Újabb iratok érkeztek a Történeti Hivatalba

Jelentős iratmennyiséget adott át tegnap a Történeti Hivatal részére a Miniszterelnöki Hivatal nemzetbiztonsági államtitkára. Tóth András a tegnapi sajtótájékoztatón elmondta: mindazon dokumentumok átkerültek a hivatalba, amelyek nemzetbiztonsági szempontból nem relevánsak.

2002. 12. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint Tóth András hangsúlyozta: az iratok felgyorsult átadásában közrejátszott az a nyár óta tartó vita is, amely az átvilágítási folyamat körül zajlott. Kiderült: a Nemzetbiztonsági Hivatal 1957 és 1975 keletkezett ötszáz munkadossziéját nyújtották át a közelmúltban, amelyek hálózati személyek által készített anyagokat tartalmaznak mintegy százezer lapnyi terjedelemben. Az Információs Hivatalból származó iratanyagok részben mikrofilmen érkeztek. Hozzávetőlegesen egymillió lapnyi terjedelmű dokumentumköteg az ötvenes évektől 1989-ig terjedő időszak „termését” öleli fel. Mind az NBH-ból, mind az IH-ból származó irategyüttesnek csak részben oldották fel a titkosítását. Kérdésre válaszolva Kónyáné Kutrucz Katalin, a Történeti Hivatal elnökhelyettese arról számolt be, hogy az első iratbetekintések után úgy tűnik, a gazdasági elhárítást érintő dokumentumok érkeztek, szorosabban vett politikáról nincsen szó bennük. Az is kiderült, hogy régi terminológiával élve III/II-es iratok, III/III-as anyag nincs közöttük.
Tóth András azt is kifejtette, hogy az erőltetett ütemű átadásokkal bizonyítani szeretnék, hogy a náluk lévő irategyüttessel semmilyen céljuk nincs a nemzetbiztonsági szolgálatoknak, nem motiváltak bizonyos titkok őrizetében, hozzátette azonban, hogy azokat a dokumentumokat, amelyeknek természete ezt megköveteli, a jövőben is védeni kívánják a törvényi előírások szerint. Az államtitkár bejelentette: a jövő év első hónapjaiban további iratátadások lesznek.
Lapunk kérdésére – mely szerint, ha a mostani kormánypártok is elégedettek a Történeti Hivatal munkájával, miért szükséges annak jogutóddal történő megszüntetése – Tóth András megerősítette, semmilyen okuk nincsen kritikai megjegyzésekre. A mostani kormány-előterjesztés azonban más, szakmai és politikai megközelítést tart szükségesnek, ám ha elfogadják a parlament előtt lévő törvénytervezetet, nyilván az eddigi munka eredményeit, és a szakmai potenciált megőrizve jön létre a jogutód levéltár.
Markó György, a Történeti Hivatal elnöke kérdésre válaszolva utalt rá, hogy szakmai kifogásai vannak a hivatal megszüntetésével kapcsolatban. Bővebben nem kívánta kifejteni véleményét, ám megerősítette: nem pályázik a levéltár vezetői tisztségére.
*
Nem csupán az új átvilágítási törvényjavaslatot – amely a közéleti szerepet betöltő személyek állambiztonsági múltjának nyilvánosságra hozataláról címet viseli –, hanem a törvénycsomag másik elemét is komoly szakmai bírálatok érik. A többek közt az 1996-ban létrehozott Történeti Hivatal megszüntetéséről rendelkező előterjesztés törvénypárjával együtt számos olyan lehetséges alkotmányossági aggályt vet fel, amelyet már a Medgyessy Péter kormányfő által felkért szakértői testület is szóvátett jelentésében. A Sólyom László volt alkotmánybírósági elnök által vezetett grémium talán legsarkosabb megállapítása úgy hangzik: „A rendszerváltozás előtt Magyarország nem volt jogállam, ezért a titkosszolgálatok működése sem volt jogállami. Nem lehet egyes személyek titkosszolgálati múltját arra hivatkozással titokban tartani, hogy a szolgálatok tevékenysége a jogállammal összeegyeztethető volt. A nem jogállami titkosszolgálat adatainak titokban tartását indokolhatja ugyan nemzetbiztonsági érdek alkotmányosan, ez a kivétel azonban nem vonatkozhat a hivatalban lévő legmagasabb szintű állami vezetők múltjára.” Az előterjesztés deklarált céljai közt az állampolgárok információs önrendelkezési jogának kiterjesztése szerepel, és a létrehozandó állambiztonsági levéltár számára az összes, diktatúrához kötődő állambiztonsági szerv iratanyagát átadnák. A kormány javaslata azonban a kivételeknek és kiskapuknak olyan bőséges tárházát nyújtja, ami nem csak a szakértők számára szembetűnő. Az igazságügyi tárca javaslata titokban tartaná például annak a nevét, akinek titkosszolgálati tevékenysége miatt veszély fenyegetné testi épségét, életét, ha ténykedése napvilágot látna. Ugyanígy az anonimitás védernyője alá kerülne az is, akinek a tevékenysége a terrorrizmus, a szervezett bűnözés vagy külföldi titkosszolgálati törekvések ellen irányult. Ez utóbbi esetében figyelemre méltó, hogy azok is névtelenségbe burkolózhatnának, akik netán a NATO ellen munkálkodtak. Ugyanilyen gumiparagrafusnak tűnik, hogy az az adat szintén megőrizné korábbi titkos minősítését, amely „az azt jogszerűen birtokló szerv törvényben meghatározott feladatai ellátásához rendszeresen és elengedhetetlenül szükséges”. A fenti példák értelmében éppen azok lennének leginkább védve a nyilvánosságtól, akiknek a legtöbb van a rovásán, tehát az elkövetett jogtalanságok nagyobb mértéke mintegy védelmet nyújthatna számukra. A Sólyom-bizottság is leszögezi: a törvényjavaslat igen széles lehetőséget ad arra, hogy a szolgálatok minden különösebb indoklás nélkül – a nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva – iratokat tartsanak vissza a Történeti Hivataltól, illetve a jogutódjaként létrehozandó levéltártól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.