A feketedoboz leplezte le az Air India haláljáratának kapitányát

Új részletek kerültek napvilágra a június 12-i Air India-baleset kapcsán. A feketedoboz felvétele és egy előzetes jelentés szerint a kapitány kapcsolta le a repülőgép üzemanyag-ellátását. A gépülőgép-balesetben 241 ember vesztette életét. Az indiai hatóságok vizsgálata még folyamatban van, és egyelőre nem tudták kizárni a szándékosságot.

2025. 07. 17. 13:22
A gépülőgép-balesetben 241 ember vesztette életét
A gépülőgép-balesetben 241 ember vesztette életét Fotó: AMELIE-BENOIST / IMAGE POINT FR Forrás: BSIP via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június 12-én halálos gépülőgép-baleset történt Indiában. Egy előzetes jelentés – a feketedoboz felvételei alapján – azt állapította meg, hogy a kapitány kapcsolta le a Boeing 787 Dreamliner típusú gép üzemanyag-ellátását. Az Ahmedabad közelében bekövetkezett tragédiában 241 ember vesztette életét. Az indiai hatóságok jelentése nem zárja ki a véletlen hibát, de az amerikai szakértők szerint a cselekmény szándékosnak tűnik. A vizsgálat továbbra is tart, miközben a pilóták múltját és a baleset előzményeit is feltárják. Az Air India gépének utolsó perceiről készült szimulációt itt nézheti meg.

A fekete doboz leplezte le a halálos Air India gépülőgép-baleset kapitányát
A feketedoboz leplezte le az Air India halálos gépülőgép-baleset kapitányát. Fotó: AFP/Vijay Patani

A feketedoboz sokat elárul a regépülőgép-baleset előtti percekről

A kapitány egy több évtizedes tapasztalattal rendelkező veterán volt, míg az első tiszt, a harmincas évei elején járt — mondták barátaik és családtagjaik. Mivel a gépet az első tiszt vezette, valószínűleg a kezével a Dreamliner irányítókarjait fogta, míg a kapitány – mint megfigyelő pilóta – szabadabban mozoghatott a pilótafülkében.

Az Air India múlt havi balesetének vizsgálatában előkerült új bizonyítékok a pilótafülkében tartózkodó tapasztaltabb pilótára irányítják a figyelmet. A feketedoboz felvétele és a jelentés is arra utalnak, hogy a kapitány a kapcsolókat egymás után, egy másodperc különbséggel kapcsolta le. A pilótafülkében rögzített hangfelvétel szerint

az első tiszt meglepődött, majd hallhatóan pánikba esett, miközben a kapitány nyugodtnak tűnt.

Körülbelül tíz másodperccel később mindkét kapcsolót visszakapcsolták, de ekkor már késő volt. 

Az üzemanyag-ellátást két külön kapcsoló szabályozza a két hajtóműhöz:

A jelentés nem tért ki arra, hogy a pilóta szándékosan vagy véletlenül cselekedett-e. Az új részletek hozzájárulhatnak annak a megértéséhez, hogy milyen eseményláncolat vezetett a június 12-i Air India tragédiához. Az amerikai tisztviselők szerint a balesetet más indiai hatóságoknak is vizsgálniuk kellene, mivel bűncselekmény gyanúja merült fel.

Az előzetes indiai jelentés nem vont le következtetést arra nézve, hogy mi vezetett a balesethez, vagy miért kapcsolták le az üzemanyag-ellátást. Az elemzés nem zárta ki tervezési hibák, műszaki meghibásodások vagy karbantartási problémák lehetőségét sem, és jelezte, hogy a nyomozásban repülésorvosi és pszichológiai szakértők is részt vesznek.

Campbell Wilson, az Air India vezérigazgatója ezen a héten arra kérte a légitársaság munkatársait, hogy ne vonjanak le elhamarkodott következtetéseket a balesetről, és kijelentette, hogy a vizsgálat „még messze nincs lezárva”. 

Az Air India vezérigazgatója azt kérte, hogy senki ne vonjon le elhamarkodott következtetéseket
Az Air India vezérigazgatója azt kérte, hogy senki ne vonjon le elhamarkodott következtetéseket. Fotó: AFP/Dibyangshu Sarkar

A visszafogott veterán és lelkes tanuló

Sumeet Sabharwal, az 56 éves veterán pilóta, aki kapitányként szolgált az Air India járatán csendes, visszahúzódó ember volt, aki odaadóan gondoskodott beteg édesapjáról — mondták barátai és szomszédai. Apja – aki korábban India polgári repülési minisztériumában dolgozott – inspirálta a repülés iránti elköteleződését.

Sabharwal az 1990-es évek elején kezdte repülési karrierjét. A férfi egy barátja elmondta, hogy mindig udvarias volt, sosem káromkodott, nem ivott alkoholt, és olyan halkan beszélt, hogy néha meg kellett kérni, hogy beszéljen hangosabban. A repülés iránti szenvedély vezérelte, és szívesen mentorálta a fiatalabb hallgatókat. 

A beszámolók szerint kiemelkedően jó szakember volt, aki jobban elmagyarázta a repülési elméleteket, mint némelyik oktató

 – írja a WSJ.

A 32 éves első tiszt, Clive Kunder szintén gyermekkora óta álmodott a repülésről és édesanyja három évtizedes légiutas-kísérői karrierje inspirálta, akivel gyerekkorában együtt utaztak Szingapúrba, Bangkokba és Dubajba. Kunder 19 évesen Floridába ment tanulni, ahol amerikai kereskedelmi pilótaengedélyt szerzett. 2014-től három évet töltött Indiában és Bahreinben további képzésekkel, mielőtt 2017-ben az Air India alkalmazta volna. Kezdetben Airbus A320-as gépeken repült, majd 2022-ben áthelyezték a Boeing 787 Dreamlinerre. Míg más pilóták talán bosszúsak lettek volna a váltás miatt, Kunder izgatottan várta, hogy nagyobb gépet vezethet — mesélték barátai.

Az ügyben továbbra is sok a kérdőjel, de várhatóan hamarosan minden rejtély tisztázásra kerül.

Borítókép: A gépülőgép-balesetben 241 ember vesztette életét (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.