Gyurcsány Ferenc jogi eljárásokat kezdeményez a személyét érintő nyilatkozatok miatt, amelyek az ifjúsági miniszter egyik cégének korábbi, a paksi atomerőművel kötött százmilliós szerződését kifogásolják. A miniszter sajtófőnöke szombaton közleményében úgy fogalmazott: Koltai Gyurcsánnyal kapcsolatos nyilatkozata félrevezető, kijelentései mögött a politikai lejáratás szándéka húzódik meg. Szigetvári Viktor hozzátette: a Paksi Atomerőmű Rt. felügyelőbizottsága (fb) – amelynek tagjait a Fidesz-kormány idején nevezték ki – soha, semmilyen módon nem ítélte el az Agóra Marketing Tanácsadó Kft.-vel kötött szerződést. Jelentésében az fb kimondja: a szerződés törvényesen született, és igényes munka áll mögötte – olvasható a közleményben. Ezzel szemben tény, hogy a lapunk birtokában lévő fb-jelentés több ponton is kifogásolta a szerződést: megkérdőjelezte, hogy a díjazás mértéke arányban áll a teljesítéssel, és hiányolta a konkrét feladatmegjelölést. Azt is kiemelte, hogy különösen elmarasztalható ez a fajta szerződéskötési gyakorlat.
*
A miniszter sajtófőnöke nem pontosan idézte a jelentést, hiszen a felügyelőbizottság csupán azt állította: „az átalányszerűen, havonta fizetett nyolcmillió forint mértéke azt sejteti, hogy nagy volumenű, igényes munkáról van szó, ezért is lenne fontos a feladatok konkrét megjelölése”. Szigetvári Viktor úgy véli, Koltai Tamás a paksi vizsgálóbizottság tagjainak nevében olyan kérdésről nyilatkozik, amely nem tárgya vizsgálatuknak, amely nem szerepelt az ülések napirendjén, és amellyel kapcsolatban határozat nem született.
Orosz Sándor szocialista országgyűlési képviselő, a paksi üzemzavart vizsgáló bizottság alelnöke az MTI-nek hasonlóképpen nyilatkozott, szerinte sem mond igazat Koltai. Hozzátette: a bizottság nem vizsgálta az Agóra Marketing Kft. és a paksi atomerőmű közötti szerződést.
– Gyurcsány Ferenc minapi, szokás szerint arrogáns és fenyegetőző nyilatkozata egyetlenegy elemében sem cáfolta állításaimat – reagált minderre Koltai Tamás. – Annak érdekében, hogy Magyarország polgárai tisztán lássanak, kérem, tájékoztassa a közvéleményt, kijelentéseim közül melyiket tartja valótlannak: Gyurcsány Ferenc az Agóra Marketing Kft. tulajdonosai közé tartozott. Cége, megalakulását követően, közel 100 millió forintot kapott az adófizető polgárok pénzéből fenntartott paksi atomerőműtől. Az ellenőrizhetetlenség miatt szerződését az atomerőmű felügyelőbizottsága elmarasztalta, és kifogásolta az összeg nagyságát. – A szerződést Szabó József, az erőmű volt vezérigazgatója – jelenlegi szocialista országgyűlési képviselő – írta alá Paks részéről – sorolta a fideszes képviselő.
Koltai kijelentette: amennyiben a fenti állításokat Gyurcsány Ferenc nem tudja vagy nem akarja egyértelműen cáfolni, úgy a következő kérdések fogalmazódnak meg minden jogtisztelő és minimális erkölcsi érzékkel bíró emberben. – Milyen érdek fűződik ahhoz, hogy Gyurcsány Ferenc cége százmilliós PR-megbízást kapjon akkor, amikor az atomerőműnek mindig is volt saját kommunikációs részlege, ráadásul a biztonságot növelő fejlesztésekre fordítható pénz soha nem lehet elegendő? – Mi a véleménye Medgyessy Péternek személyes jó barátja, Gyurcsány Ferenc paksi üzleteiről? – Mikor kíván vizsgálatot indítani az ügyben Keller László közpénzügyi államtitkár? – tette fel a kérdéseket a fideszes honatya. Koltai felszólította a kormány minisztereit és államtitkárait, hogy haladéktalanul nyilatkozzanak: személyesen, cégeiken vagy rokonaikon, esetleg rokonaik cégein keresztül milyen kapcsolatban álltak, illetve állnak a paksi atomerőművel.
***
Gyurcsány ismert és népszerűtlen
Gyurcsány Ferencnek az emberek 38 százaléka szerint le kellene mondania, 41 százalékuk szerint nem, a többiek nem tudják – derült ki a Medián egyik napilapban ismertetett felméréséből. A gyermek-, ifjúsági és sportminiszter ismertségi mutatója nagyon magas. Gyurcsány fél év alatt vált a húsz legismertebb politikus egyikévé, amire nemigen találni példát a Medián elmúlt években végzett kutatásaiban. Hetvenkét százalékos ismertségével nemcsak a vele egy időben kinevezett minisztertársait előzi meg, hanem a már a kormány megalakulása óta hivatalban lévő kollégáinak a jelentős részét is. Ismertségének növekedése azonban elsősorban a vele nem rokonszenvezők táborát növelte, hiszen népszerűségi mutatója az elmúlt fél évben lényegében nem változott. A meglehetősen alacsony népszerűség feltehetőleg azzal magyarázható, hogy a minisztert az üdülővásárlási botrány főszereplőjeként ismerte meg a közvélemény. Jelenleg csupán az emberek 25 százaléka látná szívesen fontos politikai szerepben a következő években a minisztert. A megkérdezettek 58 százaléka mondta azt, hogy hallott a Gyurcsány Ferencet ért támadásokról, és túlnyomó többségük a miniszter korábbi üdülővásárlási ügyét említette a támadások „céltáblájaként„. A válaszadók 67 százaléka szerint Gyurcsány nem tisztességtelenebb a kilencvenes évek elején meggazdagodott többi üzletembernél. A megkérdezettek több mint fele azt mondta, akinek ilyen üzleti ügyei vannak, ne vállaljon miniszteri posztot.

Vége a nyárias időnek: Mutatjuk hol számíthatnak zivatarra és jégesőre