Az A–10 többek között az iraki háborúkban, Afganisztánban és az Iszlám Állam terrorszervezet elleni hadműveletekben többször is bebizonyította rendkívüli csapásmérő erejét és túlélési képességeit. Ennek köszönhető, hogy noha már lassan hatvan éve áll hadrendben az Egyesült Államok légi erejénél, a szolgálati idejét többször meghosszabbították – legutóbb 2035-ig –, és több alkalommal korszerűsítették ezt a mostoha körülmények között is roppant megbízhatóan működő csatarepülőt.

A-10: így született meg a "villámcsapás"
1966. szeptember 8-án John P. McConnell tábornok, az USAF (United States Air Force), az Egyesült Államok légi erejének vezérkari főnöke elrendelte egy speciális CAS taktikai támadó repülőgép megtervezését, fejlesztését és beszerzését. December 22-én kiadták az A-X CAS repülőgépre vonatkozó követelmények irányelveit, majd megalakult a Kísérleti Támadó (A-X) program irodája is. 1967. március 6-án az USAF 21 védelmi vállalattól, illetve repülőgépgyártótól kért be ajánlatot az új harcászati gépre.

A kiírás többszöri módosítása után végül hat cég nyújtott be ajánlatot az új csatarepülő prototípusára.
Az előterjesztett ajánlatok alapján a marylandi Northrop és a Fairchild Republic repülőgépgyártó cégek kaptak megbízást az YA–9A, továbbá a YA–10A kódjelű prototípusaik megépítésére. Az új taktikai csapásmérő gép minden korábbinál nagyobb teljesítményű fő fegyverzete, a forgócsöves GAU–8 gépágyú kifejlesztésére pedig a General Electric és Philco-Ford cégeket kérték fel. A YA–10A 1972. május 10-én hajtotta végre a szűzfelszállását. A két prototípus közül a légierő parancsnoksága 1973 januárjában az YA–10A -t választotta ki, amelynek 1975 -ben kezdődött el a sorozatgyártása és A–10 Thunderbolt II típuselnevezéssel 1977 márciusától állt csapatszolgálatba.
Csúnya, de halálos
Első ránézésre az A-10 meglehetősen szokatlan kinézetű csatarepülő, amelyről bátran állítható, hogy aligha indulhatna a legszebb katonai repülőgép címéért folytatott versenyben.
A gépet repülő pilóták ragasztották rá a kevésbé hízelgő "Warthog", vagyis a varacskosdisznó becenevet,
és ez utóbbi jószágról szintén tudható, hogy nem éppen a legszebb állatok között tartják számon. De senkit se tévesszen meg a kevéssé megnyerő külső, ami mögött félelmetes pusztítóerő és rendkívüli túlélőképesség lakozik, amit igencsak jól kifejez a hivatalos típusnévhez hozzáragasztott "Thunderbolt" vagyis villámcsapás elnevezés.