A vezetékes telefonpiacon a nemzetközi és belföldi távhívások területén tört meg a Matáv monopóliuma, miután a versenytársaknak is lehetőségük adódott az ügyfelek elérésére. E két területen már a liberalizáció előtt is folyamatosan csökkentek az árak, a piacnyitást követően – 2002. január 23. – azonban egyre több cégtől kaptak ajánlatokat az ügyfelek. Nem csak arról van szó, hogy az eltelt időszakban is csökkentek a díjak a vonalas hangpiacon, ma a tarifák a nyugat-európai átlag alatt maradnak – vélekedik Straub Elek. Az üzleti szféra 2001-hez képest kilenc százalékkal költött többet távközlési szolgáltatásokra: amelyik cég ki akarta építeni vagy fejleszteni kívánta hálózatát, egyszerre legalább négy-öt távközlési vállalattól kaphatott ajánlatot. Egyetlen területen nem volt lényeges változás a piacnyitás óta, mégpedig a vonalas helyi hangpiacon. A Matáv vezetője szerint elsősorban azért nem vonzó a helyi hangpiac a konkurenciának, mert a befektetések rendkívül tőkeigényesek, csak hosszú távon térülnek meg. A nemzetközi távközlésben tapasztalt nehézségek miatt – a legtöbb cég súlyos adóssággal küszködik, a befektetések jelentősen visszaestek – a vártnál kevesebb vetélytárs jelent meg a hazai szektorban. Nem felel meg a valóságnak, hogy a szabályozás miatt rendült meg a külföldi befektetők bizalma, a nehéz piaci helyzet a nagy cégeket is óvatosságra inti – mondta Straub Elek.
Továbbra is nagy harc folyik a lakossági telefóniában a vezetékes és a mobilszolgáltatók között. A mobilok több olyan csomaggal is megjelentek, amelyekkel igyekeznek teljes mértékben helyettesíteni a vezetékes vonalakat. Manapság a vonalas telefonokat üzemeltető társaságok – így a Matáv is – a díjcsomagok használatát helyezik előtérbe. A Matáv 2,2 milliós lakossági ügyfélköréből több mint nyolcszázezren választottak az idén a telefonálási szokásukhoz illeszkedő díjcsomagokat. A lakossági piacon az ügyfelek 37 százaléka választotta a Matáv csomagjait, 2003-ban ezt az arányt hatvan százalékra kívánják növelni.
Mint arról több alkalommal beszámoltunk, a hálózatok összekapcsolása miatt komoly ellentétek alakultak ki a szolgáltatók között. Az alternatívok bírálták a monopolszolgáltatókat, hogy a kisebb cégek méltánytalan összegekért férhetnek hozzá a nagyok hálózatához, ezáltal csökken a versenyképességük; a költségalapú számításokat tartalmazó referenciaajánlatokat első menetben elutasította a hatóság. Straub Elek szerint az összekapcsolási viták teljesen természetesek, nem volt ez másképpen Nyugat-Európában 1998 után sem. A problémák ellenére azonban a hatóság jóváhagyta a Matáv összekapcsolási árajánlatait, és a szolgáltatók részéről sikeres jogi ellenlépés nem valósult meg. Nagy hiba arra hivatkozni – teszi hozzá Straub Elek –, hogy az összekapcsolási díjak magasabbak, mint Nyugat-Európában, mivel az érintett államokban már négy éve liberalizált a piac.
Az összekapcsolási díj eddig nem befolyásolta érdemben a versenyt – vélekedik Straub Elek. A versenytársak adott esetben nem a magasnak tartott összekapcsolási tarifák miatt nem jelennek meg, hanem mert a több millió ügyfél eléréséhez szükséges marketingköltséget az adott piaci helyzetben képtelenek vállalni.
A hazai mobilpiacon a Matáv leánycége, a Westel Mobil Távközlési Rt. továbbra is őrzi vezető pozícióját. Straub Elek szerint 2003-ban a mobilpenetráció még bővül, ezt követően azonban – mivel az előfizetői szám megközelíti a maximumot – a fejlődés eddigi lendülete megtörik. A mobilüzletág azonban továbbra is jövedelmező lesz a Matáv számára, mivel újabb és újabb szolgáltatások jelennek meg a piacon. A minőségi váltás más üzletmenetet kíván, éppen ezért a mobilpiac fejlesztésére továbbra is jelentős öszszegeket költenek.
Straub Elek elmondta: a várakozásnak megfelelően alakul az internetpiac fejlődése Magyarországon. A kedvezményes csomagok bevezetése miatt folyamatosan bővül az ügyfélkör – a telefonvonalon keresztül internetezők száma húsz százalékkal haladta meg a 2001. évit –, másrészt a hálózat elérésének költségei csökkennek. A közhiedelmek ellenére – teszi hozzá a vezérigazgató – a hazai internet-hozzáférési díjak alacsonyabbak vagy éppen elérik a nyugat-európai árszintet. A Matáv a széles sávú internetezés elterjesztésére törekszik, az ADSL-csatornák számát a jelenlegi 35 ezerről jövő év végéig akár százezerre kívánják növelni.
Straub Elek szerint ugyanakkor a vezetékesek és az internetszolgáltatók között kialakult viták rendkívül bonyolulttá teszik a helyzetet, az ország gazdasági versenyképességét is kedvezőtlenül befolyásolják. A Matáv vezetője elsősorban a hatóság erélytelenségét okolja, hogy a törvény által előírt hozzáférési szerződéseket több esetben máig nem sikerült megkötniük az internetes cégeknek a vezetékes szolgáltatókkal.
Straub Elek a Deutsche Telekom (DT) nehéz helyzetére utaló kérdésünkre elmondta: a Matáv esetleges értékesítése kiemelkedő hozamot nem eredményezne a DT-nek, ezért elképzelhetetlennek tartja, hogy a főtulajdonos megváljon sikeres magyar cégétől. Jövőre kilencven-száz milliárd forintos beruházással számol a Matáv, a legfőbb cél a széles sávú technológiák elterjesztése a vonalas területeken, a mobil- és internetszolgáltatás fejlesztése. Az erős nemzeti valuta a Matáv számára kedvező volt az idén – tette hozzá az elnök-vezérigazgató –, az olcsóbb importtermékek kedvezően hatottak a cégcsoport gazdálkodására. A Macedón Telefontársaság fejlesztése továbbra is stratégiai célja marad a hazai távközlési társaságnak.
Meglepő dolog derült ki a lakáshitelek felvételével kapcsolatban
