Új csődtörvény kell az EU-csatlakozás előtt

Minden piacgazdaságban fontos gazdasági-jogi szabályozási eszköz a csődtörvény, amely egyben jelentős eljárásjogi norma is. A fizetésképtelenséget szabályozó jog szorosan kötődik az egyes országok nemzetgazdasági kereteihez, az uralkodó gazdaságpolitikai felfogáshoz és annak prioritásaihoz. A Felszámolók Országos Egyesülete (FOE) a közelmúltban ünnepelte fennállásának tizedik évfordulóját. Az egyesület elnöke, Molnár György az aktualitásokról nyilatkozott lapunknak.

Hunyor Erna
2002. 12. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három fő feladatot tölt be a piacgazdaságban a csődtörvény: a működésképtelen cégek kivezetését a gazdaságból, a felhalmozott eszközök hatékonyabb felhasználását és a hitelezők védelmét – mondta Molnár György, aki közölte: Magyarországon a gazdasági átalakulás időszakában szükségszerű volt, hogy a csődtörvény elsősorban a gazdasági szereplők – piacgazdasági szempontok szerinti – átrendeződési folyamatát segítse elő. Az elnök véleménye szerint a csődtörvény ezt a feladatát betöltötte, működése kedvező hatással volt a gazdasági szerkezet modernizációjára, a hatékony, exportképes piaci struktúra kialakulására.
A FOE elnöke kiemelte: a csődtörvény hatálybalépése ugyanakkor bizonyos mértékű szelekciót, újfajta mozgásteret is jelentett a gazdaságban, mivel azok a gazdálkodó szervezetek, amelyek esélyt éreztek a fennmaradásra, öncsődöt jelentettek és hitelezőikkel egyezségre törekedtek. Azoknál a szervezeteknél, ahol a reorganizációra nem volt esély, illetve a megkötött csődegyezséget nem sikerült betartani, felszámolásra került sor. A csődtörvény egészének alapvető problémáját az jelenti – fogalmazott –, hogy felfogásában, hatásmechanizmusában mára jelentősen elavult, a piacgazdaság fejlődésével, a nemzetközi tendenciák tükrében, napjainkra túlhaladottá vált.
Elmondta, hogy a csődbejelentések száma a kezdeti négyezres csúcs után drasztikusan – 1993-ban ezer alá, 1994–95-ben 100 alá, 1996-ban 50 alá – csökkent. Napjainkban évi 40 csődbejelentést regisztrálnak, amelyből mindöszsze 8-10 eljárás realizálódik. Az EU-tagországok legtöbbjében a közelmúltban korszerűsített inszolvenciaszabályokhoz jobban közelítő, koncepcionálisan is megújított, EU-konform új hitelezővédelmi és fizetésképtelenségi törvény mielőbbi megalkotását szorgalmazzák országszerte a jogalkalmazók.
Elmondta: az immár tíz éve elfogadott, a csődeljárásról, felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló törvény átfogó módosítására négy alkalommal került sor és több mint száz esetben történt meg az egyes évek során a normaszöveg kisebb-nagyobb változtatása. A jelenleg hatályos csődtörvény – a felvázolt problémák megoldásán túl – a már küszöbön-álló EU-csatlakozásunk is elkerülhetetlenné teszi egy terminológiájában, célrendszerében és eszköztárában egyaránt eurokonform, új hitelezővédelmi és fizetésképtelenségi törvény megalkotását. Ezt a parlamenttel mielőbb el kell fogadtatni, és legkésőbb 2005. január 1-jétől érvényesíteni hatályba léptetését – mondta.
Molnár György emlékeztetett: az 1991-ben létrehozott és ’92-től érvényes törvényt már 1993-ban módosították, elsősorban azért, mert rájöttek, hogy az öncsőd intézményének az eredeti törvény szerinti megfogalmazása számos olyan buktatót tartalmazott, amelyek nem a törvényhozó által elképzelt célokat szolgálta, hanem sokkal inkább azokat az önös egyéni érdekeket, amelyek a módosítást kikényszerítették. Ezt 1993-ban el is fogadták, s ez megszüntette az öncsőd lehetőségét.
