Csepeli Szabadkikötő: hetvenöt éves nemzeti vagyon

Hetvenöt éve kezdte meg működését a Csepeli Szabadkikötő, és a magyar gazdaság egyik legfontosabb kapuja napjainkban is. A kormány a Mahart Rt. eladásáról döntött, így olyan jelentős vagyon kerül szakmai vagy pénzügyi befektetők kezébe, amely hosszú távon komoly hasznot hozna a nemzetgazdaságnak.

Putsay Gábor
2003. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kitűnő adottságainak köszönhetően a kikötő külkereskedelmünk egyik meghatározó egysége – a Helsinkiben kijelölt európai közlekedési folyosók közül két vasúti, két közúti és egy vízi útvonal metszéspontjában található –, a magyar gazdaság egyik fontos kapuja ma is. Hetvenöt éve Európa egyik legkorszerűbb és legnagyobb árugyűjtő és -elosztó központjaként kezdte meg működését. Hazánk tengerpart nélküli státusa ellenére hosszú éveken keresztül a magyar tengeri hajózás bázisa volt, folyamatosan biztosította a Duna menti, 1992-től – a Duna– Rajna–Majna csatorna megnyitását követően – a Rajna menti országokkal fenntartott export-import forgalmat.
A Csepeli Szabadkikötő az európai gazdaságok fejlődési irányait követve napjainkra folyamatosan alakult át logisztikai trimodális központtá: a nagy tömegű feldolgozóipari, illetve késztermékek elszállításában nem csak a kikötői oldal vesz részt, jelentős a vasúti, közúti forgalom, és egyre nagyobb szerepet kap a raktározás. A Csepeli Szabadkikötőnek saját vasúti hálózata, sőt saját járműparkja van. Területén ma hatvan vállalkozás, minőségbiztosító intézmény, hatósági szervezet működik. A logisztikai adottságokra alapozva itt helyezték üzembe azt a kombiterminált, amely 2002-ben piacvezető volt. Kerítésen belül működik egy Ro-Ro kikötő, amely az egyelőre nem túl jelentős, vízi úti kamion- vagy konténerszállítás alapegysége. A raktárépületeket bérbeadás útján hasznosítják, megtalálható ehhez az iparághoz szorosan kapcsolódó vámügynökség, vámhivatal, valamint banki szolgáltatás. A kikötő egyetlen hátránya, hogy szárazföldi oldalról nehezen közelíthető meg, ugyanis szűk kapacitású, és elavult az infrastruktúra. Ennek fejlesztése pedig állami feladat lenne. A Csepeli Szabadkikötő – méreteiből adódóan is – alkalmas a külkereskedelmi forgalom tíz százalékának kezelésére.
Ismeretes: a kormány a Mahart Rt. százszázalékos privatizációjáról döntött, így várhatóan értékesítik a Csepeli Szabadkikötőt is. A főtulajdonos Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. döntése értelmében több gazdálkodó egységre bontották a Mahartot, így a Csepeli Szabadkikötőt üzemeltető társaság is külön működik a jövőben. A Mahart Rt. szétbontásával a privatizációt készítették elő a döntéshozók.
A Mahart Szabadkikötő Rt. feladata a csepeli kikötői infrastruktúra működtetése, az árukezelési tevékenység, illetve az üzletrészek kezelése. Az új társasághoz a Csepeli Szabadkikötő területe, valamint az ott működő társaságok Mahart-részesedései, illetve az ezekhez kapcsolódó ingatlanok kerültek.
Szakemberek ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a Mahart, illetve a magyar hajózás eladása rövid távú érdekeket szolgál: nemzetgazdasági szinten hosszú távon jelentős bevételektől és lehetőségektől eshetünk el. A Mahart Rt. – önállóan vagy részekre bontva – nagy értéket képvisel Magyarország kedvező geopolitikai helyzetéből adódóan. Az ország európai uniós csatlakozását követően megnő a vízi szállítás lehetősége, annak ellenére, hogy ez az alágazat az összes szállítás négy-öt százalékát látja el jelenleg. Ezzel ellentétben például a Rajna körzetében az áruszállítás ötven százalékát a környezetbarát és hatékony vízi úton végzik. Az Európai Unió ugyanis támogatja ezt a közlekedési alágazatot, a Duna mint vízi út fejlesztésére hetvenmilliárd eurót költenének az elkövetkezendő években, ezekből a beruházásokból az önálló magyar hajózás is sokat nyerhetne. Az értékesítés után az államnak nem kerülne pénzébe a Mahart, illetve a szükséges fejlesztések elvégzése, viszont olyan vagyont adnak el befektetőknek, amely később igen jelentős hasznot hozhat nemcsak az ágazatnak, hanem a nemzetgazdaságnak is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.