Agyagkorsó a reaktorban

A holt-tengeri tekercsek környezetében végzett legújabb kutatások eredményeit foglalja össze a Kumrán II. című, hamarosan megjelenő tanulmánykötet. Egyik fejezetének társszerzője Balla Márta, aki 1998 óta végzi a korsók anyagának kémiai vizsgálatát a Budapesti Műszaki Egyetem Nukleáris Technikai Intézetében.

Hanthy Kinga
2003. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kik voltak az esszénusok? Hogy kerültek a kumráni barlangokba? Saját jószántukból választották ezt a lakóhelyet vagy kényszerből? Miért rejtették el kétezer éve a tekercseket? Mi lett a sorsa a közösségnek: szembeszállt a római légiókkal vagy elmenekült? Kik, mikor és mire használták még a környékbeli barlangokat? Mit mondanak el róluk a földből előkerült tárgyak? Kérdések, amelyekre a tudósok most új módszerekkel keresik a választ, hogy jobban megismerjék a XX. század legjelentősebb régészeti leletét.
A Holt-tenger partján egy barlangban 1947-ben egy beduin pásztorfiú agyagkorsókban ősi bőrtekercseket talált. A cserépedények kétezer éven át megőrizték a kéziratokat, amelyek a jelenleg ismert legrégebbi héber nyelvű dokumentumok. A felfedezés nyomán megindult kutatások során végül tizenegy barlangból kerültek elő iratok, tízből cserépedényekkel együtt. A közelben a régészek feltárták Kumrán települést, amelyben a barlangokkal megegyező stílusú és anyagú kerámiákat találtak. Ennek alapján Roland de Vaux, az ásatás vezetője a barlangok használóit és a település lakóit azonos népességnek tartotta.
Hosszú ideig nem fordítottak kiemelt figyelmet a kutatók a tekercsek környezetében talált tárgyakra, anyagokra, hiszen a nagy feladat mindenekelőtt a szövegek elolvasása, megfejtése volt. Évtizedekig tartott a munka, a közvélemény pedig az egyre gyakrabban felröppenő álhírek és találgatások miatt mind türelmetlenebb lett. Tovább fokozta a kutatók körül gerjesztett hisztériát egy angol újságírópáros, Michael Baigen és Richard Leigh, akik magyarul is megjelent riportkönyvükben azt sugallták, hogy a Szentszék akadályozza a szövegek nyilvánosságra kerülését, mert ellentmondanak az egyház egyes tanításainak. Ma már a teljes szövegfordítás hozzáférhető, s kiderült, nincs semmiféle összeesküvés, politikai háttérjátszma, csupán a munka volt szinte emberfeletti s a tudósok energiája véges. Szintén kacsának bizonyult az a hír, amelyet másfél éve röppentettek fel magyar újságokban is, miszerint a Vatikán a holt-tengeri szövegek hatására felülvizsgálni, sőt átírni készül a Biblia egyes részeit.
A kumráni szövegek háromnegyed része biblikus irodalom, egy része viszont szektariánus, közösségi irat: szabályzatok, bibliaértelmezések, naptárak, liturgiák. Ma már általánosan elfogadott az a vélemény, hogy a szektariánus iratok szerzői az esszénusok, a pusztába kivonult aszketikus népcsoport tagjai; ők alkották a kumráni közösséget, a tekercseket pedig a római légiók elől menekülve rejtették a barlangokba. Vajon igaza van-e a feltárást vezető francia régésznek, De Vaux-nak: Kumrán valóban olyan település volt, amelyik nem tartott kapcsolatot a környezetével? Erre a kérdésre keresik most a választ a tudósok. A klasszikus régészet már elvégezte a dolgát, az anyag múzeumba került. A feladat most az, hogy „megszólaltassák” a textilt, a fémet, a csontot, a pergameneket, a kerámiát. Ezek ugyanis alkalmasak lehetnek a korszak technológiai, társadalmi állapotának meghatározására, valamint annak kiderítésére, hogy kapcsolatban állt-e a kumráni közösség a jeruzsálemi templomosokkal vagy Jerikó lakóival.

