Mit fogott a hálótok?

Könnyű bűnbe esni. Egy kattintással irány a világháló, és máris a történelem leghatalmasabb lemezkuckója tárul elénk, hogy kedvünkre válogassunk a zeneszámok között. Az internetes slágergyűjtögetés azonban veszélyes üzem: ha az Amerikai Lemezkiadók Szövetsége épp minket talál meg, akár több százmillió dollár is lehet a számlánk.

Dévényi István
2003. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden az MP3-mal kezdődött. Talán emlékszünk még, micsoda elképesztő technikai bravúrnak tartottuk annak idején, hogy egyetlen CD-re két hagyományos bakelitlemeznyi hanganyagot sikerül felraknunk. A lemezkiadók természetesen tiltakoztak, fenyegetőztek, és a könnyűzenei iparág végét jósolták. Aztán a CD divat lett, a lemezkiadókat pedig lecsöndesítették a bankszámláik állapotáról érkező havi jelentések.
Ekkoriban komoly technikai problémával kellett szembenézniük mindazoknak, akik megpróbálkoztak a CD-ről kimentett zeneszámok internetes továbbításával. A CD-re égetett digitális hangállomány (track) ugyanis túl nagy volt: a dalok 30–40 megabájtnyi helyet foglaltak el, ráadásul a felhasználók zömmel 56,6 kilobájt/szekundum sebességre képes telefonos neteléréssel rendelkeztek, vagyis egyetlen produkció letöltése optimális esetben is másfél–két órát vett igénybe. A gondokat az MP3 formátum orvosolta, mivel a speciális fájltípus a CD-számokat eredeti méretük tizedére tömörítette. Az eljárás lényege, hogy az MP3-ban az emberi fül számára kevésbé érzékelhető frekvenciájú részeket jobban, a hallható tartományt viszont kevésbé zsugorítják. Eredménye pedig a minimális adatvesztéssel járó 3–4 megabájtos állomány, amelyet már telefonos eléréssel is elfogadható idő alatt le lehet tölteni. A széles sávú internet megjelenésével ráadásul az átlagos méretű MP3-ak letöltési ideje ötven–hatvan másodpercre csökkent.
A lehetőséget elég hamar sokan felismerték. Megjelentek az illegális letöltőoldalak, amelyekről ingyen vagy emelt díjas sms-en keresztül pár dollárért tetszőleges mennyiségű zeneszámhoz lehetett hozzájutni. Csakhogy a nyilvános letöltőhelyek ellen a szerzői jogok védői könnyen felléphettek, így ezek az internetes oldalak általában néhány napi működés után nyomtalanul eltűntek a süllyesztőben. Aztán jött a Napster.
A Napster nevű programot 1999 januárjában írta meg Shawn Fanning. A tizennyolc esztendős amerikai diák elképzelése az volt, hogy a felhasználók az MP3 fájlokat nem valamiféle központi helyről, hanem egymástól szerezhessék be. Zseniális ötlet, mert egyszerű. Aki csatlakozott a Napsterhez, számítógépén tárolt adatainak egy részét elérhetővé tette a többiek számára, így hatalmas, többmilliós résztvevőjű adatbázis jött létre. Ám amilyen gyorsan jövedelmező vállalkozás lett a Napster, éppoly hamar vált az Amerikai Lemezkiadók Szövetségének (Recording Industry Association of America – RIAA) első számú közellenségévé. A RIAA a hanglemezpiacot meghatározó öt nagy lemezkiadó – a Sony Music, a Warner (AOL–Time Warner-csoport), az EMI, a Universal (Vivendi-csoport) és a BMG (Bertelsmann-csoport) – szövetsége.
Csakhogy az öt „nagy” jogi fellépése eleinte semmit sem változtatott a Napster helyzetén, a fájlcsere élt és virult, főként, mivel a Napstert egyre többen tekintették valamiféle antiglobalizációs zenei Robin Hoodnak. Amikor azonban Lars Ulrich, a népszerű Metallica együttes dobosa is beperelte a vállalkozást, kijelentvén, hogy a Napster és a felhasználók közönséges tolvajok, már a befektetők is elfordultak a cégtől.
