A túlzott liberalizáció leépíti a postát

Év végéig megjelenhet az új postatörvény, amennyiben az Országgyűlés is elfogadja az erre vonatkozó indítványokat. Az önálló postatörvény az egyetemes szolgáltatások területén jelent könnyebbséget a piacra belépő cégeknek, ezenkívül jelentős súly- és tarifakorlátozások lesznek a fenntartott szolgáltatásoknál. Szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a törvényjavaslat nem alkalmas jelenlegi formájában általános vitára, mert a Magyar Posta (MP) Rt. folyamatos leépülését készíti elő.

Putsay Gábor
2003. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a 2001 óta hatályos hírközlési törvény megfelelő hátteret biztosít a postai szolgáltatások területén, az EU 2002-ben új irányelveket fogadott el. Az EU-jogharmonizációnak megfelelően a hazai szabályozási rendszert is át kell alakítani. Az Országgyűlés az elképzelések szerint az ősz folyamán tárgyalja a hírközlési törvény postára vonatkozó módosító javaslatait, ezt követően jelenhet meg az önálló postatörvény.
A törvény a liberalizált szolgáltatási piac alapjait teremti meg, ami egyben annyit jelent, hogy a Magyar Posta Rt. monopóliumai fokozatosan lebomlanak. Jelenleg a postautalványok kezelését az MP Rt. végezheti kizárólagosan, az új törvény megjelenését követően ez a gyakorlat megszűnik. Jelentős változás lesz, hogy a fogyasztók védelmében új rendeleteket fogadnak el, így például a kártérítés rendszerét teljesen átalakítják, és szabályozzák a postai szerződéseket.
Az egyetemes szolgáltatások területén is változások várhatók az új törvény hatályba lépését követően. Egyetemes postai szolgáltató Magyarországon jelenleg az a cég lehet, aki a törvény által meghatározott valamennyi területen jelen van. Az egyetemes szolgáltatónak az ország egész területén a következő küldemények gyűjtését és házhoz kézbesítését kell elvégezni munkanaponként egy alkalommal: bármely postai küldemény két kilogrammig, postacsomagok tíz kilogrammig – nemzetközi küldemény esetén húsz kilogramm –, vakok írását tartalmazó küldemények hét kilogrammig, valamint a belföldi postautalvány kezelése. Újdonság lesz ugyanakkor, hogy aki egyetemes szolgáltatóként kíván a piacra lépni, nem köteles valamennyi tevékenységet végezni, hanem bizonyos részterületekre is kérhet engedélyt a hatóságoktól.
Az EU-s irányelvek szerint a postának valamennyi csomagot házhoz kell kézbesítenie, amenynyiben erre az ügyfél igényt tart. Az MP Rt.-nek jelenleg nehézséget okoznának ezek a feltételek, hiszen az infrastrukturális háttér nem megfelelő. A postának jövő év januárjától biztosítani kellene a csomagok házhoz szállítását, e kötelezettség alól viszont 2004 májusáig kaphat a cég mentességet.
Az új törvény életbe lépésekor jelentős súly- és tarifakorlátozások lesznek a fenntartott szolgáltatásoknál. E területen az egyetemes szolgáltató jelenleg monopóliummal rendelkezik. Az ebből származó bevétel ahhoz járul hozzá, hogy teljesíteni tudja – az ország egész területén, valamennyi címre vonatkozóan – szolgáltatási kötelezettségét. A jogszabályok szerint a fenntartott szolgáltatási körbe tartoznak a 350 grammnál kisebb tömegű belföldi és nemzetközi levélküldeményekkel kapcsolatos tevékenységek, amelyek díja alacsonyabb az alapdíj ötszörösénél. Ugyancsak ide tartozik a hivatalos iratokkal kapcsolatos szolgáltatás.
Az EU irányelveihez hazánknak is igazodnia kell, ehhez az új törvény biztosít alapot. A jelenleg hatályos hírközlési törvényben meghatározott 350 grammal szemben az új szabályozás szerint csak a 100 gramm vagy annál kisebb tömegű levélküldemények és címzett reklámküldemények képezik a kijelölt egyetemes postai szolgáltató kizárólagos szolgáltatási jogát, és csak abban az esetben, ha a tarifa alacsonyabb mint az egyetemes kör leggyorsabb szolgáltatási kategóriájának első súlyfokozatába tartozó levélküldemény díjának a háromszorosa.
