Ismert településeink vásárlóereje

A GfK kutatásainak köszönhetően Magyarország 3102 településének, a megyék és a főváros kerületeinek ismert a vásárlóereje, amely a kereskedelem fejlesztéséhez és a kereskedelmi marketing kialakításához nélkülözhetetlen adatsor.

Nagy Ottó
2003. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Telki a legnagyobb vásárlóerejű hazai település, mert az egy főre jutó 155 százalékos vásárlóerő-indexe minden magyar település közül a legmagasabb. A tízezernél több lakosú települések rangsorát Százhalombatta vezeti a főváros előtt – jelentette be tegnap Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója a Vásárlóerő-index 2002–2003 című tanulmány bemutatása kapcsán.
A vásárlóerő egy adott fogyasztói kosárhoz kapcsolódó vásárlási képesség, amely megmutatja, hogy egy adott csoport mennyi vásárlásra elkölthető pénzösszeggel bír. A vásárlóerő-adatok megmutatják azon termékek értékesítési potenciálját is, amelyek kereslete jelentős mértékben függ a vásárlóerőtől is. A mutatószámok ugyanakkor megbízható támpontot adnak többek között a területi képviselők értékesítési lehetőségeinek meghatározásához és a forgalom értékeléséhez is, és a nagy beruházások helyszínének kiválasztását is megkönnyítik. Egy-egy ilyen beruházás ugyanis hamar megváltoztatja az érintett település(ek) vásárlóerejét.
A megyék közül Fejér és Győr-Moson-Sopron 105-105, Vas 104, Komárom-Esztergom 103, Pest 101 százalékos vásárlóerő-indexszel bír. Az országos átlagtól leginkább Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye tér el, mutatóik 87,5 százalék alatt vannak. Nem véletlen, hogy a három legalacsonyabb vásárlóerejű településből kettő, Kiscsécs és Fáj Borsodban található.
Budapest minden kerületében az országos átlag fölött van a vásárlóerő, a legmagasabb, 171 százalékos a második kerületben, a legalacsonyabb, de még így is 110 százalékos, a nyolcadikban. A GfK felméréséből kiderül az is, hogy a megyeszékhelyek sem véletlenül váltak regionális kereskedelmi központokká, ugyanis átlagos vásárlóerejük két év alatt két pontot emelkedve 109 százalékra nőtt. A megyeszékhelyek listáját Székesfehérvár, Veszprém és Győr vezeti, a korábbi felmérésekhez képest magasabb, 123 és 118 százalék közötti értékekkel.
Kozák Ákos elmondta: a német városok kerületeiben kisebb a különbség, mint Budapesten, az északi országokban pedig a szociális politika következtében még kisebbek az eltérések az egyes települések között is. Azonban az unió sem mutat egységes képet a vásárlóerő tekintetében, azokban az országokban nagy a különbség, amelyek jelentős számú bevándorlót fogadnak be.

A legmagasabb vásárlóindexű fővárosi kerületek és megyék mutatói

Kerületek és megyék 1998 2002
II. kerület 177 171
XII. kerület 174 168
I. kerület 159 153
XI. kerület 145 146
V. kerület 151 143
Fejér 101 105
Győr-Moson-Sopron 103 105
Vas 101 104
Komárom-Esztergom 98 103
Pest 99 101
Forrás: GfK Piackutató Intézet

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.