A B–2 Spirit karrierjének kezdete még a hidegháború utolsó évtizedeire nyúlik vissza. Az 1970-es évek derekán az amerikai hadvezetés egy olyan stratégiai bombázó kifejlesztésére fogalmazott meg igényt, ami az összes akkori hadászati csapásmérő repülőgépnél jóval nagyobb bombaterhet – mindenek előtt termonukleáris és precíziós bombákat –, minden addiginál nagyobb távolságra és a légvédelemmel szemben minden korábbinál jobban védve képes célba juttatni. Az új szuperbombázó elsődleges potenciális célpontja természetesen a Szovjetunió lett volna a hidegháborús szembenállás logikája szerint.

A B–2 Spirit még a hidegháborús korszak szülötte
Az 1950-es évek második felében úgy tűnt, hogy a két egymásnak feszülő katonai szuperhatalom, az Amerikai Egyesült Államok és a Szovjetunió között kibontakozó és egyre élesebb fegyverkezési versenyben a nukleáris robbanófej hordozására is alkalmas hadászati ballisztikus, illetve taktikai rakétafegyverek feleslegessé fogják tenni a katonai nagyhatalmak költséges stratégiai bombázóflottáit.

Az 1960-as évekre azonban valamelyest lecsillapodott ez a fajta „rakétaláz”, mivel a hidegháború sorozatos regionális konfliktusaiban bebizonyosodott, hogy a hadászati nehézbombázóknak változatlanul fontos maradt a szerepe. A hagyományos csöves légvédelmi tüzérséget azonban fokozatosan kiszorították a radarirányítású légvédelmi rakéták,
ez pedig új kihívást és komoly fenyegetést jelentett a hadászati nehézbombázók számára.
Mind az Egyesült Államokban, mind pedig a Szovjetunióban ezt a problémát elsősorban a szuperszonikus sebességgel, a szolgálati csúcsmagasság megnövelésével és a korszerű elektronikai zavarórendszerek kifejlesztésével akarták kiküszöbölni. E koncepció jegyében épült meg az Egyesült Államok első variaszárnyú (változtatható szárnyszögállású) Mach 1,3-as sebesség (1330 km/h) elérésére képes hadászati nehézbombázója, a Rockwell által kifejlesztett B–1 Lancer.

A hosszú és rendkívül költséges fejlesztés miatt a B-1 csak a hidegháború utolsó éveiben, 1986-ban állt csapatszolgálatba. Az erre adott szovjet válasz az 1987-ben hadrendbe állt Tupoljev Tu–160 Blackjack Mach 2 (2 230 km/h), vagyis kétszeres hangsebesség elérésére képes, szintén variaszárnyú stratégiai nehézbombázó volt.