Médiatörvény a baloldal fogságában

Szikszai Péter
2003. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A néhány hete nyilvánosságra került új médiatörvény-tervezet egyik alaptétele, hogy a médiumokat ne pártemberek, hanem köztiszteletben álló szakemberek felügyeljék. Ehhez képest a tanulmányt három, a baloldalhoz erősen kötődő médiaszakértő készítette.
A Miniszterelnöki Hivatal felkérésére Szente Péter rádiós, a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának SZDSZ-es delegáltja, Horvát János, a Sport1 televízió elnöke, az Országos Választási Bizottság volt – MSZP által delegált – tagja és Gálik Mihály, a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem tanára, baloldali médiaszakértő látott hozzá a munkához. A Fidesz médiapolitikusa, Szalai Annamária a tanulmány elkészültekor jelezte, hogy barátságos lenne, ha az alapelvek kapcsán a kormányoldal egyeztetést kezdene az ellenzéki oldallal, és csak ezt követően terjesztenének a parlament elé egy kiérlelt javaslatot. Balogh László, az MDF médiáért felelős politikusa korábban úgy nyilatkozott, hogy nehéz lesz a kétharmados többséget igénylő jogszabály elfogadtatása. Balogh hangsúlyozta: szerinte a kormány nem gondolja komolyan, hogy új médiatörvény szülessék, mert ha komolyan gondolta volna, akkor él az MDF javaslatával, hogy a kulturális bizottságban kezdjék meg erről a tárgyalást. Ezzel szemben Újhelyi István, az MSZP politikusa hangsúlyozta, hogy a pártok közti egyeztetést szakmai vitának kell megelőznie.
A szakma már vitatja is a dolgozat javaslatait, amelynek elképzelése szerint a frekvenciaelosztást a Hírközlési Felügyelet végezné, a tartalmi szolgáltatás és a médiumok vezérigazgatóinak megválasztása a médiastratégiai testület hatáskörébe kerülne, a tartalomfelügyeleti testület pedig a médiumok feletti ellenőrzést gyakorolná, illetve elbírálná a panaszokat. Megszűnnének a közszolgálati médiumok kuratóriumai, és felállna a kilenctagú nemzeti médiatestület, a legfelsőbb médiafórum, amelynek tagjai köztiszteletben álló, „nem túlzottan politikai-közéleti szereplők”, akik – az egyik javaslat szerint – nagy presztízzsel rendelkező, de nem politikai szervezetek vezetői lennének. A koncepció értelmében például a Magyar Távirati Iroda, a Magyar Állami Operaház, a Nemzeti Színház, az Állami Számvevőszék stb. vezetője vagy annak megbízottja (!) lenne a testület tagja. (A jelen helyzet szerint tehát például Vince Mátyás, Szinetár Miklós, Jordán Tamás, Kovács Árpád vehetne részt a hatóság munkájában.) A testület kétharmados többséggel, rotációs rendszerben választaná meg az előbb említett két operatív testület tagjait.
A tanulmány megvalósítását követően a közmédiumoknál a részvénytársasági formát az úgynevezett közjogi intézeti forma váltaná fel. A tervezet könnyítené a kereskedelmi televíziók helyzetét, a főműsoridőben leadandó hírműsorra mérsékelve azok közszolgálati kötelezettségét. (Ez a rendelkezés mindenképpen megszüntetné azt a felháborító gyakorlatot, hogy a kereskedelmi televíziók szappanoperáikat és bulvárműsoraikat fogadtatják el közszolgálati műsorszámként, ugyanakkor nagyobb műsoridőben lennének láthatók mondjuk a valóságshow-k és egyéb színvonalas produkciók.) Üdítő ötletként hat, hogy a vitaanyag szándéka szerint a közszolgálati csatornákon megszűnne a reklám és a szponzoráció, a kereskedelmi tévék viszont bizonyos mértékben hozzájárulnának a köztévé finanszírozásához. Az elképzeléshez azonban a kereskedelmi televíziókkal kötött műsor-szolgáltatási szerződést is módosítani kellene, ami legalább annyira nehéz, mint kétharmados többséggel elfogadtatni egy médiatörvényt az Országgyűlésben. (Megjegyzendő, hogy a két országos, földfelszíni kereskedelmi televízió szerződését a médiatörvény 2002. októberi módosítása óta sem sikerült a jogszabály új szövegének megfelelően korrigálni.)
A vitaanyag legforradalmibb ötlete, hogy készítői megszüntetnék az Országos Rádió és Televízió Testületet (ORTT) annak túlhatalma miatt. Az elképzelésre Hajdu István ORTT-elnök úgy reagált az Axel.hu internetes lapnak, hogy a hatóságot „nem gyengíteni, hanem erősíteni kellene, mert kevés eszközzel rendelkezik a médiatörvény követelményeinek érvényre juttatásához.” A koncepció kidolgozói láthatólag a pártdelegáltak működtette ORTT kiküszöbölésével egy új, a politikától érintetlen rendszert igyekezne kidolgozni. A rendszer pártatlan működését azonban alapvetően nem a jogszabályok, hanem köztiszteletben álló személyiségek biztosítanák. A hazai közállapotokat ismerve nem sok jelöltet lehetne találni a pozíciókra.
Tímár János, az ORTT SZDSZ által delegált tagja lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a személyi garanciák helyett inkább az eljárási garanciákat kellene kidolgozni a rendszer működéséhez.
