Nincs egyezség a gázolajról

A fuvarozók még nem jutottak egyezségre a Pénzügyminisztériummal (PM) a gázolaj jövedéki adójának csökkentéséről. A magas adótartalom miatt a külföldi kamionosok tankolás nélkül haladnak át az országon, miközben jelentősek az állami kiadások.

Putsay Gábor
2003. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nem sikerült megállapodniuk a fuvarozók képviselőinek a PM-mel a gázolaj jövedéki adójának tízforintos csökkentéséről – tájékoztatta lapunkat Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára. A minisztérium illetékesei azóta sem tájékoztatták a képviseletek vezetőit, hogy a felek ötforintos literenkénti adócsökkentést korábban elfogadhatónak tartottak. Mint azt Dittel közölte, az eddigi előterjesztésekről csak hallomásból értesültek, novemberben pedig nem lehet dönteni az újabb egyeztetések nélkül. A fuvarozói érdekképviseletek előtt mindeddig annyi ismert, hogy a pénzügyi tárcánál három javaslat készült: az első szerint öt forinttal csökkenne a gázolaj jövedéki adója, a másik változatban két forint negyven fillér szerepel, a legrosszabb esetben pedig változatlanok maradnának az elvonások.
Mint arról beszámoltunk, szakmai szervezetek számításai szerint az állam évente harmincmilliárdos bevételtől esik el az üzemanyagok magas adótartama miatt, mivel a tranzitfuvarozók nem az országban vásárolnak. Mindenesetre elgondolkodtató az a statisztikai adat, amely szerint egy átlagos hétköznapon csak Hegyeshalomnál 3800 kamion lépi át a határt, melynek mindössze húsz százaléka tartozik hazai fuvarozóvállalathoz. A kamionok viszont rendelkeznek olyan méretű üzemanyagtartállyal, hogy Hegyeshalomtól akár Záhonyig, akár Röszkéig eljutnak, azaz Magyarországon nem állnak meg a töltőállomásoknál. Dittel Gábor elmondta, hogy a magyar kamionosok – főként a nemzetközi szállításban részt vevők – is ott tankolnak, ahol olcsóbb, nevezetesen bármely Magyarországgal szomszédos államban. Hazánk tehát nemcsak jelentős bevételtől esik el, hanem a költségvetési szervezeteknek is tekintélyesek a kiadásaik. A 20–40 tonnás kamionok tönkreteszik az utakat, a településeken áthaladva balesetveszélyesek, zavarják a lakók nyugalmát, s az általuk okozott környezetszennyezési kár évente forintmilliárdokban mérhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.