hiszen a 2002 februárjában megalakított konvent munkájában mind a tizenhárom tagjelölt képviselői is részt vesznek. A 2004-es kormányközi konferencia feladatai közé tartozik egyebek között az EU és a tagok kompetenciáinak tisztázása, a résztvevők választ keresnek arra is, miként integrálható az Alapvető Jogok Chartája a készülő uniós alkotmányba, ezenkívül cél az európai jogalkotás eljárásának egyszerűsítése is. Az uniós alaptörvény tervezete – mely fölött az egykori francia államfő, a konvent elnöke, Valéry Giscard D’Estaing bábáskodik – olyan alapvető kérdésekre is kitér, minthogy melyek az EU feladatai, s a jogalkotásnak, illetve a döntéshozatalnak mely részei tartoznak rá? És egyáltalán: mi az Európai Unió? A vita a jövő Európájáról már nálunk is beindult, igaz, nem érint széles rétegeket. Mindazonáltal a hazai elképzelések szerint Magyarország egy hatékony, polgárközeli, átlátható és demokratikus Európa tagja kíván lenni, amely egyfajta „vegyes szervezet” (tehát nem nemzetközi szervezet és nem is szuperállam, hanem a kettő közötti átmenet).
A 105 küldöttet számláló konvent hivatott dönteni arról is, milyen átszervezést kíván a három meghatározó intézmény, a tanács, a bizottság és a parlament. Mint Giscard D’Estaing a minap leszögezte: „Ideje azzal foglalkoznunk, hogy ki mit csinál az unióban.”
A konvent egyik legfőbb feladata mindezeken túl, hogy némileg közelebb hozza az uniót az emberekhez. A többség számára az Európai Unió még mindig túl megfoghatatlan és távoli, ezzel egyidejűleg egy minapi felmérés szerint az uniós polgárok túlnyomó része határozottan tart attól, hogy a bővítéssel még nehézkesebbé válik az EU döntéshozatala. Hogy a konvent mennyire tudja betölteni ezt a feladatát, még kérdéses. Daniel Keohane, a londoni Európai Reformok Központjának munkatársa mindenesetre úgy vélte, hogy a Giscard D’Estaing vezette testület leginkább a szakértők számára ad majd világos útmutatót, az átlagember azonban valószínűleg nem fogja jobban érteni az Európai Unió működését, és ekként az abban beálló változásokat sem. Ez azonban nemcsak a konvent, hanem az egész EU egyik legnagyobb kihívása is egyben. Mint a francia Libération a koppenhágai csúcstalálkozó eredményeit értékelve megjegyezte: ez idő szerint senki nem képes megjósolni, mivé alakul a 445 millió európait egy közösségbe foglaló unió, de a legfontosabb feladat éppen az, hogy ezt a kérdést tisztázza magával a szervezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.