A parlament előtt az üvegzsebtörvény

Az igazságügyi tárca benyújtotta a parlamentnek az üvegzsebtörvény javaslatát. Az előterjesztés bővítené az Állami Számvevőszék hatáskörét.

2003. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túlléphetne vizsgálatai során az állami szervek körén az ÁSZ, ha a parlament márciusban elfogadja az igazságügyi tárca által készített üvegzsebtörvény-javaslatot. Az előterjesztés értelmében az ÁSZ nemcsak a megrendelő állami, önkormányzati szerveknél ellenőrizhetné az államháztartás alrendszeréből finanszírozott beszerzéseket és a közvagyont érintő szerződéseket, hanem a megállapodás teljesítésében részt vevő valamennyi gazdálkodó társaságnál is vizsgálódhatna. A javaslat ugyanakkor azt is rögzíti: a szerződéses partnerek esetében az ÁSZ nem élhet zárolási jogával.
Előírja, hogy azon szerződéseket, amelyek államháztartási pénzek felhasználásával függenek össze – bizonyos összeghatár felett –, ezután közzé kell tenni a szerződő fél hivatalos lapjában vagy honlapján. Kivételt a nemzetbiztonsági, honvédelmi okból titkos megállapodások jelentenek.
A szabályozás törvényi szintre emelné, hogy a költségvetési szervek alapításához, megszüntetéséhez és átszervezéséhez a pénzügyminiszter engedélye szükséges.
Ha a T. Ház is úgy dönt, ezután központi költségvetési szerv csak a kormány előzetes jóváhagyásával alapíthat gazdasági társaságot, illetve társulhat be már létező vállalkozásokba, amelyben részesedése – ha külön jogszabály másként nem rendelkezik – meg kell, hogy haladja az 50 százalékot. További szigorítás, hogy a költségvetési szervek által működtetett gazdálkodó szervezetek újabb céget nem hozhatnak létre, abban részesedést sem szerezhetnek.
Emellett a javaslat szigorítja az állami, önkormányzati költségvetési szervek többségi befolyása alatt álló cégek működésének szabályait is. Ahol a társaság jegyzett tőkéje meghaladja a 200 millió forintot és a szavazatok több mint 50 százalékával a költségvetési szerv rendelkezik, felügyelőbizottságot kell létrehozni. Ennek elnökét az ÁSZ javaslatára nevezi ki a tulajdonosi jogok gyakorlója. Ugyanekkora jegyzett tőkéjű, többségi állami befolyás alatt álló társaságok vezető tisztségviselői, felügyelőbizottsági tagjai megválasztásukkor, majd azt követően kétévenként vagyonnyilatkozatot kötelesek tenni.
A javaslat a közhasznú szervezetek esetében is szigorítja a közpénzek felhasználására vonatkozó szabályokat. Kimondja, hogy közalapítványnál, illetve közpénzből létrehozott közhasznú társaságnál egymillió forint feletti juttatás esetén kötelező a pályázat kiírása.
A indítvány egyértelműen előírja, hogy az állami és önkormányzati feladatot ellátó szerv milyen körben köteles a nyilvánosságot tájékoztatni a birtokában lévő adatokról és rögzíti azt is: a magánszféra vonatkozásában, mely esetekben nem tarthatnak vissza információt üzleti titokra való hivatkozással. Általános alapelvként azt tartalmazza a javaslat, hogy a költségvetési pénzek felhasználására és a közvagyonnal való gazdálkodásra vonatkozó adatok nyilvánosságra hozatalát nem korlátozhatja az üzleti titok védelme.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.