Molnár György szólt arról, hogy általában egy-egy eljárás futamideje három-öt év. Azonban amíg a kilencvenes évek közepéig általánosan három-öt százalékos volt a hitelezői igény megtérülésének mértéke, addig ma ez az arány mindössze másfél-két százalék. S míg a kilencvenes évek közepén öt-hat ezer között volt a felszámolások és végelszámolá-sok száma, addig 2002-re ez a kör tizenegy-tizenhárom ezerre nőtt. Ezt alapvetően az befolyásolta, hogy 2000. június 30-ig valamennyi kft.-nek hárommillió forintra kellett megemelnie törzstőkéjét. Jelentős része a felszámolásoknak éppen azért indult el, mert a kft.-k tulajdonosai nem törődtek ezzel a kötelezettséggel. Ekkor a cégbíróság a vállalkozás tevékenységét felfüggesztette, és egyidejűleg elindította a végelszámolást. A FOE úgy véli, szerencsésebb lenne, ha a kiüresedett, vagyon nélküli cégek esetében hivatalból maga a cégbíróság felszámolást kezdeményezne. Hiszen így nagyon rövid úton lehetne rendezni a cég kivezetését a cégjegyzékből.
Ha a két eljárás közötti időbeni különbséget nézzük, akkor megállapítható – mondta Molnár György –, hogy ha csak felszámolás indul, így jó esetben hat hónap alatt ki lehet vezetni a gazdaságból az adott céget, amennyiben viszont közbeiktatnak még egy végelszámolási eljárást, akkor ez a hat hónap másfél év lehet.
Kiemelte: az EU-tagországok majd mindegyikében az utóbbi három évben módosult a fizetésképtelenségi jog törvényi szabályozása. Elsősorban a tekintetben, hogy a megelőzés az esetleges egyezséggel létrehozott olyan megállapodás, amely a gazdálkodó szervezet további működésének feltételeit hitelezői egyetértéssel és támogatással megteremti, mindig olcsóbb, mintha jogutód nélkül megszüntetik. A FOE kezdeményezi, hogy ne csak az adós cég, hanem a hitelező is kapjon arra jogot, hogy egy olyan egyezségi eljárást kezdeményezzen a bíróság közreműködésével, vagyonfelügyelő azonnali kirendelésével, hogy ne lehessen sem átmenteni, sem pedig felélni a még meglévő vagyont. A FOE szerint, ha egy likviditási problémával küszködő cég egyezséget kezdeményez a hitelezőkkel, azonnal illesse meg 180 napos fizetési moratórium.
Molnár György szerint, ha az adóst a jövőben megilletné ez a fizetési moratórium, akkor a még meglévő vagyont megvédik az adóssal szemben, s az esetleges egyedi, más hitelezők rovására megkötött különalkukat is megakadályozza.
A FOE elnöke vitathatónak tartja, hogy több mint másfél millió vállalkozás működik ma Magyarországon, és a csődtörvény mindösszesen csak félmillió vállalkozásra vonatkozik, holott a fennmaradó egymillió vállalkozás is a gazdaság szerves részét képezi. Elgondolkodtató – mondta –, hogy miközben egy-egy kisebb vagy egyéni vállalkozás olykor száz főt is alkalmazhat, éves forgalma elérheti a félmilliárdos vagy milliárdos nagyságrendet is, ezekre miért nem vonatkozik a csődtörvény vagy a későbbiek során a fizetésképtelenségi törvény? Európa más országaiban ezt úgy oldották meg, hogy leszögezték: vállalkozó csak az lehet, aki különválasztja a családi vagyont a vállalkozói vagyontól. Ettől a pillanattól ugyanis mindenki, aki valamilyen gazdasági kapcsolatba kerül ezzel a vállalkozással, vállalkozóval, tudhatja, hogy milyen vagyonnal rendelkező vállalkozót fogad be a gazdasági, üzleti érdekkörébe, milyen szintű és nagyságrendű vállalkozói szerződéseket köt. Ezért újra kell gondolni az egyéni vállalkozásokra vonatkozó törvényt is – hangoztatta.
Az elnök szerint, a hitelezővédelmi törvény elfogadásával egyidejűleg a felszámolók köztestületi kamaráját is meg kell alakítani, mert így közjogi jogosítványokat kaphatna a szervezet, s a bíróság a kamara által vezetett névjegyzékből tudja a felszámolót kirendelni. Ám azokat a szervezeteket sem szabad elfejteni, amelyek valamely oknál fogva nem tudnak kamarai taggá válni, hiszen létre lehet hozni a kamara mellett egy olyan szakmai hátteret, amely szakértői segítségére lehet a szervezetnek, a vállalkozóknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.