Változik a környezetvédelmi jog

2003-ban nemcsak a termékdíj-, de a géntechnológiai tevékenységgel és az állatvédelemmel kapcsolatos törvények is módosulnak. A környezetvédők fenntartással fogadnak egyes módosításokat; a Hulladék Munkaszövetség már felhívta a szaktárca figyelmét arra, hogy a hulladék-újrahasznosításban nagy szerephez jutó Ökopannon Kht. ellenőrzésében nemcsak az állam, de a társadalmi szervezetek sem juthatnak szerephez. Illés Zoltán (Fidesz) pedig a géntörvény felhígítását tartja elfogadhatatlannak.

Ádám Kata
2002. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A termékdíjtörvény szigorítása ugyan mérföldkövet jelenthet a hazai csomagolóanyag-újrahasznosítás terén, de marad még éppen elég fehér folt a környezetvédelmi jogalkotásban – állítják a szakértők. A hulladék hasznosításának és tárolásának kérdésénél maradva meg kell említeni például a szelektív lakossági szemétgyűjtést: Magyarország várhatóan jövőre sem lesz képes kilépni e téren a gyerekcipőből. Nem szigorodik a veszélyeshulladék-égetőkre vonatkozó szabályozás sem, és az is nagyon valószínűtlen, hogy – amint az egy amerikai filmben látható volt – rendőri hatáskörrel felruházott környezetvédelmi ügynökök lepjenek el egy illegális veszélyeshulladék-lerakót.

„Baj van az igazságszolgáltatással”

A civil szervezetek szakemberei az elmúlt évek során folyamatosan felhívták a figyelmet a honi hulladéktárolási és -kezelési gyakorlatra, amelyen a gondolkodásmód tudatos alakításával, a törvény erejével, pénzügyi ösztönzéssel változtatni lehetne és kellene annak érdekében, hogy megóvjuk a környezetet. A multinacionális cégek ugyan már zászlójukra tűzték a környezetvédelmet, ám a termékdíjtörvény ez irányba ható módosítása élénk tiltakozást váltott ki körükben annak szigorúsága miatt. A civil szervezetek természetesen üdvözölték a kormánypárti javaslat elfogadását, a jövő tekintetében azonban nem voltak túl optimisták.
– A jogszabályok ugyan szigorodnak, s e tekintetben javult a helyzet. A betartatásukkal azonban eddig is, s ezután is gond lesz – vélekedett Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Mint mondta, a természetvédelmi szervek munkája megsokszorozódott, ám forrásuk nem nőtt, felszereltségük, létszámuk nem változott. – Az igazságszolgáltatással is baj van – tette hozzá. – A környezetvédelem teljesen új terület a bírák számára. Az igazságszolgáltatásban olyan szakbíróknak is helyet kellene kapniuk, akik értenek e témához. A környezetvédelmi képzés azonban minimális a bírói körben.
Lukács nem ért egyet a környezetvédelmi tárca költségvetésének csökkentésével sem, de mindazonáltal reméli, hogy a civil szervezetek között mégis több pénz osztanak majd szét 2003-ban.
Illés Zoltán, az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának alelnöke szerint nemhogy javulna, de még tovább is romlik a helyzet. Lukácshoz hasonlóan kitért a környezetvédelmi felügyeletek leterheltségére; szerinte a szaktárcánál folyó újkeletű integrációs törekvések miatt e szervek működése ellehetetlenül a jövőben. Mint mondta, a vízügyi igazgatóságok és a környezetvédelmi felügyeletek egybeolvasztásával az egyébként sem gyors munka még inkább lelassul. – Mivel két posztból egyet kreálnak, a hivatalnokok főként a pozíciójukkal foglalkoznak majd. Az egyes területeket egyébként is össze kell majd illeszteni – tette hozzá Illés, hangsúlyozva: a felügyelőségeken, ahol egyébként is létszámhiánnyal küzdenek, Kóródi Mária környezetvédelmi miniszter megszüntetett ötven szabad státust, illetve elbocsátott ötven munkatársat.
A fideszes politikus elismerte, hogy az EU-jogharmonizációt az állatvédelmi törvény minap elfogadott módosítása erősíti, azt azonban megjegyezte: több fontos területre még egyáltalán nincs szabályozás. – Ilyen például a kisállat-kereskedelem – magyarázta Illés.
– A nyugati országokban jogszabály írja elő, hogy milyen végzettséggel nyithat a vállalkozó kisállat-kereskedést. Hazánkban még az üzletek számáról sem tudunk, mivel nincs központi regisztráció – fejtette ki a politikus, aki szerint a génkezelt élelmiszerekre vonatkozó törvénymódosítás hatalmas visszalépést jelent Magyarországnak. – A Horn-kormány idején elfogadott genetikai törvény jobb volt, mint ez – hangsúlyozta Illés, hozzátéve: a törvénymódosító javaslat vélhetően azon külföldi cégek érdekében született, amelyek genetikailag módosított szóját és búzát kívánnak szállítani Magyarországra. Ugyanakkor az EU-csatlakozás miatt rövid időn belül hazánknak is el kell fogadnia az unió génkezelt termékekre vonatkozó normáit; akkor a vonatkozó törvény mostani enyhítése miatt jóval nagyobb lépést kell majd tennünk.
Illés szerint a szelektívhulladék-kezelés területén semmiféle előrelépés nem várható a közeljövőben; mint mondta, csak az előkészítésre kellene két év, a bevezetésre pedig három – csakhogy eddig semmilyen változás nem történt e téren.
– A lakossági hulladék újrahasznosításához az a pár gyűjtőudvar, ami a fővárosban található, nem elég, és nem is célszerű – vélekedett. – A szelektívhulladék-lerakókat kellene megteremteni, s a szemétszállítás módszerét megváltoztatni. A feldolgozóipart pedig anyagi támogatással kellene motiválni, hogy megérje számukra a hulladék feldolgozása – szögezte le a politikus.