Az uniós rendelkezések a fenntartott szolgáltatások szűkítésére irányulnak. Hazánk európai uniós csatlakozását követően két éven belül még radikálisabb változások várhatók e területen: 2006-tól 50 grammra csökken a súlykorlátozás – a legmagasabb tarifát az alapdíj két és félszeresében határozzák meg –, 2009. január 1-jétől pedig teljes lesz a liberalizáció.
A törvényjavaslatot úgy készítik elő, hogy nem ismeretes jelenleg a kormány nemzeti postapolitikája. Egyelőre az tűnik biztosnak, hogy 2005 körül megkezdik az MP Rt. privatizációját.
A súly- és tarifakorlátozásra vonatkozó rendelkezést – ami az egyik legfontosabb követelménye az EU-nak – minden további nélkül át lehetett volna vezetni a hatályban levő hírközlési törvényen. Emiatt az egyébként nagyon lényeges, de nem túl terjedelmes változás miatt nem biztos, hogy indokolt egy önálló törvényt alkotni. Ugyanez vonatkozik a már említett módosításokra, hiszen a postai szerződések rendszerét vagy az új belépők védelmét biztosító rendeleteket a jelenleg hatályos hírközlési törvényben is át lehetne vezetni.
Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a törvényjavaslat mindenekelőtt a postai szolgáltatások indokolatlanul gyors, az európai uniós elvárásokon is túlmutató liberalizációját készíti elő. A túlzott liberalizációnak idő előtt kitett Magyar Posta viszont könnyen megroppanhat. A hagyományos postai tevékenységből amúgy is nehéz, szinte lehetetlen nyereségesen működtetni a vállalatot, az új kormány hivatalba lépését követően viszont jó néhány jövedelemtermelő, többletárbevételt eredményező tevékenységet leépítettek. A Magyar Posta bankját privatizálják, aminek következményei beláthatatlanok, annyi biztos, hogy a jövőben mindenképpen nehézségeket okoznak a vállalatnak.
A javaslat egyik legmerészebb pontja – vélekednek az illetékesek –, hogy a postai pénzforgalmi és pénzügyi, valamint a belföldi postautalvány-szolgáltatásokat kivennék a kijelölt egyetemes postai szolgáltató kizárólagos jogosultsági köréből. Ismert: az MP Rt. 2002. évi pénzforgalmi árbevétele harminchétmilliárd forint volt, ami több mint egyharmada az összbevételének. A legfurcsább, hogy a törvényjavaslat indokolásában maga az előterjesztő ismeri el, hogy az EU vonatkozó irányelvei nem tartalmaznak olyan normákat, amelyek elkerülhetetlenné tennék a módosítást. Felvetődik a kérdés, hogy ebben az esetben valóban az uniós normákat véli a törvényalkotó figyelembe venni, vagy csak a jogharmonizációra való hivatkozásul hoznak meg egy rendelkezést, amit a hazai viszonyok között a gyakorlatban nem, vagy csak nehezen lehet végrehajtani, azaz a postának kára származhat a jövőben. Az MP Rt. vagyonmegőrző és vagyongyarapító tevékenységére a kormánynak is hatása van – egyelőre –, többek között a postai működés szabályozási feltételeinek a kialakításával. A posta ma még állami vagyon, negyvennégyezer embernek biztosít megélhetést.
A jelenleg még hatályos hírközlési törvény 49. paragrafusa szabályozza a fenntartott szolgáltatásokat, amelyek között szerepel a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás. Ez jól tervezhető, biztos árbevételt jelent az MP Rt.-nek. A törvényjavaslat úgy fogalmaz, hogy a hivatalos iratokkal kapcsolatos szolgáltatás a fenntartott szolgáltatások körébe tartozik, amennyiben kormányrendelet ettől eltérően nem rendelkezik. Mindez azt jelenti, hogy a posta ezen fenntartott jogát egy egyszerű kormányrendelettel hatálytalanítani lehet, amire nem mostanában, talán később – ha bizonyos lobbi vagy gazdasági érdekek úgy kívánják – kerül sor. Az ilyen jellegű változtatás – illetve annak előkészítése – szintén nem EU-kívánalom. A hivatalos iratokkal kapcsolatos szolgáltatás fenntartásának szabályozását a postai irányelv nemzeti hatáskörbe utalta, tehát nem indokolja a jogharmonizáció az ilyen kormányzati szándékot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.