Cáfolják a Szonda-felmérést

Az új oktatási tárca – a soha nem látott tisztogatást követően – sorra számolta fel a sikeres fejlesztéseket és programokat – hangzott el Pokorni Zoltán és Sió László tegnapi sajtótájékoztatóján.

Hanczár János
2003. 01. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jó szándékot nem vitatom el, azonban a pedagógiai hozzáértést igen – mondta Pokorni Zoltán, az oktatási tárca tervezett közoktatási reformelképzeléseire reagálva. A politikus megemlítette: egy, a Szonda Ipsos által tavaly ősszel végzett felmérés azt mutatja, hogy a megkérdezettek 41 százaléka szerint Magyarországon az utóbbi három évben javult az oktatás színvonala, csak 19 százalékuk szerint romlott. Ezt a kutatást Magyar Bálint minisztériuma rendelte meg, de az eredményeket nem hozta nyilvánosságra. Pokorni elmondta: a kampányígéretek ellenére befagyasztották a hallgatói létszámot, idén lassulnak a felsőoktatási beruházások, a tavaly erre szánt összeg felét tartalmazza a költségvetés. Kiemelte: a diákhitelprogramot is úgy alakítják át, hogy a bankárok járjanak jól.
Az Oktatási Minisztérium tegnapi közleményében cáfolta, hogy a Szonda Ipsostól kutatást rendelt volna. A tárca szerint 3500-zal emelte a felvételi keretszámot, beruházásokra is csaknem annyit lehet költeni, mint tavaly.
A közoktatási törvény módosítási tervezetében szereplő buktatás és osztályozás eltörléséről, valamint a házi feladatok megszüntetéséről Kajtárné Botár Borbála, az oktatási tárca politikai főtanácsadója és Sió László fejtette ki véleményét lapunknak.

Kajtárné Botár Borbála, az oktatási tárca politikai főtanácsadója elmondta: a tervezett módosítás szerint az általános iskola negyedik évfolyamának a végéig a tanulót évismétlésre utasítani a tanulmányi eredményei miatt nem lehet. Hozzáfűzte: ez nem vonatkozik arra, ha ez a gyermek igazolt vagy igazolatlan hiányzásai miatt válik szükségessé. A nevelőtestület a negyedik évfolyam végén dönti el, hogy a gyermek megszerezte-e az életkorának megfelelő alapozó készségeket, vagy évet kell kell ismételnie. Az intézkedés célja, hogy a gyerekek a megfeleltetési kényszer miatt kicsi korban jelentkező kudarcélményeit oldják. Kiemelte: a tervezet csak a hét végi, ünnepnapi és szünidei írásos házi feladatot törölné, hogy a család együtt tölthető szabadideje zavartalan legyen. Az alsó tagozatos osztályozás eltörlését pedig azért veszik fontolóra, mert ahány gyermek, annyiféle készség, képesség létezik, amelyek különböző életkorban rögzülnek a tanulóknál.

Sió László, a Fidesz oktatási tagozatának vezetője szerint egyet lehet érteni azzal a céllal, hogy minden tanuló számára a saját fejlődési ütemének megfelelően biztosítson időt az iskola, ugyanakkor törvényi szinten nem szabad kötelezővé tenni, azt, hogy ne ismételhessen évet egy gyermek, ha például a szülei vagy a tanítói a fejlődése szempontjából ezt tartják célravezetőnek. A házi feladatokat sem szabad törvényi szinten szabályozni, rá kell bízni az iskolákra ennek a kérdésnek a kezelését. A osztályozás alsó tagozatban tervezett megszüntetésével kapcsolatban megjegyezte: az értékelés különböző formáinak alkalmazására a jelenleg hatályos törvény is biztosít bizonyos keretek között lehetőséget, ugyanakkor maga az osztályozás általában egy olyan fontos didaktikai eszköz, amely meghatározó a gyerek fejlődése szempontjából is. Ezért az e kérdést érintő jogszabály-változtatásokat csak nagyon megfontoltan lehet életbe léptetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.