Csak a felsőoktatás színvonala számít

2003. 10. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A határon túli magyar felsőoktatás támogatására létrehozott Sapientia Hungariae Alapítvány kuratóriumának február óta új elnöke van Maróth Miklós professzor személyében. Az egyetemi tanár az alapítvány legfontosabb céljának a környező országok magyar egyetemeinek a hazai oktatási rendszerbe történő integrálását tartja.

– A Pázmány Péter egyetem létrehozásakor szerzett tapasztalatait mennyire tudja hasznosítani a kuratórium élén?

– Semennyire, hiszen az egyetemalapítás és -működtetés ottani feladat. Mi módszertani segítséget adunk, illetve adományt gyűjtünk a számukra. A doktori képzés támogatása és az infrastrukturális segítségnyújtás mellett szponzorokat próbálunk felkutatni, főként az Erdélyi Magyar Tudományegyetem (EMTE) számára, de természetesen támogatni fogjuk a Felvidéken még csak most körvonalazódó magyar egyetemet is, ha eljön annak az ideje. Munkánk fontos része, hogy a határon túli diákok elsajátítsák a magyar tudományos nyelvezetet, a szakterminológiát, és megismerjék a termelési kultúrát – ezekre főként Magyarországon, az itteni tudományos-kutatási műhelyekben tehetnek szert részképzések, ösztöndíjak révén. Célunk az EMTE anyaországi népszerűsítése, a nyilvánosság segítségével próbáljuk meggyőzni a magyar közvéleményt az ügy fontosságáról.

– Az EMTE megalakulása idején az erdélyi és az anyaországi tudományos életben vita zajlott arról, hogy melyik a jobb megoldás: előbb oktatókat képezni és utána egyetemet alapítani, vagy vendégtanárokkal elindítani a képzést és lassan kinevelni a saját oktatói testületet.

– Szerintem nem érdemes várni, ugyanis nem létező oktatást senki sem támogat. Fontosnak tartom, hogy az erdélyi magyar egyetemi oktatók is otthon, anyanyelvükön tudjanak boldogulni. Az EMTE-n sok a fiatal magyar oktató, a gyengébben felkészülteket – ha vannak ilyenek – minden bizonynyal kirostálja az idő. Az egyetem első rektorának, a nemrégiben elhunyt Tonk Sándornak alapelve volt, hogy csak akkor van értelme a Sapientiának, ha jobb színvonalú az állami egyetemeknél.

– Alapítványuk komoly összegeket szán a vendégtanári program finanszírozására. Tavaly az első félévben több mint ötven magyarországi előadó utazott Kolozsvárra és Nagyváradra, illetve Csíkszeredára. Miért van erre szükség?

– Vegyünk egy konkrét példát: most éppen közgazdászprofesszort küldünk Erdélybe, mert nálunk hamarabb elindultak a reformok, tovább jutottunk a gazdaság szerkezetének átalakításában, ezért több a tapasztalatunk ezen a téren. Magyar nyelvű angoltanárok képzésében is segítünk, módszertani tapasztalatokat adva át a „hogyan tanítsunk angolt” témakörben, mert ebben jobb a nálunk alkalmazott metódus az ottaninál. Támogatjuk a magyarországi felsőoktatási intézmények erdélyi konzultációs központjait is, hiszen ezzel elősegítjük az Erdélyben, magyar nyelven és szakmailag kifogástalan színvonalon működő szakok letelepítését és integrálását az EMTE-be.

– Nemrég levélben kerestek meg néhány magyarországi multinacionális vállalatot, az EMTE támogatására kérve őket. Mit ajánlottak cserébe?

– A világban jó ideje kialakult az a gyakorlat, hogy a nagyvállalatok főként az oktatást és a (magas) kultúrát támogatják. A nemzetközi tapasztalatokkal és érdekeltségekkel bíró cégeknek fontos lehet, ha a szomszédos piacokon már személyes kapcsolatokkal rendelkeznek, netán olyan fiatal szakemberekkel is, akik náluk szereztek gyakorlatot tanulmányi idejük alatt. A frissen végzettek egyengethetik a terjeszkedő vállalat útját a számára új országban. Mi a hosszú távú kölcsönös együttműködés reményével fordultunk ezekhez a vállalatokhoz, de természetesen örülünk az egyszeri segítségnek is.