A kutatások egyik vezetője, Jan Gunneweg, a Héber Egyetem Régészeti Intézetének munkatársa internetes honlapján tette közzé az általa vezetett vizsgálatok fő irányait. Megtudhatjuk, hogy a barlangokban és környékükön fellelt textíliákat többek között egy grenoble-i laboratóriumban vizsgálják; a kutatók arra keresik a választ, hogy milyenfajta szálakat és milyen színezőanyagot használtak a közösségben. Más kutatók arra kíváncsiak, miféle állatok bőrét használták a tekercsek elkészítéséhez. Mert ahogyan Gunneweg professzor írja, talán elfeledett technológiákat is tanulhatunk a kumrániaktól. Egyébként hamarosan megjelenik az eredményekről beszámoló összefoglaló tanulmánykötet.
Kezdettől fogva nyilvánvaló volt, hogy hasznos információkkal szolgálhatnak a tekercseket rejtő kerámiák. Az agyagkorsók, cserépedények megfelelő vizsgálati eljárással elárulják készítési helyüket. „Ha megállapítjuk, hogy melyek a biztosan Kumránban készült darabok, melyeknél kétséges a helyi eredet, s ha találunk olyan tárgyakat, amelyekről azt mondhatjuk, kizárható, hogy helyi gyártmány lenne, a közösség zártsága máris jobban értelmezhető. Ha a biztosan nem helyi darabok származását igazolni tudjuk, célunkat elértük. Kumrán elhelyezhető Palesztina régészeti térképén: megtaláljuk a lehetséges érintkezési pontokat Kumrán lakói, valamint a Holt-tenger környéki más települések, illetve népcsoportok között” – írja Balla Márta, a kerámiák kémiai vizsgálatát végző kutató az Élet és Tudomány tavaly áprilisi számában. A Műszaki Egyetem atomreaktorában végzett analitikai eljárással, neutronaktivációs analízissel készítették el a minták kémiai ujjlenyomatát.
A kémiai ujjlenyomat éppoly egyéni és összetéveszthetetlen, mint az emberi, magyarázza Balla Márta. Kiolvasható belőle, hogy egy kerámiatárgy melyik fazekasműhelyben készült, ugyanis minden műhely más-más technológiát, anyagösszetételt, égetési eljárást használt. Több mint kétszáz minta vizsgálata után nem kétséges, hogy nem minden kerámiatárgy készült a kumráni műhelyekben. Elkülönítették tehát az azonos jegyeket mutató csoportokat, majd megpróbálják meghatározni, hogy egy-egy csoport tagjai hová, mely vidékhez, műhelyekhez köthetők. Ehhez továbbra is szükség van a Holt-tenger környékéről érkező mintákra. Mivel az összehasonlító vizsgálatoknak csak akkor van értelmük, ha a minták régészetileg jól azonosítható tárgyakból származnak, nem számíthatunk gyors eredményre, mondja a kutató. Egy vitatott kérdés azonban valójában eldőlt: a kumráni kerámiák nem mindegyike készült a településen. A kémiai anyagvizsgálat más, kisebb jelentőségű kérdéseket is megválaszolt. Kiderült például, hogy az az edény, amelyen héber betűkkel Róma nevét olvasták ki a tudósok, s amelynek papirusztekercsén Márk evangéliumát vélték megtalálni, kumráni eredetű edény, tehát biztos, hogy nem Rómából került oda. A kép folyamatosan tisztul, ám maradnak kérdések, amelyekre nem születik, talán nem is születhet megbízható válasz. Valószínűleg soha nem tudhatjuk meg teljes bizonyossággal, hogy milyen is volt a kumráni közösség, mivel foglalkozott, milyen szerepet töltött be a település a maga korában. S vajon az sem derül ki, hogy Kumránban készültek-e a holt-tengeri tekercsek?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.