Hazánk másodszor és végleg csatlakozik Európához. Ez az újságcím fejezi ki az Európai Unióval kötött előmegállapodás legünnepélyesebb értelmezését. Túlzásba esik, aki ezt lelkesen elfogadja. Durván hibázik, aki szőröstül-bőröstül elveti. Inkább az esély és a feladat tisztázására ügyeljünk sajátságos magyar szempontból. Ez nevezetesen a nemzeti azonosság jövőjében ölt testet.
Kezdjük a tisztázást a szerződő felekkel. Magyarországot az állam, az Európai Uniót egy államközi testület képviseli a csatlakozásban. A magyar állam jogköre azonban nem terjed ki a nemzet harmadára. A csatlakozási szerződés sem nemzetekről szól. Itt a gazdasági, a biztonsági, a jóléti fejlődési verseny szabványai érvényesülnek. Általános alapelvként a tagállamok az emberi méltósághoz, a békéhez, a demokráciához ragaszkodnak. Az Európai Unió mindezzel az élesedő világversenyben erősíti és védi magát. Egységét ezért óvja szigorúan.
A betagolódó államok így csak részben szolgálhatják a nemzetüket. Egy-egy nemzet csak részben számíthat az államra. Nemzete válogatja aztán, melyik milyen támaszt őriz meg és épít.
Látszólag a nemzeti azonosságok is versenyeznek. Ezt a versenyt azonban ki kell zárnunk. Európa mai nemzeteit elsősorban a hagyományokban gyökeredző anyanyelvi, szellemi, érzelmi, közösségi azonosság jellemzi. Ennek belső értékrendje egy és oszthatatlan. Ezen az alapon beszélünk a nemzeti értékrendek egyenrangúságáról. A nemzeti értékrendek nem versenyeznek egymással, hanem gazdagítják egymást. A versenyzés kényszerében és elszántságában mindenki megáll ezen a határon.
Más kérdés, hogy a nemzeti azonosságot vállaló egyének és csoportok cselekvőképessége a jövőben mire jut. Először az esélyt érdemes felmérnünk. Nos hát az Európai Unió jogrendje tiszteletben tartja az anyanyelvi, a szellemi, az érzelmi, a közösségi nemzeti azonosságot. Az egyenrangúság és a kölcsönös sérthetetlenség jegyében a nemzeti azonosságok értékei, alanyai, intézményei, szervezetei még támogatást is élveznek.
Ebben inkább jó hírt jelent a csatlakozás. Végre bebizonyosodik, hogy az uniós alapelvekre és szabványokra mutogatva a nemzeti azonosságot nem lehet zsarolni, fenyegetni, alacsonyrendűnek bélyegezni. Ez a nem létező front nem követel áldozatot. Igaz, ez még együtt sem jelent kibontakozást, teljesedést. De esélyt ígér erre.
Itt kezdődik a feladat. Történelmi és mai szükségesség, hogy erről közösen gondolkozzanak a szétszórt magyarok. Most például egy Romániában élő magyar történész egy svédországi magyar kiadványban értekezik az egész nemzet jövőjéről. Jakó Zsigmond új nemzettudatot sürget: „Napjainkban, az államnemzet széthullása után teljesen új nemzettudatra kell mindnyájunknak, otthon maradottaknak és idegenbe szakadtaknak egyaránt átváltanunk. Semmivel sem kisebb feladat ez, mint amit a pogányságból a kereszténységbe való átváltás jelentett egykoron. Mindez megtetézve szemléleti-gazdasági-szervezeti beilleszkedéssel egy olyan Európában, melynek hagyományos közös értékeit, korábban sem erős szolidaritását az amerikanizálódás máris alaposan kikezdte. Ráadásul mindkét feladatot a kommunizmus fél évszázados tudati és értékrombolásának terhei alatt nyögő nemzedékeknek kell megoldaniuk.” A súlyos érvek a magyar politikai és értelmiségi osztály szerepének és felelősségének súlyára figyelmeztetnek.
Új nemzettudatunk megteremtése főleg a felelősség megújítását igényli ebben a körben. Magyarországon és az erdélyi, a kárpátaljai, a felvidéki, a délvidéki nemzetrészek politikai környezetében azonban a jobboldal és a baloldal egyként kényszerpályán mozog. Különösen a hazai nemzeti képviseletet zúzta szét a hosszú kommunista gyarmatosítás. Először ez vár helyreállításra.
