A tagadás szelleme

2003. 10. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány nem tekinti elsődleges fontosságúnak, hogy a kereszténységre való utalás bekerüljön az Európai Unió most készülő alkotmányába. A kormánynak eme mélyen humánus elhatározását Bársony András államtitkár fogalmazta meg, válaszul Fodor Gábor napirend előtti felszólalására. Néhány napja még a kormány ellenkező előjelű ígéretet tett, ahhoz képest szép, hogy nem tiltakoznak. Ugyanis a kisebbik koalíciós társ már tiltakozik. Fodor azt fejtegette napirend előtt, hogy az SZDSZ nem támogatja a keresztény értékekre vonatkozó utalást az Európai Unió alkotmányában, mert szerinte – és ebben párttársai egyetértenek vele – a kereszténység említése felrúgná az emberek közötti morális egyenlőség elvét. Fodor aggodalma megható, de az emberek közötti morális egyenlőség elvét a kereszténységtől kell a legkevésbé félteni, hiszen ezt az elvet is a kereszténység alkotta meg.

Az egységes Európa eszméje a skolasztika korában született, s a humanizmus idején terjedt el, akkori értelmiségi körökben. Természetesen nem gazdasági vagy politikai, hanem szellemi egységről beszéltek, amelynek három pillére van: a görög természettudomány, a római jog és a zsidó-keresztény kinyilatkoztatás. Az első két pillér az EU alkotmányozóinak nem jelent gondot, csak a harmadikon akadnak fenn. (Ebben rokon vonásokat mutatnak némely XV. századi humanistával.) Érdekes ez a nagyvonalúság, hiszen az ókori görögök természettudományos ismeretei fölött jócskán eljárt az idő, s a római jogot is csak elvétve ismerjük fel a modern törvényekben. Ennek ellenére a görög és római szemlélet, gondolkodásmód mindmáig meghatározó eleme az európai szellemiségnek. Csak a kereszténységet szeretnék kirekeszteni egyesek, pedig nyilvánvaló, hogy a kereszténységre való utalás nem valami hitbuzgalmi követelményt jelentene, nem azt fejezné ki, hogy Európa népei azonos vallásúak. Ahogy Európa szellemi egységét már a középkorban is, elsősorban a kereszténység teremtette meg, úgy ma is a keresztény teológiában kikristályosodott fogalmak és értékek fogják össze.

Korunk embere magától értetődő természetességgel használja a személyiség fogalmát. Napjaink társadalomtudományában, de a hétköznapi gondolkodásban is a személyiség kulcsszerepet kap. Holott a fogalom a klasszikus ókorban nem létezett. A görög proszópon vagy a latin persona eredetileg a színész maszkját jelentette, annak nyomán kezdték jogalany értelemben használni. Ám hol van az még a mai értelemben vett individuális egyén teljességétől és konkrét valóságától? A felvilágosodott elmék által oly gyakran kigúnyolt, lenézett, elítélt szentháromságtani és krisztológiai vitákban alakult, formálódott és született meg a mai személyiségfogalom. Ami manapság felesleges szőrszálhasogató civódásnak látszik sokak szemében – egy isteni lényegben van három személy, vagy egy isteni személyben három lényeg? – valójában az európai szellemiséget, gondolkodásmódot alapozta meg. Boethius klasszikus meghatározásánál – értelmes természettel rendelkező, oszthatatlan lényeg – lehet cifrábbat, bonyolultabbak, modernebbet kitalálni, de jobbat és pontosabbat aligha. A szentháromságtani viták nemcsak körülírták, meghatározták a személyiség fogalmát, hanem megadták az emberi individuumnak azt a méltóságát is, amely az európai szemléletre azóta is jellemző.

A kereszténységnek köszönhetjük a mindenki által vágyott, de sokak által félreértett szabadság fogalmát. A szabad személyiség nem pusztán a külső függőségeitől szabadult meg, hanem szabadságot nyert valamire, képessé vált értelmes célok kitűzésére és elérésére. A sokat hangoztatott „felismert szükségszerűség” is valami hasonlót jelent, bár a keresztény megközelítés sokkal emberibb és gazdagabb.

A kereszténység érdeme, hogy pontos különbséget tudunk tenni lét és létező, egység és azonosság, lényeg és alapelv között, de hosszan sorolhatnám a fogalmakat, idesorolva az emberek közötti morális egyenlőséget is. Tetszik, nem tetszik, a kereszténység tanította meg gondolkodni Európát, mindanynyian a kereszténység nyelvét beszéljük, szóljunk bár magyarul vagy flamandul.
Annyira erősek a keresztény gyökereink, hogy a kereszténység ellenségei sem tudnak elszakadni tőlük. A kereszténység szellemi alapjaiból és fogalomkészletéből indult ki a felvilágosodás, miként a liberalizmus is krisztusi eszméket tűzött a zászlajára. Keresztény fogalmakból táplálkozik a vulgáris materializmus épp úgy, mint állítólagos tudományos változata. A keresztény fogalmak nélkül másként szólna az ateizmus, a primitív vagy fejlett antiklerikalizmus. Kereszténység nélkül Bársony András hajdani szakszervezeti vezér soha nem hallott volna a szolidaritásról, Fodor Gábor meg valószínűleg az Önellátó Demokraták Szövetségét erősítené. A keresztény hagyomány nem csak a keresztényeké, ahogy a hagyományra épülő, abból táplálkozó Európa is lehet a zsidóké, muzulmánoké, krisnásoké, minden rendű és rangú hívőké és hitetleneké egyaránt. Ez a sokszínűség, befogadókészség, tolerancia Európa keresztény öröksége. Ebből az örökségből születhetett meg egyáltalán az egységes közös Európa gondolata is.

A keresztény alapokat megtagadó közös Európa lehet (bár nem valószínű), hogy jól működő gazdasági egységgé válik, de az biztos: Európához semmi köze nem lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.