Sikeres esztendő után az MNB

A múlt év sikeresnek mondható a jegybank szempontjából: decemberben 5,5 százalék alatti volt a drágulás, ami azt jelenti, hogy egyes kedvezőtlen körülmények dacára másodszor is sikerült eltalálni a kitűzött inflációs célt. A jegybankot ennek ellenére komoly támadások érték az utóbbi hetekben, és az infláció terv szerinti alakítása az idén sem ígérkezik könnyű feladatnak. A múlt év eseményeiről és 2003 várható tendenciáiról Járai Zsigmond, a Magyar Nemzeti Bank elnöke nyilatkozott lapunknak.

Barát Mihály
2003. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2002-es év mindenképpen sikeresnek tekinthető a Magyar Nemzeti Bank szempontjából, hiszen másodszor sikerült teljesíteni a decemberre kitűzött inflációs célt. Tovább emeli e teljesítmény értékét, hogy a többi makrogazdasági mutató 2002-ben – és várhatóan az idén is – elég gyászosan alakul.
– Én is úgy gondolom, hogy a jegybank számára rendkívül sikeres év volt 2002. Az infláció jelentősen csökkent: 2001 év végén 6,8 százalék volt, a múlt évi adat viszont 5,5 alatt lesz, valahol az 5,2-5,3 százalék környékén. Ennek megfelelően elértük a múlt évre meghatározott inflációs célt, így a tevékenységünk mindenképpen sikeresnek tekinthető, hiszen a Magyar Nemzeti Bank legfontosabb feladata az infláció elleni küzdelem.
– Egyes gazdasági szereplők korántsem ilyen elégedettek az MNB és azon keresztül az ön teljesítményével. A szerintük elhibázott monetáris politikából eredő nehézségek miatt egyes munkáltatói szervezetek vezetői lemondásra szólították fel a közelmúltban. Hogyan értékeli e „gesztust”, figyelembe véve azt is, hogy a politika sem állt egyértelműen ön mögé?
– Ami a lemondásomra való felszólítást illeti, azt komolytalannak tartom. Azt megértem, hogy vannak olyan érdekcsoportok, akiknek a magasabb infláció kedvezne, és az is kétségtelen, hogy a vállalatok jelentős részének a versenyképessége nagymértékben romlott 2002-ben. Ennek egyrészt az az oka, hogy a nemzetközi környezet sokkal rosszabb volt, mint 2001-ben: az Európai Unió importja három százalékkal visszaesett, ami azt jelenti, hogy a magyar vállalatok sokkal nehezebben tudják eladni a termékeiket. Másik oka a versenyképesség romlásának a rendkívül gyors bérkiáramlás: a KSH legfrissebb – a november végi állapotokat tükröző – számai szerint a reálbérek 13 százalékkal növekedtek, ami figyelembe véve az inflációt, 18 százalék feletti bruttó bérnövekedést feltételez. Ehhez jön még a dollár gyengülése: az USA fizetőeszköze 20 százalékot gyengült az euróhoz képest. A forint is tovább erősödött az euróhoz viszonyítva, bár nem jelentős mértékben: év elején 242 volt az árfolyam, most 236 körül alakul. Ennek alapján nem mondható, hogy könnyű helyzetbe kerültek volna a vállalkozók, és vannak olyanok, akik ehhez a megváltozott feltételrendszerhez nem tudnak vagy nem akarnak alkalmazkodni: így az ebből fakadó problémáikat megpróbálják a Nemzeti Bank nyakába zúdítani.
– Vagy rávenni az MNB-t arra, hogy gyengítsen a nemzeti valután…
– Azt azért leszögezném, hogy nem a Magyar Nemzeti Bank csinálja az erős forintot, hanem a piac. Azt, hogy az Európai Unióhoz közeledve a forint egyre erősebb lesz, tudtuk régebben is: ugyanez a folyamat zajlik le több, csatlakozásra váró országban, így Lengyelországban, a cseheknél vagy Észtországban is. A piac egyre jobban bízik a forintban, egyre több forintkötvényt akarnak venni, ami nyomja felfelé az árfolyamot. Az kétségtelen, hogy az év első felében az MNB – az inflációs cél elérése érdekében – támogatta azt, hogy a forint erős legyen. Most viszont már eljutott egy olyan szintre a nemzeti valuta, aminél már gyengébb árfolyam is elegendő lenne az inflációs cél eléréséhez. A jegybank elleni támadások tehát nem megalapozottak, részben félreértéseken vagy félremagyarázásokon alapulnak, és nem is tudom igazán, milyen motívumok állhatnak mögöttük. Lehetséges ok a jegybank feladatának a meg nem értése, vagy az, hogy az MNB hitelességét próbálják egyesek rontani. Ez utóbbi amúgy nem hiszem, hogy jót tenne akár a kormányzatnak is, hiszen ez nem Járai Zsigmond jegybankja, hanem a Magyar Köztársaságé, így nem hiszem, hogy a lejáratása az ország hosszabb távú érdekét szolgálná. A jegybank nem egyes érdekcsoportokért tevékenykedik, hanem az egész ország érdekében, és úgy gondolom, hogy az infláció leszorítása az egész magyar társadalom érdekét szolgálja.
