A maffia ügyfelei

Európa zsákutcája. Így emlegették a franciák a La Manche csatorna partvidékén található sangatte-i menekülttábort. Bár a francia és a brit kormány a tábor bezárását a menekültkérdés megoldása felé tett lépésként értékelte, a helyzet csak rosszabb lett.

Szikszai Péter
2003. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ideiglenes jelleggel alapította meg a Vöröskereszt négy éve a calais-i kikötőtől tíz kilométerre lévő befogadóközpontot, eredetileg a koszovói menekültek számára. A tábort azonban már egy évvel megnyitása után többnyire Nagy-Britanniába tartó kurdok, irániak, irakiak és afgánok lepték el, akik a politikai elnyomás vagy a fizikai nyomor elől menekültek hazájukból. Azért vágyódtak a szigetországba, mert ott viszonylag könnyű munkát találni, nem ellenőrzik a személyazonosságot, és a menedékkérelmek elbírálása három évig tarthat. A menekültek Calais-ban teherautók, kamionok rakterébe bújva próbáltak felkerülni a csatornán átkelő kompokra. Vannak, akik sikerrel jártak: egy év alatt ugyanis 13 ezren tűntek el nyomtalanul a központból. A balszerencséseket a rendőrség reggel visszavitte, és számukra minden kezdődött elölről.
Az iráni Hamieeh három hónap leforgása alatt húsz alkalommal került vissza a táborba. Feleségével az oldalán, kisfiával a karjában elkeseredve mesélte:
– Belsőépítész voltam Iránban, jól éltünk, mégis el kellett jönnöm a biztonságunk érdekében. Mindenre készek vagyunk, hogy átjussunk, mert haza semmiképpen nem térhetünk.
A sangatte-i menekültek többsége azonban egyedül, rosszabb esetben kisgyerekkel érkezett. Egy szintén iráni asszony például a férje után igyekezett Liverpoolba. Minden próbálkozás előtt altatószirupot adott a kisbabájának, hogy nyugton legyen az átkelés alatt. Egyszer elrejtőzött egy kamionban, amelyről azt hitte, hogy Doverbe megy. Két napot töltött a raktérben, de a jármű nem indult el.
Annak ellenére, hogy 2002 decemberében bezárták a befogadóközpontot, naponta egy tucat menekült érkezik Calais-ba. Most irakiak és szudániak százai tengenek-lengenek az utcákon, éjszakára elhagyott raktárakba, teherkocsikba vagy a csatornázáshoz használt betoncsövekbe húzódnak be. Az önkéntesek jóvoltából naponta kétszer ételhez jutnak ugyan, de nincs tisztálkodási lehetőségük, ennek következtében egyre többen szenvednek valamilyen bőr- vagy fertőző betegségben. Májusban egy fiatal afgán majdnem meghalt, miután egy szennyvízcsatornában fürdött.
A menekültek segítésével foglalkozó szervezetek folyamatosan sürgetik egy ideiglenes szálláshely kialakítását. A hatóságok ugyan nem akarnak második Sangatte-ot, nemrég mégis visszaállítottak két vécét és két zuhanyt. A calais-i kikötő a menekültek miatt egyre inkább bevehetetlen erődre hasonlít, amelynek biztonsági kiadásai 6,5 millió euróra rúgnak évente.
– Addig nem beszélhetünk hatékony bevándorlási és integrációs politikáról, amíg nem vagyunk képesek elérni, hogy az illegálisan az országban tartózkodók hazatérjenek szülőföldjükre – jelentette ki Nicolas Sarkozy, a magyar felmenőkkel büszkélkedő francia belügyminiszter.
