Sosemvolt haza katonái

Egyikükről főutcát neveztek el Szicília fővárosában, Palermóban. Másikuknak szobrot állítottak Amerikában. Délibábok hősei vagy konok függetlenségi harcosok ők? A könyvfesztiválra jelenik meg az Emigrációban a szabadságért című különleges fényképgyűjtemény, amely az 1860-as években külhonban harcoló honvédtiszteket mutatja be. A könyv szerzőjével beszélgettünk.

2003. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar légiók 1849 és ’67 között végigverekedték a világ csaknem minden függetlenségi harcát. A Krímtől Kubáig, Szicíliától Amerikáig felbukkantak azokon a hadszíntereken, ahol a magyar nemzeti szabadság kivívására akár csak leheletnyi esély is mutatkozott. Miben bíztak, mi hajtotta ezeket a honvédeket ütközetről ütközetre?
– Az olaszországi magyar légió az 1848–49-es szabadságharc legnagyobb létszámú emigráns csoportja volt. Köztudomású, hogy a Kossuth vezette emigránsok nem törődtek bele a vereségbe, és továbbra is bíztak abban, hogy kivívják a függetlenséget. 1849 után Európa-szerte történtek olyan események, amelyek a magyar száműzötteket arra biztatták, hogy hazai célok érdekében tevékenykedjenek. Közös volt az önálló nemzetállam és a polgári demokratikus átalakulás európai eszméje. Könyvemben megtalálható a magyar légiók történetének kronológiája is egészen az egységes olasz állam megalakulásáig, 1867-ig. Ez egyben a kiegyezés éve: ekkor gyökeresen megváltozott a helyzet, megváltoztak a célok.
– A porosz–osztrák háborúban Bismarck is támaszkodott emigráns magyar honvédekre.
– A poroszországi magyar légió azzal a szándékkal szerveződött 1866-ban, hogy a porosz sereg részeként talán sikerül betörni Észak-Magyarországra, és újabb függetlenségi harcot kirobbantani. Ez a kísérlet is kudarcba fulladt. A Hadtörténeti Intézet fotóarchívumában jelentős gyűjtemény található e magyar légiók tisztikarának fényképeiből; s kiderült, hogy a Nemzeti Múzeum birtokában is csaknem ekkora mennyiség van. Annak ellenére, hogy az 1860-as években a fotográfia még nem volt igazán elterjedt műfaj. A fénykép ugyanis 1839-ben született, Daguerre felfedezésével. Hosszú ideig csak a dagerrotípia létezett: akkoriban egy felvétel legalább fél óráig tartott. A szabadságharc idején eredeti fényképfelvételek nem készültek, kivéve Petőfi és Görgey dagerrotípiáját. Ne felejtsük, a fénykép speciális történeti forrás; a kötet különleges történelmi forráskiadvány, amely érdekes információkkal szolgálhat történészeknek, hadtörténeti kutatóknak, de akár grafológusoknak is. A képek hátán ugyanis kézírások, dedikációk szerepelnek.
– Különös, hogy még mindig kerülhetnek elő jelentékeny gyűjtemények alaposan feldolgozott, kimerítettnek vélt korszakokból. Mennyi ismeretlen fotográfia lappanghat a szabadságharcok korából?
– Nehéz erre válaszolni. A most publikált képanyag egy része 1925-ben és ’28-ban került a Magyar Királyi Hadtörténeti Múzeumba, a másik része pedig 1953-ban.
– Hogy kerültek Magyarországra ezek a neves francia és olasz műtermekben készült képek?
– Erről sajnos nem szól a fáma. A háború előtt idekerült fényképek sorsa ismeretlen, mert a világháború sok kárt tett a gyűjteményekben. Ahogy közeledett a front, a teljes múzeumi anyagot ládákba csomagolva mentették nyugatra, a Dunántúlra. A somlóvári kastélyban helyezték el a dokumentumokat; ám amint továbbvonultak a harcok, sorsukra hagyták őket – sok minden elveszett, megsemmisült. Ezért sem tudható pontosan, hogy kerültek a Hadtörténeti Múzeumhoz az emigránsok fotói.
– Kik láthatók a fényképeken?
– Elsősorban tisztek. A képeknek kultúrtörténeti szerepük van: a 1860-as években divatja volt a vizitkártyáknak. Hasonló funkciójuk volt, mint ma a névjegynek; de ezentúl ajándékba is adták őket, kedves szöveggel, személyre szóló dedikációkkal a hátoldalukon. Körülbelül 270 ember jelenik meg a fotókon.
– Tehát a légiók tisztikarának jelentős része megtalálható a kiadványban.
– Így van. De e kötet igazi jelentősége, hogy előreléptünk a fénykép tudományos elismerésében. Mi, fotómuzeológusok igen sokat harcoltunk azért, hogy a fotót műtárgynak, elsődleges történelmi forrásnak tekintsék. Hosszú ideig csak kiállításokon, könyvekben szerepelt – mindössze illusztrációként. Magyarországon a fényképeknek sokáig nem volt szakszerű muzeológiai nyilvántartásuk, azonosításuk, feldolgozásuk. A Hadtörténeti Múzeumban a hatvanas évek közepén született meg a fotóarchívum intézménye.
– Felbukkanhatnak még tekintélyes fényképanyagok a magyar történelem vészkorszakaiból?
– Az első világháború fényképeivel túltelített a gyűjteményünk, a második idejéből viszont vannak fehér foltok. Ennek az a magyarázata, hogy a harcokban részt vevő első világháborús katonák utódai már eltávolodtak a két-három nemzedékkel korábban élt ősöktől, így szívesebben hozták be a képeket közgyűjteményekbe. A második világháború közelebbi esemény, nem beszélve arról, hogy ’45 után e fotókat inkább dugdosták. Kilencven óta szépen gyarapodott ez a gyűjteményünk is.
– Visszatérve a légiókhoz: az emigráns tiszteken kívül készültek fotográfiák más szabadságharcos magyar honvédekről is?
– Akik itthon maradtak, azokat az önkényuralom alatt természetesen nem örökítették meg. Negyvennyolcas honvédekről későbbi képeink vannak, veterán korukból, amikor honvédmenhelyek létesültek.
– Mi lett a magyar légiók sorsa?
– Feloszlottak. Volt, aki hazajött, és a kiegyezés utáni hadseregben szolgált. De ezek a katonák többnyire csalódottan hagyták ott a harctereket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.