Több kisebb társaságként, illetve önálló üzletágként működik tovább a Mahart, amíg nem történik meg a teljes privatizáció. A főtulajdonos ÁPV Rt. igazgatóságának döntése értelmében a Mahart Rt. folyami áruszállítási részlegét az eddig alvó cégként működő Duna Cargo Kft.-be szervezték, önálló társaság kezeli a legnagyobb dunai kikötőt, illetve az ingatlanokat. A Duna Cargo hivatalosan októbertől működik, a Mahart Szabadkikötő Rt., illetve az M-Ingatlan Rt. pedig a cégbírósági bejegyzés után. A „megmaradó” Mahart tulajdonában marad az orosz államadósság terhére vásárolt két tengerjáró hajó, a Pannon Star és a Pannon Sun, ugyancsak a társasághoz tartozik a hajógyártás és -javítás, a nagykereskedelem, a vízi járművek kölcsönzése, valamint a munkaerő-közvetítés.
Mivel a Duna Cargóhoz került az áruszállítást lebonyolító vagyon, a társaság korábbi, hárommillió forintos törzstőkéje az apport és a Mahart 150 millió forintos tőkeemelése után 2,05 milliárd forintra emelkedett. A kft. üzemelteti a Mahart tolóhajóit, önjáró áruszállítóit, illetve tolt bárkáit, amelyek könyv szerinti értéke önmagában 1,67 milliárd forint. Az ÁPV Rt. által készített előterjesztés szerint az üzletág önállósítása után a veszteséges gazdálkodás nem szűnik meg, a további vagyonfelélés elkerülésére a céget mielőbb értékesíteni kell. Ez a garancia arra – legalábbis az ÁPV Rt. szerint –, hogy az üzletág tartós válságát megszüntessék.
A Mahart Szabadkikötő Rt. feladata a csepeli kikötői infrastruktúra működtetése, az árukezelési tevékenység, illetve az üzletrészek kezelése. Az új társasághoz a Csepeli Szabadkikötő területe, valamint az ott működő társaságok Mahart-részesedései, illetve az ezekhez kapcsolódó ingatlanok kerültek. Egy korábbi javaslat szerint a kikötő területén működő, úgynevezett III. medence körüli egységek az ingatlanhasznosító társaság vagyonához kerültek volna, ám az ÁPV Rt.-nél úgy vélték, hogy az itt található vagyontárgyak a fejlesztésekkel szorosan összefüggenek, így a Csepeli Szabadkikötő értéke jelentős mértékben emelkedhet.
A Mahartból kiváló M-Ingatlan Rt. tulajdonába azok az ingatlanok kerültek, amelyek nem kapcsolódnak a hajózási társaság, illetve a szabadkikötő tevékenységéhez, viszont bérbeadásuk, értékesítésük révén komoly bevételre tehet szert az ÁPV Rt. A legfontosabb létesítmények között található az Apáczai Csere János utcai Mahart-székház, valamint a népszigeti és Komp utcai ingatlanok. Jelentős értéket képvisel a Lágymányosi híd és a Nemzeti Színház közelében lévő hajóállomás, ahol – mint ismeretes – jelentős ingatlanfejlesztés kezdődött.
A Mahart Rt. – önállóan vagy részekre bontva – nagy értéket képvisel Magyarország kedvező geopolitikai helyzetéből adódóan, nem véletlen, hogy a hajózási társaság(ok) iránt már most nagy az érdeklődés szakmai és pénzügyi befektetők részéről. Szakemberek ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a Mahart, illetve a magyar hajózás eladása rövid távú érdekeket szolgál: nemzetgazdasági szinten hosszú távon jelentős bevételektől és lehetőségektől eshetünk el. Az Európai Unió ugyanis támogatja ezt a közlekedési alágazatot, a Duna mint vízi út fejlesztésére 70 milliárd eurót költenének a következő években, ezekből a beruházásokból az önálló magyar hajózás is sokat nyerhetne. Igaz, hogy az értékesítés után az államnak nem kerülne pénzébe a Mahart, viszont olyan vagyont adnak el befektetőknek, amely később igen jelentős hasznot hozhat. A jelenleginél is nehezebb helyzetbe kerül a hazai hajóépítési iparág: nem egyértelmű, hogy a személyszállító hajók gyártását miért kell átengedni a románoknak vagy a bolgároknak.

Fontos bejelentést tett a miniszterelnök az aszályról – videó