– Képesek a vállalatok megbirkózni a több oldalról megnehezedett helyzettel?
– Szerintem alkalmazkodni fognak a vállalatok, bár lehet, hogy nem mindenki: aki olcsó bérmunkára építette a vállalkozását, valószínűleg nehezebb helyzetbe kerül. Ahogy egyre jobban fejlődik az ország, úgy lesz egyre drágább a munkaerő, és egyre jobban visszaszorul az olcsó bérmunka. De Kínával, Vietnammal nem akarunk olcsó bérekben versenyezni, úgy tudom, hogy inkább az unióval szeretnénk rivalizálni: ez csak szakképzett és jól megfizetett munkaerővel lehetséges.
– Térjünk rá az idei év várható folyamataira! A kormánnyal közösen meghatározott, 4,5 százalékos inflációs célról megoszlanak a vélemények: egyes kutatók szerint éppen tartható, ám az elemzők többsége pesszimista a megvalósíthatóságot illetően. Nem is csoda, hiszen több oldalról – például a szabályozott árak esetében – is rendkívül nagy az inflációs nyomás.
– Nehéz helyzetben vagyunk az idei cél betartását illetően, bár nagyon nagy volt az inflációs nyomás 2002-ben is. Ez részben a kormányzati túlköltekezéssel és az ebből eredő államháztartási deficittel, illetve az egészségtelen mértékű bérkiáramlással magyarázható. Ezen tényezők ellenére – igaz, hogy viszonylag kedvező külső körülmények mellett – sikerült elérni a célt. Az idén megint csak úgy tűnik, hogy erős marad az inflációs nyomás. A költségvetési hiány várhatóan csökkenni fog, bár keresletcsökkentő hatását nem látjuk olyan erősnek, amilyennek szerintünk lenni kellene. A béremelésekről nagyon nehéz még megmondani, hogy miképpen alakulnak majd: személy szerint a hivatalos álláspontnál szkeptikusabb vagyok. Nagyon nehéz előre kalkulálni, hogy a vállalatok hogyan reagálnak az adózási szabályok változásaira, az Országos Érdekegyeztető Tanács javaslataira, és még mindig nem tudni pontosan a központi áremelések idei mértékét. Ha ehhez hozzávesszük a külföldi bizonytalanságokat, mint például az olajár alakulása – főleg annak tükrében, hogy még az iraki helyzet kimenetele sem ismert –, még nehezebb az idei számokat előre jelezni. Mindenesetre az MNB álláspontja az, hogy ha minden a tervezett szinten alakul (költségvetés, béremelések, világpiaci helyzet), akkor betartható a 4,5 százalék alatti decemberi infláció.
– A kormány ugyanakkor feltehetően úgy vélekedik, hogy a maga részéről már mindent letett az asztalra. Elkészült az utóbbi évek – igaz, hogy csak papíron – legszigorúbb költségvetési törvénye, és a visszafogottabb béremelésekre is megszülettek az ígéretek. Nem számít olyan nyomásra, hogy lazítson az MNB a monetáris feltételeken?
– Azonnal lazítani fogunk a monetáris feltételeken, ha úgy látjuk, hogy az idei inflációs cél a jelenleginél lazább monetáris kondíciókkal is elérhető. Mi úgy próbáljuk a monetáris feltételeket alakítani, hogy az inflációs célt azokkal elérjük. A jelen helyzetben, a mostani kondíciók mellett el lehet ezeket a célokat érni, ám mind a belső, mind a külső körülményekben bármikor bekövetkezhet változás. Az Európai Unióhoz való közeledésünk viszonylag világos úton megy, de hogy ezt a befektetők hogyan értékelik, nehéz megítélni.