Hollós János, a Magyar Elektronikus Újságírók Szövetségének elnöke szerint egy politikailag megosztott társadalomban lehetetlen semleges rendszert létrehozni: „Ha igaz, hogy az 1996-os törvényt a gyanakvás és a bizalmatlanság szülte, akkor az új jogszabály megalkotásának a közállapotok most egyáltalán nem kedveznek.” Az elnök szerint a törvény diktálta kényszernél egyelőre nincs jobb megoldás. A tervezet legnagyobb hiányossága, hogy változatlanul hagyná a jelenlegi közszolgálati médiastruktúrát (vagyis továbbra is három közszolgálati tévécsatorna működne) ugyanarra a feladatra, ami fenntartaná a finanszírozhatatlanság és az ebből következő politikai függőség állapotát – véli Hollós, aki szerint ez a koncepció – átmeneti jellegénél fogva – nem jelentene minőségi változást, csak káoszt teremtene.
A zűrzavart előrevetíti maga a tanulmány is. A kancellária ugyan egy új törvénytervezet összeállítására kérte fel a szakértőket, az eredmény csupán egy médiaelméleti és nem jogi vitaanyag lett. A dolgozat nyelvezete és megfogalmazásai kimerítik a súlyos műfajtévesztés hibáját. A három médiaszakértő például így magyarázza a közmédia finanszírozásának kérdését: „[az] mára már legalább annyira érzelmi, mint pénzügyi problémává vált. Az erről szóló dialógusok – itt és a továbbiakban elsősorban a legnagyobb problémát jelentő MTV-ről lesz szó – tudniillik nagyban hasonlítanak a megromlott kapcsolatban élő férj és feleség vitáihoz: »Hogy képzeled, hogy én ennyiből főzzek egy rendes ebédet?« – mire a válasz: »Csak nem gondolod, hogy többet adok, amikor azt is mindig elfecsérled, amit kapsz?«”
A készítők gyakorta nehezen értelmezhető, homályos mondatokban fogalmazták meg elképzeléseiket, példaként íme egy, a kancellária honlapján olvasható, közpénzből támogatott írásból: „… A közszolgálat esetében a helyzet bonyolultabb: a két szempont konfliktusban van egymással, miközben egyik sem tekinthető elhanyagolhatónak.”
A tanulmány nem nélkülözi a szakmai tévedéseket sem: a tartalom-ellenőrző testület feladatairól szólva megállapítja, hogy az új „panaszbizottság – a jelenlegitől eltérően – nem hatósági jogkörben jár el”. Ehhez nem árt tudni, hogy a jelenleg működő panaszbizottság sem hatósági jogkörben jár el.
Az az elv, hogy a felvázolt elképzelés három fő testületre (nemzeti médiatanács, médiastratégiai tanács, tartalomfelügyeleti tanács), illetve a Hírközlési Felügyeletre osztaná a médiapiac ellenőrzését és koordinálását, részben megegyezik az európai országok többségében létező mintával, ami persze nem jelenti azt, hogy jó is, de azt sem, hogy a jelenlegi rossz. Az olasz és dán modell ugyanis hasonló a mostani magyarhoz, Olaszországban és Dániában nincs szerteágazó médiahatósági rendszer, Hollandiában pedig a médiafelügyeletet a népjóléti minisztériumi egy osztálya látja el. Nagy-Britanniában idén december végéig (egy átmeneti időszak lezárásaként) még több tartalomfelügyeleti és médiakoordinációs szerv működik (két rádiókat felügyelő szerv, a kereskedelmi tévéket ellenőrző bizottság, filmbizottság, távközlésért felelős szervezet, a sugárzás általános szabályait kontrolláló bizottság). A brit kormány döntésének értelmében megszűnik a szerteágazó, túl bürokratikus felépítés, a bizottságok feladatait egy szervezet, az Office of Communication veszi át, és adja ki a műsor-szolgáltatási engedélyeket, ügyel a programok magas színvonalára, fenntartja a médiapiac pluralitását, és védi a nézők érdekeit. Az átalakítással a közszolgálati BBC felügyeleti szervezetének, a kormányzói testületnek is megváltozik a szerepe. Ehhez képest a Gálik–Horvát– Szente-féle elképzelés épp az ORTT „túlhatalmára” hivatkozva szüntetné meg a testületet és hozna létre három másikat, de mint a példákból kitűnik, Európa több országában épp azt tartják jó megoldásnak, ha egy médiahatóság van.
Médiajogászok szerint a tanulmány legnagyobb hibája azonban nem az, hogy hány testületet hozna létre vagy szüntetne meg. Szakértők azt hiányolják, hogy a tanulmány nem tartalmazza a médiatörvény alkalmazása óta felhalmozott tapasztalatok elemzését, összefoglalását. A magyar jogalkalmazásban általános gyakorlat, hogy komoly szakmai elismertségnek örvendő jogászok kommentárt írnak az egyes jogszabályokhoz. A médiatörvényhez ilyen kommentár nem készült. Hiányzik a vonatkozó bírósági határozatok feldolgozása, nincsenek összegezve a legfelsőbb bíróság jogegységi döntései, mint például az ORTT és a műsorszolgáltatók közti peres eljárásokban született bírósági döntések. Csak ennek a munkának az elvégzése után lenne felelősen eldönthető, hogy egyáltalán rossz-e a médiatörvény és szükség van-e a vitaanyag médiaszakértői által szorgalmazott reformokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.