A Napster szabad fájlcserélős története 2002 májusában ért véget. Ekkorra szinte valamennyi felhasználó elpártolt az egyre szegényesebb kínálatot biztosító cégtől, mivel az több bírósági döntés után kiszűrte oldaláról a jogsértően felkerült zeneszámokat.
A Napster bukásával azonban nem szűnt meg a fájlcserélő mozgalom. 2002-ben sorra jelentek meg a különböző programok, amelyek ugyanazt tudták, mint a nagy előd; sőt mivel valóságos piaci verseny alakult ki közöttük, egyre több kényelmi szolgáltatással próbálták magukhoz csábítani a felhasználókat. A legnépszerűbb a Kazaa nevű program lett, de a Morpheus, a Grokster, az MP3 Board és a Madster is egyenként több százezer tagot számlál. Ellenük folytat a RIAA kíméletlen küzdelmet, s a háborúság az utóbbi időben több száz „emberáldozattal” járt.
A RIAA néhány hete indított pert 261 magánfelhasználó ellen, akik a szövetség szerint példátlanul nagy mennyiségben cserélgettek zenéket. Az egyik alperes a 12 éves kitűnő tanuló, Brianna Lahara volt; a fiatal lány szülei azonban peren kívül megegyeztek a kiadók jogi képviselőivel, így „csupán” 2000 dollár kártérítést fizettek. A csupánt a szó eredeti jelentésének megfelelően kell érteni, mivel az amerikai szerzői jogi törvény értelmében a jogszabály ellen vétők jogsértésenként 150 ezer dollárra büntethetők. Ezért nyilatkozta tehát a kislány édesanyja izgalomtól elcsukló hangon: „Most már megértettük, hogy a zenecserélgetés törvényellenes volt. Biztosak lehetnek benne, hogy Brianna nem tesz többet ilyet.”
– Határozott üzenetet szeretnénk küldeni: senki sem élvez névtelenséget, aki részt vesz a fájlcserélésben; a jogvédett zenék terjesztésének következményei vannak – közölte a megegyezést követően a RIAA igazgatója, Mitch Bainwol, hozzátéve: ahogy ez az eset is mutatja, a szülőknek oda kell figyelniük arra, mit művelnek gyerekeik a számítógépükkel. A RIAA egyébként korábban megegyezett azzal a négy főiskolai hallgatóval is, akiket áprilisban perelt be. A fiatalok nem jártak olyan jól, mint Brianna: ők 12–17 ezer dollár közötti kártérítést fizettek. A szövetség azóta több egyezséget kötött, általában beérte 3000 dolláros befizetéssel, de képviselői kijelentették, hogy a továbbiakban egyre magasabb kártérítési összegekre lehet számítani.
A kampány azonban korántsem annyira sikeres, mint ahogy azt a RIAA kommunikálja. A fájlcserélő rendszerek biztonsági hiányosságai lehetőséget adnak rá, hogy a hozzáértő felhasználók ártatlan számítógép-tulajdonosokra tereljék a gyanút, de akár idegen gépeket is felhasználhatnak a jogvédett anyagok lemásolására és terjesztésére.

A biztonsági elemzés készítői szerint a lemezipari szövetség gyakorlatilag nem tudja minden esetben maradéktalanul bizonyítani, hogy valóban a megvádolt személy a felelős a számítógépén történt fájlcserélésért. Az elemzést egy nemrég történt félreértés is igazolta: a RIAA szeptember végén perelt be 300 millió dollárra egy szerencsétlen nyugdíjast, aki állítólag kétezer MP3 állomány illegális terjesztéséért volt felelős. A nyomozás során azonban kiderült, hogy a vádak megalapozatlanok, mivel az idős hölgy Macintosh számítógépet használ, amely nem alkalmas a Kazaa fájlcserélő rendszer futtatására.