Franciaországban a migráció körüli vita újabban épp az illegális munkavállalók és a bevándorlási törvény módosítása miatt lángolt fel. Nicolas Sarkozy – dacolva a baloldal aggodalmaival – hadat üzent az illegális munkavállalóknak, és a kiutasítások hatékonyabb végrehajtása mellett kötelezte el magát. A miniszter elégedetlen lehet a határozatok foganatosításával, ugyanis 2001-ben 43 ezer illegálisan Franciaországban tartózkodó külföldiből mindössze 8600-at küldtek haza, vagyis a végrehajtási arány csupán 20 százalékos volt. Noha 2003 első felében a tavalyihoz képest 9,4 százalékkal emelkedett a tényleges kiutasítások száma, a kitűzött 25 százalékos végrehajtási arányt a hatóságok nem érték el. Ennek érdekében az októberben elfogadott törvény javítani kívánja az együttműködést azokkal az országokkal, ahonnan az illegális bevándorlók zöme érkezik, például Szenegállal, Romániával vagy Kínával. A francia belügyminiszter ígérete szerint havonta közzéteszik majd az országból kiutasított illegális bevándorlókra vonatkozó statisztikai adatokat, „hogy a franciák eldönthessék, hogy jogállamban élnek-e, hogy országukban végrehajtják-e a határozatokat, és hogy a határok szolgálnak-e egyáltalán valamire”. Sarkozy kemény fellépésének köszönhetően a szeptember végén kiadott közlemény szerint nyolc hónap alatt a francia hatóságok összesen 22 053 külföldit toloncoltak ki, zömében algériai, marokkói, kínai, iraki és szenegáli állampolgárokat. Közülük 7162-en visszatértek szülőhazájukba, 7342-t át sem engedtek a francia határon, 7459-et pedig – a schengeni megállapodásnak megfelelően – más európai országokba küldtek. Az illegális belépések számának csökkenése a májusban bevezetett reptéri tranzitvízumnak is köszönhető – állapította meg a liberális Nouvel Observateur.
A francia nemzetgyűlésben azonban hosszú vita zajlott le a szigorú szabályokat életbe léptető, bevándorlásról szóló törvény módosítása miatt.
Eszerint a francia menekültügyi szerveknek létre kell hozniuk az Európai Unión kívüli vízumkérők ujjlenyomat-adatbázisát, meghosszabbítják a menekültek várakoztatási idejét, szigorítják az embercsempészek és a névházasságot kötők büntetését (amely öt év börtönt és 15 ezer eurós bírságot is jelenthet), és hatékonyabban ellenőrizik a lakóhely-igazolásokat, ugyanakkor ezentúl nem utasíthatják ki sem a Franciaországban született vagy 13 éves koruk óta Franciaországban élő külföldieket, sem a húsz éve legálisan az országban élő vagy tíz éve legálisan az országban élő és családot alapított külföldieket, kivéve, ha államellenes vagy terrorista bűncselekményt követtek el.
A baloldal úgy vélte, a tervezet egyes rendelkezései alapjában ingatták volna meg a munka törvénykönyve elveit. Az elképzelés szerint ugyanis a feketemunkát végző illegális bevándorló is büntethető lett volna, mégpedig 3750 euróra és hároméves kiutasításra. Korábban a munkaadó egyedül viselte a felelősséget, és csak őt sújtotta szankció (4500 eurós pénzbüntetés és három év börtön). A feketemunkások büntethetőségét a szakszervezetek, a szocialisták és a jogvédők egyaránt elfogadhatatlannak tartották, mivel a rendszer leggyengébb, legkiszolgáltatottabb elemét szankcionálta volna. Gérard Filoche, a szocialista párt nemzeti irodájának tagja, Az eldobható munka című könyv szerzője azért ellenezte a kettős büntetés intézményét, mert az egyrészt cinkostárssá teszi a munkaadót és a munkavállalót, másrészt bevezeti a modern rabszolgaság intézményét, hiszen a büntetés a feketemunkást még a panasz lehetőségétől is megfosztja.
A kérdésben kialakult vita hevességét jelzi, hogy a szocialista párt sajtóközleményben fejezte ki aggodalmát: „A Sarkozy-féle tervezetet gyanúk és gyanúsítgatások hatják át, megtűzdelve a megszorítások szándékával és a büntetések erőteljes szigorításával. A köztársasági eszme nevében, mindnyájunk jogait és kötelességeit is figyelembe véve a szenátus szocialista csoportja ellenzi ezt a megbélyegző és a szabadságjogokat sértő törvénytervezetet.”
Robert Bret, a Francia Kommunista Párt tagja pedig úgy vélte: „A tervezet szövege elsősorban biztonsági és hasznossági szempontból ítéli meg a bevándorlást. (…) A törvénytervezet mélyen reakciós jellegű, és jelentős visszalépést jelent a külföldiek számára.”
