A jó szándékot nem vitatom el, azonban a pedagógiai hozzáértést igen – mondta Pokorni Zoltán, az oktatási tárca tervezett közoktatási reformelképzeléseire reagálva. A politikus megemlítette: egy, a Szonda Ipsos által tavaly ősszel végzett felmérés azt mutatja, hogy a megkérdezettek 41 százaléka szerint Magyarországon az utóbbi három évben javult az oktatás színvonala, csak 19 százalékuk szerint romlott. Ezt a kutatást Magyar Bálint minisztériuma rendelte meg, de az eredményeket nem hozta nyilvánosságra. Pokorni elmondta: a kampányígéretek ellenére befagyasztották a hallgatói létszámot, idén lassulnak a felsőoktatási beruházások, a tavaly erre szánt összeg felét tartalmazza a költségvetés. Kiemelte: a diákhitelprogramot is úgy alakítják át, hogy a bankárok járjanak jól.
Az Oktatási Minisztérium tegnapi közleményében cáfolta, hogy a Szonda Ipsostól kutatást rendelt volna. A tárca szerint 3500-zal emelte a felvételi keretszámot, beruházásokra is csaknem annyit lehet költeni, mint tavaly.
A közoktatási törvény módosítási tervezetében szereplő buktatás és osztályozás eltörléséről, valamint a házi feladatok megszüntetéséről Kajtárné Botár Borbála, az oktatási tárca politikai főtanácsadója és Sió László fejtette ki véleményét lapunknak.
Kajtárné Botár Borbála, az oktatási tárca politikai főtanácsadója elmondta: a tervezett módosítás szerint az általános iskola negyedik évfolyamának a végéig a tanulót évismétlésre utasítani a tanulmányi eredményei miatt nem lehet. Hozzáfűzte: ez nem vonatkozik arra, ha ez a gyermek igazolt vagy igazolatlan hiányzásai miatt válik szükségessé. A nevelőtestület a negyedik évfolyam végén dönti el, hogy a gyermek megszerezte-e az életkorának megfelelő alapozó készségeket, vagy évet kell kell ismételnie. Az intézkedés célja, hogy a gyerekek a megfeleltetési kényszer miatt kicsi korban jelentkező kudarcélményeit oldják. Kiemelte: a tervezet csak a hét végi, ünnepnapi és szünidei írásos házi feladatot törölné, hogy a család együtt tölthető szabadideje zavartalan legyen. Az alsó tagozatos osztályozás eltörlését pedig azért veszik fontolóra, mert ahány gyermek, annyiféle készség, képesség létezik, amelyek különböző életkorban rögzülnek a tanulóknál.
Sió László, a Fidesz oktatási tagozatának vezetője szerint egyet lehet érteni azzal a céllal, hogy minden tanuló számára a saját fejlődési ütemének megfelelően biztosítson időt az iskola, ugyanakkor törvényi szinten nem szabad kötelezővé tenni, azt, hogy ne ismételhessen évet egy gyermek, ha például a szülei vagy a tanítói a fejlődése szempontjából ezt tartják célravezetőnek. A házi feladatokat sem szabad törvényi szinten szabályozni, rá kell bízni az iskolákra ennek a kérdésnek a kezelését. A osztályozás alsó tagozatban tervezett megszüntetésével kapcsolatban megjegyezte: az értékelés különböző formáinak alkalmazására a jelenleg hatályos törvény is biztosít bizonyos keretek között lehetőséget, ugyanakkor maga az osztályozás általában egy olyan fontos didaktikai eszköz, amely meghatározó a gyerek fejlődése szempontjából is. Ezért az e kérdést érintő jogszabály-változtatásokat csak nagyon megfontoltan lehet életbe léptetni.
Mosolyogva tért vissza Kapu Tibor
