A hazánkkal szomszédos államok élvezik döntően számos magyarországi autós, illetve az országunkon áthaladó közúti árufuvarozók által az üzemanyag árában kifizetett adó összegét – derül ki a Magyar Ásványolaj Szövetség kimutatásából. Ez a jelenség annak tudható be, hogy a környező országokat tekintve Magyarországon a legdrágább az üzemanyag, elsősorban a túlzottan magas adótartalom miatt.
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Wilde György korábban már jelezte: a túl magas adóérték miatt csökken az üzemanyagok hazai forgalma, amit nem csupán a forgalmazók éreznek meg, hanem az állam is, hiszen hiába a magas adótartalom, a keresletcsökkenés bevételkiesést okoz. A becslések szerint ez az összeg évi harmincmilliárd forintra is rúghat.
A hazai keresletkiesés viszont a velünk szomszédos államokban generál bevételt, hiszen sehol nem olyan magas az adó- és járulékjellegű befizetések összege az üzemanyagok literjére vetítve, mint Magyarországon. A Magyar Ásványolaj Szövetség kimutatása szerint Magyarországon minden egyes liter benzin adóterhe meghaladja a 153 forintot. A lista második helyezettje – az adótételek mértékének tekintetében – Horvátország és Ausztria, ahol „csak” nyolc forinttal kisebb a benzin adóterhe, mint nálunk. A legkevesebb adót Ukrajna veti ki az üzemanyagra, a benzin esetében 26,90 forint adót terhel literenként a vevőkre, a gázolaj esetében pedig mindössze 17,40 forintot. A magyar töltőállomásokon tankolók a gázolaj esetében minden liter után 129,26 forint adót fizetnek, miközben a gázolaj átlag ára idén, az első kilenc hónapban csupán 209,5 forint volt. Ennek alapján megállapítható, hogy pusztán az üzemanyag alig több mint nyolcvan forintba kerül literenként, kevesebbe, mint egy palack ásványvíz.
Wilde György szerint a tankturizmus, azaz az üzemanyag-turizmus szempontjából „elgondolkodtató” a környező államok által alkalmazott adószint. Rámutatott arra: minthogy Magyarországon magasabbak az adók, mint a szomszédos országokban, a hazai autósok egy részét a magas ár arra ösztönzi, hogy a határon túl tankoljanak. Eszerint más államban megfizetik az adót, ám itthon használják a gépjárműveket, tehát az a pénz, amelyből az állam az úthálózat javítását hivatott ellátni, illetve a környezeti károkat helyreállítani, nem érkezik meg a magyar költségvetéshez. Ebből adódik a harmincmilliárd forintos költségvetési kiesés is. A Magyar Ásványolaj Szövetség számításai szerint a tankturizmus miatt húszmilliárd forint jövedéki adótól és nagyjából tízmilliárd forintnyi forgalmi adótól esik el az állam. A főtitkár szerint, ha a kormány – eredeti terveinek megfelelően – az EU-ban legmagasabbnak számító 25 százalékos áfakulcsot lecsökkentette volna 23 százalékra, az a gázolaj árában négy, a benzinében pedig öt forinttal csökkentené a kútárakat.

Hajmeresztő szökési terv Esztergomban