Ugyanakkor a Kazaa készítői ellentámadásba lendültek, s beperelték a hanglemezkiadókat, amiért illetéktelenül kutakodnak rendszerükben. Az ügy még nem került a bíróság elé, de a RIAA szóvivője nevetségesnek tartotta a nyakukba akasztott pert, és elmondta, hogy folytatják a kalózkodók utáni nyomozást. Néhány hete Michael Jackson nyilvánított véleményt a fájlcserélők védelmében: szerinte a kongresszusnak nem kellene olyan szigorú törvényeket hoznia, amelyek alapján az illegális fájlcserélők akár rács mögé is kerülhetnek. „Nem találok szavakat arra, hogy a zenerajongók azért kerülhetnek börtönbe, mert letöltöttek néhány számot. Nem helyeslem az internetes kalózkodást, de a zeneipar válasza akkor sem lehet az, hogy bezáratja az elkövetőket. A rajongók az egész zenebiznisz mozgatói, szeretném, ha ezt senki sem felejtené el” – háborgott a 44 éves sztár.
A statisztikákban egyébként megmutatkoznak a jogi hadjárat hatásának első jelei. A világháló forgalmát vizsgáló Nielsen NetRatings méréseinek tanúsága szerint az utóbbi három hónapban 41 százalékkal csökkent a Kazaa felhasználóinak száma, és más hálózatok népszerűsége is jelentős visszaesést mutat. A június végén még mintegy 6,5 millió felhasználóval rendelkező Kazaa hálózatára szeptember utolsó előtti hetében már csak 3,9 millióan léptek fel. Hasonló módon csökkent a Morpheus látogatóinak száma is, bár kevésbé látványos módon: 272 ezerről 261 ezerre esett vissza a szóban forgó időszakban.
Talán a drámai csökkenés miatt, vagy mert a lemezkiadók néhány napja bejelentették, hogy már nem csak a jelentős forgalmat lebonyolító felhasználókra vadásznak, a Kazaa üzemeltetői forradalmi lépésre szánták el magukat. A Neowin internetes hírmagazin értesülései szerint a Kazaat üzemeltető Sharman Networks azt fontolgatja, hogy fizetőssé teszi az eddig ingyenesen működő programot.
A hírek szerint a jövőben a Kazaaba olyan számlázási mechanizmust építenek be, amely nyilvántartja a felhasználók által letöltött zeneállományt, és azok ellenértékével terheli meg hitelkártyájukat. A későbbiekben a Sharman Networks olyan konstrukció bevezetését is tervezi, amelyben az internetszolgáltatók bevonásával számlázza ki az immár legálisan letöltött zeneállomány után járó összeget.
A fájlcserélő azonban nem vész el, csak átalakul. Az internet és a számítástechnika megszállottjai máris továbbléptek, és olyan hálózatokat hoznak létre, amelyekkel szemben az Amerikai Lemezkiadók Szövetsége egyelőre fegyvertelen. Némi keresgéléssel több olyan szoftvert és szolgáltatást találhatunk a világhálón, amelyek segítségével kisebb, ötven–száz fős csoportok cserélhetnek fájlokat titkosított internetes kapcsolatokon keresztül. Az úgynevezett sötét hálóra történő belépéshez a régi tagok ajánlása szükséges, ráadásul a hálózat akár hetente lebontható, és más helyen újraépíthető. A módszer egyre népszerűbb, amit az is mutat, hogy a miniháló elkészítéséhez szükséges szoftvert négy hónap alatt kétmillióan töltötték le az internetről. A zeneműkiadók azonban egyelőre nem aggódnak az új technológia miatt, mert úgy vélik, túl bonyolult ahhoz, hogy használata tömegesen elterjedjen, s a kisebb csoportok csereberélése alig érinti bevételeiket.
Magyarországon kevésbé kiélezett küzdelem folyik a fájlcserélők és a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) között, bár a szövetség felmérése szerint továbbra is hanyatlik a hazai lemezpiac. 2001-ben még 6,2 millió hanghordozót adtak el az országban, tavaly már csak 5,3 milliót, és a szakemberek szerint a csökkenés várhatóan az idén is folytatódik. A lemezkiadók az illegális CD-k másolásával magyarázzák a visszaesést: tavaly 25 millió írható CD-t importáltak hazánkba, ami a 2001. évi behozatal több mint ötszöröse. A Mahasz nemrég bejelentette: amerikai társszervezete, a RIAA példáját követve nem zárja ki, hogy büntetőeljárást kezdeményezzen azok ellen, akik jogellenesen terjesztenek internetről letöltött zenei fájlokat. A közeljövőben a Mahasz is fontolóra veszi a fájlcserélő programok használói elleni kártérítési perek megindítását – olvasható a szövetség közleményében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.