Kisebb forrás természetvédelemre

Lemaradások vannak a szennyvíztisztítás, csatornázás terén is – tette hozzá –, s fejleszteni kellene a tömegközlekedést is. A természetvédelemre hárommilliárddal kevesebb jut jövőre, holott egyes területek csak úgy maradhatnak természetvédelmi oltalom alatt, ha azokat felvásárolják. A Vituki és a környezetvédelmi felügyeletek integrációjával pedig kevesebb lesz a pénz, s lelassulnak az építkezések – sorolta Illés. A politikus nem tartja szigorúnak a termékdíjtörvény módosítását. Mint mondta, ez egybeesik a kívánatos EU-gyakorlattal.
– Az a lényeg, hogy a cégek csak
annyi pénzt tudjanak visszaigényelni, amennyi csomagolóeszközt újrahasznosítanak. Ez környezetvédelmi érdek, tehát a nemzet érdeke is. A legfontosabb, hogy a környezetvédelmi jogszabályok terén ne a szűken szabott lobbiérdekek domináljanak – hansúlyozta a politikus. A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke ugyanakkor a napokban úgy értékelte: a módosított jogszabály indokolatlan költségtöbbletek vállalására kényszeríti a cégeket, és szerinte ez a szigorítás nem segíti, hanem hátráltatja a környezetvédelmi célkitűzések teljesítését.

A csomagolóipar ellenzi a szigorítást

Bödecs Barnabás, a Hulladék Munkaszövetség elnöke viszont leszögezte: nagy előrepélést jelent, hogy a kötelező újrahasznosítási arány teljesítése a csomagolóanyag-gyártóknak nem ad mentességet a teljes kibocsátás után fizetendő termékdíj alól. – Az EU 50 százalékos kötelező visszagyűjtési arányt ír elő, amit hazánknak 2005. december végéig kell teljesítenie. A visszagyűjtött hulladék átlag huszonöt százalékát, de fajtánként minimum tizenötöt újra kell hasznosítani. A maradék ötven százalék után eddig nem kellett termékdíjat fizetni – mostantól azonban igen. Ezt a környezetvédők mindenképp üdvözlik, hiszen a befolyt összegből az állam finanszírozni tudja a szelektív hulladékgyűjtés hátterének megteremtését – mondta lapunknak a szakember, aki szerint azonban várhatók visszaélések is az új rendszer kialakulásával. – A szelektív hulladékgyűjtésre és az újrahasznosításra a csomagolólobbi létrehozta az Ökopannon Kht.-t. Azon cégek, amelyek megbízást adnak a társaságnak, a visszagyűjtött és újrahasznosított hulladék után nem termékdíjat fizetnek az államnak, hanem licencdíjat az Ökopannon Kht.-nak. Ez az összeg pedig jóval alacsonyabb, mint a termékdíj öszszege – mondta Bödecs Barnabás, aki kifogásolta, hogy az állam nem kívánt ellenőrző szerepet vállalni a kht.-ban. – Hiányoljuk a szervezet civil kontrolljának lehetőségét is – hangsúlyozta az elnök, hozzátéve: a szakminiszter felé jelezték, hogy a közhasznú társaság tanácsadó szervezetében jórészt csak a csomagolószakma van jelen, ám érdemi válasz a tárcától nem érkezett.
A termékdíjjal, a génkezelt élelmiszerekkel és az állatok védelmével kapcsolatos törvényeken kívül minden bizonnyal több környezetvédelmi jogszabály is változik a közeljövőben, hiszen az Európai Unióhoz való csatlakozásunk ezt megköveteli. Erről azonban a megkérdezett környezetvédő szervezetek nem tudtak pontos információt adni. Lapunk megkereste a szaktárcát is azzal a kéréssel, hogy állítsák össze azon törvények, rendeletek listáját, amelyek a közeljövőben módosulnak. Választ azonban többszöri kérésünkre sem kaptunk. Egy biztos: a hazai környezetvédelem területén lévő fehér foltokat a szocialista–szabad demokrata vezetés sem fogja 2003-ban befoltozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.