Kincsesgazda a fehérborok között

Mátraalja egyik meghatározó borásza Szőke Mátyás, aki saját erőből küzdötte végig a rendszerváltozástól idáig eltelt időt, és épített európai, sőt világszínvonalú, a piaci igényekre pillanatok alatt reagálni képes borászatot. Tapasztalatai alapján úgy látja, sok-sok munka után a magyar borok ismét királyi asztalokra kerülhetnek. A technológia már adott, hírnevük azonban egyelőre kevésbé van a hazai borászatoknak.

Nagy Ottó
2003. 10. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összeértek a szőlők, a nagy szárazság és a vele együtt járó hatalmas hőösszeg miatt nem lehet elhúzni a szüretet – értékelte az idei évet Szőke Mátyás, akit éppen szüret közben zavartunk meg. – Nagyon korán, augusztus 22-én kezdtük el az Irsai Olivér szüretét, és az e szőlőből készült bort várhatóan október közepén palackozzuk is. De leszüreteltük már a kékoportót és a blauburgert is, amelyből a Márton-napi cuvée-nk készül, és amit november 6-án szenteltetünk fel Pannonhalmán. Ezt a típusú bort aztán december közepéig forgalmazzuk – ezért csak korlátozott mennyiségben palackozzuk –, mert utána már nem lehet új borról beszélni – tette hozzá a borász.
– Ezt a beaujolais-féle bort három éve vezettük be a piacra, mert mindig elő kell valami újdonsággal rukkolni. Ezért határoztuk el, hogy a nagyon korai Zengő szőlőnkből, amiből nagyon kevés van az országban, és amit 2001-ben 28-as cukorfokkal szüreteltünk, és egy évig fahordóban érleltünk, szintén egy különleges minőségű bort készítünk. Az ilyen és hasonló megújulások mellett változnak a címkéink is, persze a fő jegyek maradnak, mert a vevőknek már a címke alapján is meg kell ismerniük a bort vagy a pincészetet. Engem sokan elítéltek, mert a Szőke nevet jól láthatóan kiemelem, a tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a vevők figyelnek erre a részletre is. És ez a részlet – tette hozzá Szőke Mátyás – egyre fontosabb lesz az unióban és szerte a világon.
– Meggyőződésem ugyanis – mondta –, a magyar bor visszakerül arra a szintre, hogy ismét királyi családok fogják keresni. Csakhogy az utóbbi negyven év tönkretette a magyar borászatot. Azért azt sem szabad azonban elfelejtenünk, hogy az itthon megtermelt három-négy millió hektoliternyi borral mennyiségben nem versenyezhetünk a franciák évi hatvanmillió hektoliterjével. Versenyezni csak minőséggel tudunk. Csak egy példa: a 2002-es selection chardonnaymról jó kritikát írt egy neves német szakújságíró. Nemrég a cikk alapján Kaliforniából kerestek meg, hogy vásárolnának ebből a tételből. De még ez sem elég: a szakmában elvárják, hogy versenyeken méretessük meg magunkat, ami költséges, de mégis kifizetődő. Persze itt is lehet szelektálni, ezért elsősorban olyan versenyeken jelenünk meg, ahol kapcsolataink vannak, és a jelenlétet a külföldi partnereink elvárják. Nem szabad kimaradni a körforgásból, mert nemcsak a minőséggel, hanem a jelenléttel is mindig spiccen kell lenni.
– Persze a konkurencia nagyon erős, ami nem lenne baj, az azonban igen, hogy sok más szereplő irreálisan alacsony árral próbál bekerülni a piacra. Aztán ha már ott van, akkor szinte pillanatok alatt megpróbál árat emelni, de ezt nem lehet megtenni. Mi négy éve szállítunk Svájcba, és négy éve ugyanazon az áron adjuk a borainkat. Nem emelünk, mert ha megtennénk, akkor a kereskedő más borászra váltana, és mi ezt a piacunkat elvesztenénk. Ezért kell ismerni nagyon a piacot – folytatta Szőke Mátyás. – Itt van például a chardonnay, amely mindig megtartja a helyét a borok palettáján, még akkor is, ha most éppen csökken iránta az érdeklődés. Ennek mi is tudatában vagyunk, ezért válogatjuk a szőlőt, és készítünk selection chardonnayt.
– A piac rezdüléseit figyelni kell, a kilencvenes évek elején a reduktív borok meghódították a világot, és sokan azok készítésére rendezkedtek be. Ők és általában a nagyüzemek most nehezebben mozdulnak. A mi 35 hektáros családi birtokunk azonban gyorsan képes reagálni a változásokra, és szinte pillanatok alatt képes megfelelni a piaci igényeknek. Tudunk reduktív borokat is készíteni, de meg tudunk jelenni kizárólag hordós érlelésű borokkal is. Ezentúl mi játszhatunk a szőlővel is, kint hagyhatjuk azt, s készíthetünk késői szüretelésű bort, és számos egyéb más lehetőséggel is élhetünk, mégpedig hamarabb, mint a nagyok – mondta Szőke Mátyás. – Az sem elhanyagolható, hogy családi vállalkozásunk két éve már alkalmazza a HACCP-rendszert, és most az ISO 9001 minőségbiztosítási rendszer bevezetésére készül – tette hozzá.
A nagyüzemek védelmében, de sokkal inkább mellettük Szőke Mátyás elmondta azt is, hogy szerinte az alföldi tömegbor minősége még így is a francia tömegborok minősége fölött van, a világ mégis veszi a francia bort. Ez azért van, mert itthon technológia már van, hírnév viszont egyelőre nincs. – Ez nehezen változik meg, mert – értékelte az uniós támogatások mértékét is Szőke Mátyás – amíg mi csak 25 százalékos támogatást kapunk, addig a külföldi borászok százszázalékos támogatásban részesülnek, ami minden, csak nem felzárkóztatás. És többek között a pénzhiány miatt nem tudjuk Magyarország tényleg csodálatos adottságait kihasználni, mert nem tudunk csomagolni, nem tudunk öntözni, és nem tudunk marketinget teremteni sem.
A Mátraalja – a kunságit nem számítva – a legnagyobb borvidék. Itt vannak a legszebben művelt szőlőterületek, ide fehér szőlő való, és itt a legszebb a borok illata – beszélt borvidékéről Szőke Mátyás. Szerinte a borvidék zászlósbora lehet a szürkebarát, amely nagyon szép savakat termel, és amelyet 1990-ben ő töltött itt először olyan minőségben, hogy két évvel később a brüsszeli borversenyen aranyérmet nyert vele.
–Ezen a borvidéken kincsek vannak – mondta –, mégpedig akkorák, hogy a nyugati kereskedőket nem tudjuk kellő mennyiségben kiszolgálni, de nem is kell, mert az már a minőség rovására menne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.