Könyörtelenek

–
2003. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lilian Hellman darabját, A kis rókákat korábban színiiskolai vizsgaelőadásként lehetett látni Békéscsabán – a mostani nagyszínházi produkcióban Könyörtelenek címmel játsszák. A New Orleans-i születésű írónőt Tennessee Williamshez is szokták hasonlítani, de ez erős túlzás: Hellman jobban kitüntette magát a szovjetbarátságban, a spanyol köztársaságiak melletti agitációban, mint az irodalomban. Mindazonáltal a negyvnes évek ünnepelt szerzője a Broadwayn és Hollywoodban, elkötelezett baloldali pályáját csupán az Amerika-ellenes tevékenységet vizsgáló bizottság töri meg. Az amerikai Délen játszódó drámája ugyanakkor belül marad a társadalomkritikai ízléshatáron, s bár romantikusan közelíti meg az eredeti tőkefelhalmozás problémáját, az újgazdag gyapotkereskedő család tragédiája remek szereplehetőségekkel szolgál.
Nyilván ezért tűzte műsorára a Jókai Színház is, s nem azért, mert a Viharsarok érintett lett volna a gyapottermesztés anomáliáiban. Konter László rendezésében a gazdasági rendszerváltás korántsem makulátlanabb az amerikai Délen, mint az európai Keleten, Székely László klasszikusan súlyos díszletei és Pilinyi Márta a paródiáig elegáns jelmezei pedig egyenesen arra utalnak: itt mégiscsak masszív óvilági mesterkedésekről van szó. A személyes anyagi hasznot a családi összetartás elé helyező Hubbard família életre keltésében remekül komédiázik Karczag Ferenc, Hodu József és Tege Antal is, Bartus Gyula kiköpött jenki, s még a (jelzésszerűen néger) inas- és házvezetőnő-szerepekben is olyan karakteres alakításokat látni, mint Jancsik Ferencé és Felkai Eszteré. Körtvélyessy Zsolt haldokló mágnása mintha egy másik bolygóról csöppent volna az érdekelvű gyapotvárosba, s ugyancsak az idegenséget sugallja darabbeli leánya, a lelkesen idealista Tarsoly Krisztina is, aki adottságai révén ünnepelt naiva lehetne a fővárosban. Komáromi Anett valóságos magánszámot épít az arisztokratikusan neurotikus zugivó feleség kisiklott sorsából, Kovács Edit pedig maga az angyalbőrbe bújt, hódító és taszító női sátán: a darab voltaképpeni főszereplőjeként az asszonyi lélek legfénylőbb magaslatait és legsötétebb bugyrait képes megmutatni. Férfiak és nők tényleg szakasztott olyanok e színműben, mint a kinti világban: könyörtelenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.