Furcsa, de érthető, hogy a régi beágyazottság a baloldal kényszerpályáját nyújtja meg. Balközépre igyekvő irányzatként éppen szívós kapcsolataiból nem bír és nem akar végleg kiszabadulni. Viszonya a nemzethez ezért nem egyértelmű. Nem bízik magában, ezért nem bízik a nemzetben. Belső gyengeségében külső erőre szorul. Ez a felemás baloldal a nemzet azonossági vágyát is felemásan éli meg. A külső kötődésű modernizálást támogatja. Ezzel használ. A belső önrendelkezés erősödését fékezné. Ezzel rombol. Saját gyökeres megújulása helyett megelégszik a régi beágyazottság megújításával. Nyílt politizálás helyett így rejtőzéshez és önigazoló megtévesztéshez folyamodik. Ezzel a világos alternatívák megjelenését akadályozza.
Végül ebből a magatartásból ered a rendszerváltozás alkati torzulása, a bizalmatlanság. A politikai és a véleményformáló értelmiségi osztály jobboldalát és baloldalát ezek a túlélő kapcsolatok, rejtett érdekek, önigazoló megtévesztések kényszerítik bele a bizalmatlanság hidegháborújába. Ez minden résztvevőt érint.
Most az uniós csatlakozás szinte ellenkényszerrel ér fel. Az Európai Unió persze nem magyarpárti. De általában sem a nemzeti azonosság síkján mond igent vagy nemet. Mindenesetre a versenykényszer megvilágítja a valóságos viszonyt belső és külső érdek között. Ebben a keretben a nemzeti azonosság politikai és szellemi képviselőinek új pályára kell állniuk. Nyílt mozgástérben, nyílt elkötelezettséggel teszik a dolgukat. A magyar nemzeti azonosság sajátossága azt követeli, hogy ez a mozgástér az újraegyesítés tere legyen. Lehet is. Ilyen távlatra készíthet fel az új nemzettudat. Ezért van szükség új nemzettudatra.
Ha új nemzettudatról beszélünk, a nemzeti újraegyesítés belső képességeihez érkezünk. Az új mozgástér ugyanis akkora lesz, amekkorát a belső szellemi, érzelmi, közösségi, akarati képességek betöltenek és megtartanak. Egyének, családok, kisközösségek, hagyományos és új értékeket ápoló egyesületek, szellemi műhelyek, politikai szervezetek vesznek részt ebben. Itthon az államot is rábírhatják a nemzeti azonosság széles anyagi és intézményi támogatására. Ez az új nemzettudat meggyorsíthatná a létező alapok és erők, bennük a státustörvény eddigi eredményeinek kiteljesedését.
Talán unalomig is hivatkozunk mindenben a megújításra, a megújulásra. A végkövetkeztetés is ebbe torkollik bele. Az új nemzettudat kezdeményezését és szervezését legtermészetesebben a hazai jobboldal vállalhatja. Neki kell vállalnia. Eddigi pályája a nemzeti önrendelkezés képviseletéhez köti. Most azonban magának is meg kell újulnia.
Mind többen járnak már ezen az úton. Ez a csoport leveti a bizalmatlanság hidegháborújának rátapadt szövedékét. Hátat fordít a sérelmeknek, a panaszoknak, a mást hibáztató kibúvóknak. Részletekbe vesző viták helyett azon dolgozik, hogy egyértelmű szellemi és politikai távlatot tűzzön ki a nemzet lehetséges újraegyesítésére. Ez a megújuló jobboldal úgy töltheti be nemzeti szerepét, ha súlyát és tekintélyét az európai jobboldalon is emeli. Ennek akadályaival és akadályozóival szembe kell néznie. A magyar jobboldal 1989 óta eleve jobbközépként működik. Mai és holnapi cselekvőképességét veszélyezteti, aki akár a szélsőség, akár a meddő semleges közép irányába taszítana értékes erőket.
Szerep és felelősség éppenséggel a jobboldal maradéktalan és hatékony összefogására int. Sokban ezen múlik az új nemzettudat megteremtése. Az meg a nemzeti újraegyesülés jövőjét alakítja.
A szerző az MDF országos választmányának tagja
Elképesztő videón az ukrajnai kényszersorozás