2002-ben kettős helyzet alakult ki: egyrészt egyre biztonságosabb befektetési környezetet nyújtott Magyarország, másrészt a makrogazdasági mutatók hihetetlen mértékben romlottak, és nagyon nehéz megmondani előre, hogy e tényezőket milyen súllyal értékelik a befektetők. Úgy látom, hogy ebből erednek azok a félreértések, amelyek a piac és az MNB között vannak: a befektetők nem mindig úgy értékelik a helyzetet, mint mi. Sajnos, azt kell mondjam, hogy amíg nem javulnak érezhető mértékben a makrogazdasági mutatók, ez a bizonytalanság megmarad az MNB monetáris politikáját illetően.
– Az elemzők jelentékeny részének véleménye szerint a következő egy évben a forint a sáv erős oldalához tapad, függetlenül attól, hogy mikor nyúl az alapkamathoz a jegybank. Ez szerintük pontosan az EU-csatlakozás keltette optimizmussal magyarázható. Jó ez a jegybanknak?
– Az erős forint kedvező az inflációs cél elérése szempontjából. Azokkal a feltételekkel, amiket elmondtam, és a sáv széle közelében lévő forinttal elérhető a 4,5 százalék alatti infláció.
– A külföldi elemzők egy része úgy vélekedik, hogy az árfolyamrendszer még az EU-csatlakozás előtt, tehát ebben az évben megváltozik. Elvileg elképzelhetőnek tartja ezt, vagy kizárható egy ilyen lépés?
– Úgy gondolom, hogy nem a forintárfolyam további erősítésével kellene harcolni az infláció ellen, hanem a költségvetési deficit és a bérkiáramlás kordában tartásával, és ha ez be fog következni, az alacsonyabb infláció eléréséhez nincs is szükség erősebb forintra. Az tehát a véleményem, hogy nem kell változtatni az árfolyamrendszeren ahhoz, hogy a sáv fölső szélén lévő forinttal el tudjuk érni az inflációs célt, még a 2004-re kitűzött 3,5 százalékot is. Inkább a költségvetési deficitet kellene lényegesen csökkenteni, és a termelékenységgel összhangban alakítani a béremelések mértékét.
– Az infláció csökkentése melletti érvként mindig felsorakoztatja az euró bevezetéséből fakadó előnyöket. Egyesek emiatt szereptévesztéssel vádolják, mondván, hogy a monetáris uniós csatlakozás időpontjának meghatározása a kormány feladata lehet.
– Úgy gondolom, hogy a szerepek teljesen tiszták, és abszolút nem tévesztem el a sajátomat. Lehet, hogy sokan nem értik, amit mondok, vagy nem azt kritizálják, amit mondok: ez utóbbi egyébként egy régi, jól bevált módszer. Teljesen világos, hogy a monetáris unióhoz nem a Magyar Nemzeti Bank csatlakozik, hanem Magyarország, és ezt a csatlakozást a kormánynak kell eldöntenie. Mi a jegybankban készítettünk egy tanulmányt az euró bevezetésének várható hatásairól, és az alapján azt mondjuk, hogy Magyarországnak érdeke, hogy minél hamarabb csatlakozzon az eurózónához. Ebben egyébként egyetértünk a kormánnyal, hiszen az uniónak benyújtott előcsatlakozási programjában ő is úgy fogalmaz, hogy olyan feltételeket kell teremteni a gazdaságban, amelyek lehetővé teszik az euró 2007-es bevezetését.

Járai Zsigmond 1951. december 29-én született Biharkeresztesen. 1976: A Marx Károly Közgazdaság-tudományi Egyetemen szerzett diplomát. 1976–87: Az Állami Fejlesztési Banknál dolgozott különböző pozíciókban. 1983: Részt vett az első hazai kötvény kibocsátásának munkálataiban. 1987–88: A Budapest Bank értékpapír-irodájánál dolgozott. 1998–89: Vezérigazgató-helyettes, a Tőzsdetanács elnöke. 1989: Pénzügyminiszter-helyettes, az Állami Bankfelügyelet vezetője. 1990–92: A londoni James Capel and Co. kelet-európai igazgatója. 1993–95: A Samuel Montagu Rt. általános ügyvezető igazgatója. 1995: A Magyar Hitelbank Rt. vezérigazgatója. 1997–98: Az ABN Amro Bank vezérigazgatója, majd elnök-vezérigazgatója. 1996–98: A Budapesti Értéktőzsde elnöke. 1998. július: Pénzügyminiszter. 2001 márciustól a Magyar Nemzeti Bank elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.