Nemrég kezdték meg a szakemberek annak a komplex programnak a kidolgozását, amelynek segítségével jövő tavasszal romológiai képzés indul a Rendőrtiszti Főiskola Rendészeti Vezetőképző, Továbbképző és Kutatóintézetének irányításával. Az intézmény a program megvalósítására Romológia és rendvédelem az oktatásban és a kistérségek működésében címmel nyert 26,5 millió forintot nyert a PHARE és az Oktatási Minisztérium közös pályázatán.
Dános Valér, az intézet igazgatója, a program egyik irányítója lapunk érdeklődésére elmondta: a program általános célja a romológiai tanulmányok és képzések bevezetése a hazai felsőoktatásban és mindazon foglalkozásúak számára, akik napi munkájuk során kapcsolatba kerülnek romákkal. A tananyag elsajátításával így nemcsak a rendőrök és más rendvédelmi szervek alkalmazottai, hanem az önkormányzatok dolgozói, orvosok vagy tanárok számára is könnyebbé válhat a romákkal való kapcsolattartás, s az ennek során felmerülő problémák, konfliktushelyzetek kezelése.
Mindennek elérése érdekében a szakemberek először Szabolcs és Nógrád megye két kistérségében – ahol a rendőrség már korábban is megpróbált hasonló lépéseket tenni a mindennapos problémák megoldására – próbálják működővé tenni a kidolgozott képzést. Egy-egy megye, illetve kistérség kiválasztására azért van szükség – magyarázza az igazgató –, hogy a program modellezhetővé váljon, és eredményességétől függően később Magyarország többi megyéjében is kiépíthető legyen.
Ennek megfelelően a programban a főiskola mellett a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság, a megyei önkormányzat, és a megyei cigány kisebbségi képviselők, Bátonyterenye városi és cigány kisebbségi önkormányzatai, valamint Putnok térség hasonló összetételű társulása vesz részt.
A képzés két nagy részre osztható. Elsősorban magukat az oktatókat kell felkészíteni, majd azokat a megyei koordinátorokat, akik a tanult információkat továbbviszik a városokba, községekbe, ahol a helyi sajátosságoknak megfelelően kialakítható egy önálló stratégia.
A programmal együttműködő intézmények és szervezetek roma és nem roma származású résztvevői kéthetes tanfolyamon elméleti és gyakorlati képzést kapnak. Tanulnak általános romológiai ismereteket a cigányság történetéről, kultúrájáról, gyakorlati útmutatót kapnak konfliktuskezelésre, együttműködési, önismereti és csoportépítési tréningeken vesznek részt a meglévő előítéletek feltárására és feldolgozására, valamint képet kapnak a témát érintő hazai és uniós jogszabályozásról. A leendő területi trénerek ezenkívül oktatási módszertant és a saját lakóhelyükre, területükre megfelelően alakítható stratégia tervezését is elsajátíthatják. A tervek szerint térségenként tíz-húsz trénert képeznek ki.
A tavaszi tanfolyamok tapasztalatai és eredményei alapján a jövő ősszel kezdődő tanévre a szakemberek kidolgoznak egy módszertani útmutatót, valamint írott és video-oktatócsomagot, amelynek segítségével megkezdődik a képzés második része. Ennek keretében a már kiképzett trénerek adják át tudásukat a térségenként kiválasztottaknak, akik foglalkozásuk révén napi kapcsolatban vannak romákkal. Végső cél minden térségben területspecifikussá alakítani a helyi cigány kisebbségek és a velük kapcsolatban álló intézmények közötti kommunikációt, együttműködést, valamint a felmerülő problémák megoldási módjait.
Ha a program beválik és országos szintűvé fejlődik, az intézet módszertani központként kíván részt venni a többi megyei és kistérségi tantervek, programok kialakításában és megvalósításában.

Tuja a kertekben: miért száradnak ki, és meg lehet-e őket menteni?