– Említette a személyes kapcsolatok fontosságát. A jól működő piacgazdaságokban is lényegesek ezek?

– A harmadik világban minden a személyes kapcsolatokon múlik, míg a legfejlettebb országokban nem annyira fontosak ezek. Mi a kettő között vagyunk.

– A nagyvállalatokon kívül még kitől várnak adományokat?

– Fontos leszögezni, hogy az EMTE a magyar költségvetéstől kapott évi kétmilliárd forintból működik. Az anyaországi és a diaszpórában élő magyarok támogatása főként az ügy melletti erkölcsi kiállást jelzi, azt, hogy a határon túli magyarok egyetemi szintű oktatása össznemzeti ügy. Ezek a támogatások kiegészítő jellegűek, az alapoktatáson túl kiegészítő programokat tesznek lehetővé. Van olyan egyéni támogatónk, aki havi ötezer forintos ösztöndíj-kiegészítést ajánlott fel egy diák részére, egy erdélyi származású anyaországi család pedig apjuk teljes könyvtárát adományozta az egyetemnek. A magánemberek adományainak köszönhetően nemrég ötmillió forintért megvásároltuk néhai Fábián Ernő közíró könyvhagyatékát és az EMTE csíkszeredai karának adományoztuk. Kiváló együttműködés alakult ki a New York-i székhelyű Magyar Emberi Jogok Alapítvánnyal is, amely eddig több mint százezer dollár értékben támogatta az EMTE-t készpénzzel és technikai eszközökkel. Jó tudni, hogy a befolyt anyagi és tárgyi adományok értékében az alapítványunk adóalap-csökkentő igazolás kibocsátására jogosult.

– Milyen esélyt lát arra, hogy rövidesen felvidéki és kárpátaljai magyar felsőoktatási intézmény számára is gyűjthetnek adományokat?

– Egy jól működő egyetemhez – mely részt vesz a nemzetközi vérkeringésben – megfelelő háttér kell. A felvidéki vagy kárpátaljai magyar közösség nem akkora, hogy a Harvardnak rettegnie kelljen a megalakuló magyar egyetemektől, ám például Szlovákia esetében kétszázötvenezer lakosra jut egy felsőoktatási intézmény, így a félmilliós magyarság akár kettőt is érdemelne. Mi abban tudunk segíteni, hogy ha létrejön a komáromi egyetem, akkor csökkenjen a színvonalbeli különbség közte és a harwardi egyetem között. Beregszászon más a helyzet: a tanárképző főiskolának megvan a megfelelő tanári gárdája, ott inkább az általános szegénység a fő gond.

– A határon túli magyar felsőoktatás jövője pénz vagy akarat kérdése?

– Szemléletváltásra van szükség. Vegyünk egy nyugati példát: a német nyelvterületen például olyannyira egységes a felsőoktatási hálózat, hogy a jó professzor Bécsbe küldi a bonni diákot akkor, ha tudja, hogy a diák által tanulmányozni kívánt terület szakemberei ott tanítanak. Nálunk jelenleg egyirányú a mozgás, a végekről Budapestre jönnek a diákok. Nem ez a világ rendje, itt is érvényesülnie kellene a kölcsönösségnek. A szemléletváltás gazdasági-politikai kérdés is, hiszen csak a magyar nyelven tanító egyetemek normatív támogatásával lehet országhatárokon átnyúló hálózatot építeni. Nekünk az egységes magyar nyelvű egyetemi hálózatban kell gondolkodnunk – ha a határon túli magyar egyetemek hírnevet szereznek, talán nálunk is előfordul, hogy Budapestről Kolozsvárra küldik tanulni a diákot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.