Késésben az M30-as építése

Kisajátítási problémák miatt könnyen lehet, hogy nem készül el az M30-as autópálya Emőd–Miskolc szakasza a szerződésben foglalt 2003. november 30-i határidőre. A borsodi főváros térségében ugyanis az autópálya-építéshez szükséges területek megvételéről még mindig vitáznak a felek, azaz a beruházás tavaly május óta el sem kezdődött.

Putsay Gábor
2003. 01. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma tart helyszíni szemlét az M30-as autópálya vitatott nyomvonalán az igazságügyi szakértő, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közigazgatási Hivatalban pedig egy újabb tárgyalási fordulóra kerül sor. A hivatal január 23-án a közigazgatási eljárást követően határozhat a mintegy 60 hektárnyi földterület kisajátításáról – értesült a Magyar Nemzet. Mint emlékezetes, az Emőd–Miskolc közötti, 24 kilométer hosszú, kétszer kétsávos autópálya megépítésére 2002 áprilisában kötött szerződést a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a Magyar Autópálya-építő Konzorciummal (MAK). A beruházás májusban kezdődött, a munkagépek azonban csak a tizennyolcadik kilométerig jutottak Emődtől, ugyanis a Miskolc környéki területek adásvételéről – többek között, ahol a nagy fogadó csomópont, illetve a 3-as számú elkerülő út épülne – nem tudtak megegyezni a tulajdonosok a Borsod Invest Kft.-vel. A Borsod Invest 1994-ben szerezte meg pályázat útján a Füzesabony–Polgár, illetve az Emőd–Miskolc közötti autópálya-szakaszok előkészítésének a jogát, az érintett nyomvonalon eddig 3500 szerződést kötöttek a földek tulajdonosaival. Az M3-as autópályát – mint emlékezetes – Füzesabony–Polgár, illetve az M30-as autópálya első 5,5 kilométerét tavaly december 5-én nyitották meg a forgalom előtt.
Az épülő M30-as sztráda Miskolc környéki szakaszain a kivitelező MAK egyáltalán nem tudta elvégezni a 2002-re tervezett munkákat, ami egyben azt is jelentheti, hogy az utat nem adja át a szerződésben foglalt 2003. november 30-i időpontig az NA Rt. A Borsod Invest összességében 59,8 hektár építési területről nem állapodott meg az érintett 160 tulajdonossal. A szerződéskötések legnagyobb akadálya a vételár. Értesüléseink szerint a cég hektáronként 1,75-1,85 millió forintot kínált a gazdáknak. A tulajdonosok egy része nehezményezi továbbá, hogy még árajánlatot sem kaptak, ennek ellenére a kisajátítás folyamatban van. Lapunk által megkérdezett szakértők szerint Magyarországon egy átlagos, szántókat, réteket, nádasokat magában foglaló földterület – mint amilyen a vitatott nyomvonalé – hektárja 300–500 ezer forintba kerül. Mivel nem sikerült megegyezni a területek megvásárlásáról, a Borsod Invest még tavaly októberben elküldte a kisajátítási tervdokumentációkat a közigazgatási hivatalba. A hivatal e hónap 23-ra tűzte ki a közigazgatási eljárást, ekkor még lesz arra mód, hogy a felek megegyezzenek. Ha erre nem kerül sor, a hivatal meghozza a kisajátítási határozatot. A törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a terület tulajdonosa – aki a határozattal nem ért egyet – ellenszakértőt rendelhet ki. Az ellenszakértő véleményét (ami újabb egy hónapot vehet igénybe) követően azonban a hivatal véglegesen érvényesítheti a határozatát, ami annyit jelent, hogy az adott földterületet kisajátítja az állam, azaz megkezdődik az autópálya továbbépítése.
Farkas Lászlótól, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettesétől megtudtuk: a kivitelező konzorcium jelezte a határidő miatti problémát az NA-nak, jelenleg az autópálya-társaság döntésére várnak. Véleménye szerint két megoldás lehetséges. Az egyik szerint a kivitelező műszaki pótlást hajt végre, ami azonban jelentős többletköltséget eredményez. A másik lehetőség, hogy a szerződésben módosítják a határidőt. Farkas elmondta azt is, hogy az autópálya-építésekhez legalább két idény szükséges, ugyanis a töltések természetes konszolidációja 3-5 hónapig tart. Amennyiben márciustól a nyár elejéig elvégzik a kivitelezők a földmunkát, normál esetben a pályaszerkezet építését jövőre kell halasztani. Farkas szerint különböző műszaki beavatkozásokkal fel lehet gyorsítani az építkezést, ez azonban a megnövelt ár mellett igen kockázatos lehet az autópálya későbbi használatakor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.