Kifogástól a teljes elutasításig

Óriási ívet járt be a 2002-es esztendőben a kedvezménytörvény pályája. Életbelépésétől kezdve, a vele kapcsolatos belpolitikai viták mellett a környező országok kritikájának kereszttüzébe került, majd a kormányváltást követően az is megkérdőjelező-dik, hogy a törvényt életre hívó szándék elérheti-e a célját.

Munkatársainktól
2003. 01. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szlovákiai magyarok nagy örömmel fogadták a 2002 elején életbe lépő kedvezménytörvényt, s mivel a magyar kormánynak Szlovákián kívül az öszszes többi szomszéddal sikerült megállapodni a törvény alkalmazhatóságáról, abban is bíztak, hogy a Dzurinda-kormány is nyugalmas tárgyalópartnere lesz Orbán Viktoréknak. Szlovákiai tudósítónk jelentése szerint a bizalmat alátámasztotta az a tény, hogy a szlovák külügyminisztérium igazából a területen kívüliség elvét kifogásolta, s azon belül az információs irodák adatgyűjtése és a nevelési-oktatási támogatás formája ellen emelt szót. A kormány ugyanakkor elutasította azokat a szélsőséges ellentörvény-tervezeteket, amelyeket a nemzeti párti és a kereszténydemokrata képviselők terjesztettek a parlament elé, s gyakorlatilag a kollektív bűnösség elve alapján akadályozták volna meg a támogatás fogadását a felvidéki magyarság részéről.
A megállapodás azonban elmaradt, Dzurindáék húzták az időt, s bíztak abban, hogy a magyarországi választásokat követően olyan kormány áll fel, amellyel könnyebben meg tudnak állapodni, amit a választásokat követően hangosan ki is mondtak. Csakhogy akkor már javában zajlott a szlovákiai választási kampány, s a szlovák kormánypártok úgy értékelték a helyzetet, nem lenne jó a kérdésről tárgyalni, mert felerősödhetnének a nacionalista hangok, illetve megerősödhetnek a nacionalista pártok. Lehet, hogy ez a taktika sikeres volt, hiszen olyan kormány állhatott fel a választásokat követően Szlovákiában, amelynek természetes módon lett a tagja a Magyar Koalíció Pártja, a szélsőséges nemzetiek valóban nem jutottak a parlamentbe, csakhogy időközben a felvidéki magyarok belefáradtak az állandó csatározásba, s mivel nem hirdették meg a „Szülőföldön – magyarul” programot, vagyis az oktatói-nevelői támogatás pályázatát, az örömből és a bizakodásból keserűség lett.
A keserűséget aztán a sokk követte az év végén, amikor is az előzetes tárgyalásokkal szemben Mikulás Dzurinda nem azért ment Budapestre Medgyessy Péter meghívására, hogy előbbre vigyék az ügyet, hanem azért, hogy bejelentse: Szlovákia számára elvből elfogadhatatlan a kedvezménytörvény. Ezt a kemény szlovák álláspontot vélhetően kétoldalú tárgyalásokon már nem lehet áttörni, a magyar diplomácia csak nemzetközi segítséggel juttathatná támogatáshoz a szlovákiai magyarokat.
A pályázati alapon nyújtandó támogatások tekintetében pillanatnyilag homályos a kép a közalapítványi kuratórium helyzete miatt, és még az sem teljesen világos, hogy végül mit fog tartalmazni a módosított státustörvény, a romániai alkalmazás a jelek szerint alapvetően nem különbözik majd az eddigiektől – írta romániai tudósítónk. A máig ismeretes politikai egyezségek alapján arra lehet következtetni, hogy ami a magyarigazolványok igénylésének rendjét illeti, minden marad a régiben, ugyanis a 2001 decemberében született Orbán–Nastase-megállapodás elveit átvezették a jogszabály végrehajtási utasításaiba.
Amint Székely István, a romániai központi iroda vezetője a Magyar Nemzet kérdésére elmondta, a „munkarend” nem fog módosulni, és alaptalanok azok a közelmúltbeli erdélyi híresztelések is, amelyek szerint jövőre csak a kolozsvári magyar főkonzulátuson, illetve a bukaresti magyar nagykövetségen lehetne magyarigazolványt igényelni. A további igénylések dinamikája alapvetően attól függ, hogy miként alakul a legfontosabbnak tűnő oktatási-nevelési támogatások folyósítása.
A magyarigazolvány a jog eszközével különíti el a határon túli országok azon állampolgárait, akik magyarnak vallják magukat, így teljesen más alapokra kerül a támogatási rendszer, hiszen az elmúlt tizenkét év határon átnyúló magyarországi támogatásairól az mondható el, hogy a pozitívan elbírált projektek csupán néhány ezer embert érintettek, szemben a státustörvény által megteremtett, nagyságrendileg szélesebb kedvezményezetti körrel. Ami az eddigieket illeti, Romániából az alkalmazás kezdete (2002. január 21.) és december 15-e között 336 505 személy igényelt magyarigazolványt, 26 108 személy diákigazolványt, 3726-an kértek pedagógus- igazolványt és 237-en oktatói kártyát. A magyarigazolványok kérelmezői közül minden negyedik kiskorú volt. Információink szerint Kárpát-medencei viszonylatban az igénylők 55-60 százaléka jutott már birtokába a magyarigazolványnak, az arány Erdély esetében azonban ennél nagyobb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.