A huszonkét éve tartó program

MTI
2003. 02. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Columbia űrsikló szerencsétlenségével tragikus fordulatot vett (igaz, nem először) az immár csaknem 22 éve tartó amerikai űrsiklóprogram. A Columbia 1981. április 12-én indult első útjára. A startot eredetileg április 10-re tervezték, de egy számítógépes rendellenesség miatt le kellett állítani a visszaszámlálást. Így két nappal később emelkedett a magasba a floridai Cape Canaveralról, fedélzetén a Holdat is megjárt veterán John Younggal és az újonc Robert Crippennel.
Az űrrepülő első útja két napig tartott, célja pedig a gép berepülése volt. A későbbiekben az űrsiklóflotta négytagúra bővült: szolgálatba állították a Challengert (1982), a Discoveryt (1983) és az Atlantist (1985). A Challenger 1986-os tragédiája után (az indítást követő 72. másodpercben felrobbant, hét űrhajós életét követelve) 1991-ben került a flottához az Endeavour.
Az űrsikló a korábbi űrhajókkal szemben többször is felhasználható jármű. Míg az űrhajók ejtőernyős fékezéssel tértek vissza a földre, az űrrepülőgép indításkor és a Föld körüli pályán űrhajóként működik, de miután visszatért a sűrű légkörbe, siklórepülésben száll le. Szemben a korábban kifejlesztett űrhajók utasaival, akik az ejtőernyős ereszkedéskor már csak tétlen részesei a leszállásnak, az űrsikló pilótájának a talajfogás pillanatáig kell figyelnie, s feladatát nehezíti az is, hogy – mivel a sikló hajtóművei ekkor már nem működnek – csak egy leszállási kísérletre van lehetősége, átstartolásra nem. Egy-egy űrrepülőgépet száz indításra terveztek. Mostanáig a négytagú siklócsalád tagjai tervezett élettartamuknak csak kis részét érték el (a Columbia mostani útja a 28. volt), hadrafoghatóságukat a közelmúltban még további húsz évre tették. Az űrrepülőgép az egyik legösszetettebb műszaki berendezés: több mint 2,5 millió alkatrészből áll. Elektromos vezetékeinek hossza együttesen majdnem 370 kilométer. A külső burkolat 38 ezer hővédő csempéből áll. Az űrrepülőgép-rendszer tömege indításkor 1890–2010 tonna, amelynek nagy része a nagy hajtóanyagtartályban és a két gyorsítófokozatban lévő üzemanyag. (Az űrsikló saját teljes tömege mindössze 105 tonna.) Teljesítménye 44 millió lóerő, óránkénti 28 000 kilométeres sebességre nyolc és fél perc alatt gyorsul fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.