Versenypiacon a Matáv

A liberalizált távközlési piacon komoly verseny alakult ki a múlt egy évben, az árak minden területen csökkentek, az ügyfelek választhatnak a szolgáltatók ajánlatai között – nyilatkozta lapunknak Straub Elek, a Matáv Rt. elnök-vezérigazgatója. Ugyanakkor a lakossági vonalas telefonpiacon a versenytársak nem indítottak átfogó támadást a Matáv ellen, amiért nem a szabályozás okolható: a nemzetközi piaci környezet nem teszi lehetővé, hogy a távközlésben érdekelt vállalatok jelentős összegeket fordítsanak beruházásra e területen.

Putsay Gábor
2002. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vezetékes telefonpiacon a nemzetközi és belföldi távhívások területén tört meg a Matáv monopóliuma, miután a versenytársaknak is lehetőségük adódott az ügyfelek elérésére. E két területen már a liberalizáció előtt is folyamatosan csökkentek az árak, a piacnyitást követően – 2002. január 23. – azonban egyre több cégtől kaptak ajánlatokat az ügyfelek. Nem csak arról van szó, hogy az eltelt időszakban is csökkentek a díjak a vonalas hangpiacon, ma a tarifák a nyugat-európai átlag alatt maradnak – vélekedik Straub Elek. Az üzleti szféra 2001-hez képest kilenc százalékkal költött többet távközlési szolgáltatásokra: amelyik cég ki akarta építeni vagy fejleszteni kívánta hálózatát, egyszerre legalább négy-öt távközlési vállalattól kaphatott ajánlatot. Egyetlen területen nem volt lényeges változás a piacnyitás óta, mégpedig a vonalas helyi hangpiacon. A Matáv vezetője szerint elsősorban azért nem vonzó a helyi hangpiac a konkurenciának, mert a befektetések rendkívül tőkeigényesek, csak hosszú távon térülnek meg. A nemzetközi távközlésben tapasztalt nehézségek miatt – a legtöbb cég súlyos adóssággal küszködik, a befektetések jelentősen visszaestek – a vártnál kevesebb vetélytárs jelent meg a hazai szektorban. Nem felel meg a valóságnak, hogy a szabályozás miatt rendült meg a külföldi befektetők bizalma, a nehéz piaci helyzet a nagy cégeket is óvatosságra inti – mondta Straub Elek.
Továbbra is nagy harc folyik a lakossági telefóniában a vezetékes és a mobilszolgáltatók között. A mobilok több olyan csomaggal is megjelentek, amelyekkel igyekeznek teljes mértékben helyettesíteni a vezetékes vonalakat. Manapság a vonalas telefonokat üzemeltető társaságok – így a Matáv is – a díjcsomagok használatát helyezik előtérbe. A Matáv 2,2 milliós lakossági ügyfélköréből több mint nyolcszázezren választottak az idén a telefonálási szokásukhoz illeszkedő díjcsomagokat. A lakossági piacon az ügyfelek 37 százaléka választotta a Matáv csomagjait, 2003-ban ezt az arányt hatvan százalékra kívánják növelni.
Mint arról több alkalommal beszámoltunk, a hálózatok összekapcsolása miatt komoly ellentétek alakultak ki a szolgáltatók között. Az alternatívok bírálták a monopolszolgáltatókat, hogy a kisebb cégek méltánytalan összegekért férhetnek hozzá a nagyok hálózatához, ezáltal csökken a versenyképességük; a költségalapú számításokat tartalmazó referenciaajánlatokat első menetben elutasította a hatóság. Straub Elek szerint az összekapcsolási viták teljesen természetesek, nem volt ez másképpen Nyugat-Európában 1998 után sem. A problémák ellenére azonban a hatóság jóváhagyta a Matáv összekapcsolási árajánlatait, és a szolgáltatók részéről sikeres jogi ellenlépés nem valósult meg. Nagy hiba arra hivatkozni – teszi hozzá Straub Elek –, hogy az összekapcsolási díjak magasabbak, mint Nyugat-Európában, mivel az érintett államokban már négy éve liberalizált a piac.
Az összekapcsolási díj eddig nem befolyásolta érdemben a versenyt – vélekedik Straub Elek. A versenytársak adott esetben nem a magasnak tartott összekapcsolási tarifák miatt nem jelennek meg, hanem mert a több millió ügyfél eléréséhez szükséges marketingköltséget az adott piaci helyzetben képtelenek vállalni.
A hazai mobilpiacon a Matáv leánycége, a Westel Mobil Távközlési Rt. továbbra is őrzi vezető pozícióját. Straub Elek szerint 2003-ban a mobilpenetráció még bővül, ezt követően azonban – mivel az előfizetői szám megközelíti a maximumot – a fejlődés eddigi lendülete megtörik. A mobilüzletág azonban továbbra is jövedelmező lesz a Matáv számára, mivel újabb és újabb szolgáltatások jelennek meg a piacon. A minőségi váltás más üzletmenetet kíván, éppen ezért a mobilpiac fejlesztésére továbbra is jelentős öszszegeket költenek.
Straub Elek elmondta: a várakozásnak megfelelően alakul az internetpiac fejlődése Magyarországon. A kedvezményes csomagok bevezetése miatt folyamatosan bővül az ügyfélkör – a telefonvonalon keresztül internetezők száma húsz százalékkal haladta meg a 2001. évit –, másrészt a hálózat elérésének költségei csökkennek. A közhiedelmek ellenére – teszi hozzá a vezérigazgató – a hazai internet-hozzáférési díjak alacsonyabbak vagy éppen elérik a nyugat-európai árszintet. A Matáv a széles sávú internetezés elterjesztésére törekszik, az ADSL-csatornák számát a jelenlegi 35 ezerről jövő év végéig akár százezerre kívánják növelni.
Straub Elek szerint ugyanakkor a vezetékesek és az internetszolgáltatók között kialakult viták rendkívül bonyolulttá teszik a helyzetet, az ország gazdasági versenyképességét is kedvezőtlenül befolyásolják. A Matáv vezetője elsősorban a hatóság erélytelenségét okolja, hogy a törvény által előírt hozzáférési szerződéseket több esetben máig nem sikerült megkötniük az internetes cégeknek a vezetékes szolgáltatókkal.
Straub Elek a Deutsche Telekom (DT) nehéz helyzetére utaló kérdésünkre elmondta: a Matáv esetleges értékesítése kiemelkedő hozamot nem eredményezne a DT-nek, ezért elképzelhetetlennek tartja, hogy a főtulajdonos megváljon sikeres magyar cégétől. Jövőre kilencven-száz milliárd forintos beruházással számol a Matáv, a legfőbb cél a széles sávú technológiák elterjesztése a vonalas területeken, a mobil- és internetszolgáltatás fejlesztése. Az erős nemzeti valuta a Matáv számára kedvező volt az idén – tette hozzá az elnök-vezérigazgató –, az olcsóbb importtermékek kedvezően hatottak a cégcsoport gazdálkodására. A Macedón Telefontársaság fejlesztése továbbra is stratégiai célja marad a hazai távközlési társaságnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.