Az állam fölözi le az üzemanyag árát

Legalább harmincmilliárd forinttól esik el az állam azáltal, hogy Magyarországon a legmagasabb az üzemanyagokat terhelő adó- és járuléktartalom – állítja a Magyar Ásványolaj Szövetség. Felmérésükből kiderül, hogy az üzemanyagok litere olcsóbb, mint az ásványvízé, ám az adótartalom révén a környező országokhoz képest rekordot dönt a hazai üzemanyagár.

Hommer Tibor
2003. 10. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazánkkal szomszédos államok élvezik döntően számos magyarországi autós, illetve az országunkon áthaladó közúti árufuvarozók által az üzemanyag árában kifizetett adó összegét – derül ki a Magyar Ásványolaj Szövetség kimutatásából. Ez a jelenség annak tudható be, hogy a környező országokat tekintve Magyarországon a legdrágább az üzemanyag, elsősorban a túlzottan magas adótartalom miatt.

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Wilde György korábban már jelezte: a túl magas adóérték miatt csökken az üzemanyagok hazai forgalma, amit nem csupán a forgalmazók éreznek meg, hanem az állam is, hiszen hiába a magas adótartalom, a keresletcsökkenés bevételkiesést okoz. A becslések szerint ez az összeg évi harmincmilliárd forintra is rúghat.

A hazai keresletkiesés viszont a velünk szomszédos államokban generál bevételt, hiszen sehol nem olyan magas az adó- és járulékjellegű befizetések összege az üzemanyagok literjére vetítve, mint Magyarországon. A Magyar Ásványolaj Szövetség kimutatása szerint Magyarországon minden egyes liter benzin adóterhe meghaladja a 153 forintot. A lista második helyezettje – az adótételek mértékének tekintetében – Horvátország és Ausztria, ahol „csak” nyolc forinttal kisebb a benzin adóterhe, mint nálunk. A legkevesebb adót Ukrajna veti ki az üzemanyagra, a benzin esetében 26,90 forint adót terhel literenként a vevőkre, a gázolaj esetében pedig mindössze 17,40 forintot. A magyar töltőállomásokon tankolók a gázolaj esetében minden liter után 129,26 forint adót fizetnek, miközben a gázolaj átlag ára idén, az első kilenc hónapban csupán 209,5 forint volt. Ennek alapján megállapítható, hogy pusztán az üzemanyag alig több mint nyolcvan forintba kerül literenként, kevesebbe, mint egy palack ásványvíz.

Wilde György szerint a tankturizmus, azaz az üzemanyag-turizmus szempontjából „elgondolkodtató” a környező államok által alkalmazott adószint. Rámutatott arra: minthogy Magyarországon magasabbak az adók, mint a szomszédos országokban, a hazai autósok egy részét a magas ár arra ösztönzi, hogy a határon túl tankoljanak. Eszerint más államban megfizetik az adót, ám itthon használják a gépjárműveket, tehát az a pénz, amelyből az állam az úthálózat javítását hivatott ellátni, illetve a környezeti károkat helyreállítani, nem érkezik meg a magyar költségvetéshez. Ebből adódik a harmincmilliárd forintos költségvetési kiesés is. A Magyar Ásványolaj Szövetség számításai szerint a tankturizmus miatt húszmilliárd forint jövedéki adótól és nagyjából tízmilliárd forintnyi forgalmi adótól esik el az állam. A főtitkár szerint, ha a kormány – eredeti terveinek megfelelően – az EU-ban legmagasabbnak számító 25 százalékos áfakulcsot lecsökkentette volna 23 százalékra, az a gázolaj árában négy, a benzinében pedig öt forinttal csökkentené a kútárakat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.