Rövid távú érdekeket szolgál a Mahart eladása

Hamarosan megkezdik tevékenységüket a Mahart Rt. átszervezésekor megalakult cégek. A nemzeti hajózási társaság részekre bontása a magánosítást készíti elő, ugyanis a kormány a száz- százalékos állami tulajdon eladására készül. Szakemberek ugyanakkor rámutatnak, hogy a Mahart értékesítésének csupán rövid távú eredményei lehetnek.

Putsay Gábor
2003. 10. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több kisebb társaságként, illetve önálló üzletágként működik tovább a Mahart, amíg nem történik meg a teljes privatizáció. A főtulajdonos ÁPV Rt. igazgatóságának döntése értelmében a Mahart Rt. folyami áruszállítási részlegét az eddig alvó cégként működő Duna Cargo Kft.-be szervezték, önálló társaság kezeli a legnagyobb dunai kikötőt, illetve az ingatlanokat. A Duna Cargo hivatalosan októbertől működik, a Mahart Szabadkikötő Rt., illetve az M-Ingatlan Rt. pedig a cégbírósági bejegyzés után. A „megmaradó” Mahart tulajdonában marad az orosz államadósság terhére vásárolt két tengerjáró hajó, a Pannon Star és a Pannon Sun, ugyancsak a társasághoz tartozik a hajógyártás és -javítás, a nagykereskedelem, a vízi járművek kölcsönzése, valamint a munkaerő-közvetítés.
Mivel a Duna Cargóhoz került az áruszállítást lebonyolító vagyon, a társaság korábbi, hárommillió forintos törzstőkéje az apport és a Mahart 150 millió forintos tőkeemelése után 2,05 milliárd forintra emelkedett. A kft. üzemelteti a Mahart tolóhajóit, önjáró áruszállítóit, illetve tolt bárkáit, amelyek könyv szerinti értéke önmagában 1,67 milliárd forint. Az ÁPV Rt. által készített előterjesztés szerint az üzletág önállósítása után a veszteséges gazdálkodás nem szűnik meg, a további vagyonfelélés elkerülésére a céget mielőbb értékesíteni kell. Ez a garancia arra – legalábbis az ÁPV Rt. szerint –, hogy az üzletág tartós válságát megszüntessék.
A Mahart Szabadkikötő Rt. feladata a csepeli kikötői infrastruktúra működtetése, az árukezelési tevékenység, illetve az üzletrészek kezelése. Az új társasághoz a Csepeli Szabadkikötő területe, valamint az ott működő társaságok Mahart-részesedései, illetve az ezekhez kapcsolódó ingatlanok kerültek. Egy korábbi javaslat szerint a kikötő területén működő, úgynevezett III. medence körüli egységek az ingatlanhasznosító társaság vagyonához kerültek volna, ám az ÁPV Rt.-nél úgy vélték, hogy az itt található vagyontárgyak a fejlesztésekkel szorosan összefüggenek, így a Csepeli Szabadkikötő értéke jelentős mértékben emelkedhet.
A Mahartból kiváló M-Ingatlan Rt. tulajdonába azok az ingatlanok kerültek, amelyek nem kapcsolódnak a hajózási társaság, illetve a szabadkikötő tevékenységéhez, viszont bérbeadásuk, értékesítésük révén komoly bevételre tehet szert az ÁPV Rt. A legfontosabb létesítmények között található az Apáczai Csere János utcai Mahart-székház, valamint a népszigeti és Komp utcai ingatlanok. Jelentős értéket képvisel a Lágymányosi híd és a Nemzeti Színház közelében lévő hajóállomás, ahol – mint ismeretes – jelentős ingatlanfejlesztés kezdődött.
A Mahart Rt. – önállóan vagy részekre bontva – nagy értéket képvisel Magyarország kedvező geopolitikai helyzetéből adódóan, nem véletlen, hogy a hajózási társaság(ok) iránt már most nagy az érdeklődés szakmai és pénzügyi befektetők részéről. Szakemberek ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a Mahart, illetve a magyar hajózás eladása rövid távú érdekeket szolgál: nemzetgazdasági szinten hosszú távon jelentős bevételektől és lehetőségektől eshetünk el. Az Európai Unió ugyanis támogatja ezt a közlekedési alágazatot, a Duna mint vízi út fejlesztésére 70 milliárd eurót költenének a következő években, ezekből a beruházásokból az önálló magyar hajózás is sokat nyerhetne. Igaz, hogy az értékesítés után az államnak nem kerülne pénzébe a Mahart, viszont olyan vagyont adnak el befektetőknek, amely később igen jelentős hasznot hozhat. A jelenleginél is nehezebb helyzetbe kerül a hazai hajóépítési iparág: nem egyértelmű, hogy a személyszállító hajók gyártását miért kell átengedni a románoknak vagy a bolgároknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.