A szakszervezetek, a CGT és az Unsa szerint a javaslat erősen megnyirbálja a külföldi munkavállalók jogait. A várható intézkedések „még több külföldit kényszerítenek majd illegális munkavállalásra”, „erősítik bizonytalan helyzetüket”, és „az emberkereskedők könnyű prédájává teszik őket” – állította az Unsa vezetője, Alain Olive.
Sarkozy október elején azzal védte meg törvénytervezetét a szenátus előtt, hogy a törvénytervezet „nem idegenellenes és az emberi jogokkal sem áll ellentétben”.
A belügyminiszter szerint javaslata egyszerű elképzelésen és célkitűzésen alapul:
„Franciaországnak jogában áll megválogatnia, hogy kiket lát szívesen, kiket enged be a területére, ehhez pedig eszközökre van szüksége. (…) A cél az, hogy csökkenjen az illegális bevándorlók száma a legális és szívesen látott bevándorlók javára. Itt az ideje, hogy a franciák megtudják az igazat az illegális bevándorlásról” – jelentette ki Nicolas Sarkozy, és felhívta a figyelmet arra, hogy az illegális bevándorlók több mint fele turistavízummal érkezett az országba. „Az illegális bevándorlás következtében lehetetlenné válik fogadni és integrálni a jogszerűen érkező külföldieket” – tette hozzá a miniszter. Sarkozy érvei részben meggyőzték a francia törvényhozást, ugyanis a honatyák megszavazták az előterjesztést, az illegális munkavállalók büntethetőségét azonban – amelyet a baloldal sérelmezett – elvetették.
Az illegális munkavállalók számának visszaszorítása azonban csak egy része a menekültügynek. A belügyminiszternek a szervezett módon betelepülő kínaiakkal szemben nehezebb lesz megoldást találnia.
Míg a Párizsban élő ázsiai közösség a február elsején kezdődött kecske évének ünnepi előkészületeivel foglalatoskodott, magas rangú francia rendőrtisztek Pekingben és más kínai nagyvárosokban tárgyaltak kínai kollégáikkal. Két téma került terítékre: az egyik a Kínából Franciaországba irányuló illegális bevándorlás, amelynek új formái nyugtalanítják a francia hatóságokat, a másik pedig a franciaországi kínai közösség által kiépített feketekereskedelem, amely hihetetlen mértékű pénzkiáramlás forrása. A legfrissebb adatok szerint naponta 500 ezer euró hagyja el Franciaországot Kína felé, gyakran luxemburgi bankok legális vagy féllegális közreműködésével.
A kínaiak jelenleg a teljes ázsiai feketegazdaságot uralják, az illegális bevándorlástól a prostitúción és szerencsejátékon át a drogkereskedelemig. A triádok – a kínai maffia – eredetileg politikai, társadalmi és katonai szervezetek voltak, amelyek a császárság korában harcoltak a hatalomért. Ma már bűnszövetkezetként minden kontinensen jelen vannak. Franciaországban a rendőrségnek egyelőre csak a 14 K nevű (az egyik legerőszakosabb) csoportot sikerült azonosítania, amely az illegális bevándorlást is ellenőrzi.
A hivatalos adatok szerint 60 ezer kínai él Franciaországban. Ez a szám egy illegális bevándorlókkal foglalkozó szervezet szerint teljesen irreális. Felméréseik alapján úgy vélik, minimum 150 ezer személlyel kell számolni.
A legtöbb kínai a Roissy reptérre érkezik, ahol a nemzetközi zónába érve a mosdóban megkapja a hamis papírokat az embercsempészektől. (A kormány által májusban bevezetett tranzitvízum épp az ezzel a módszerrel próbálkozók dolgát nehezíti meg.) A Franciaországba illegálisan érkező kínaiak ugyanis szinte kivétel nélkül a kínai maffia szolgálatait veszik igénybe a beutazáshoz. A bűnbandák rendkívül jól ismerik az ország törvénykezését, rendeleteit, jogszabályait. Ezt bizonyítják a rendőrök megfigyelései is: a bűnüldöző szerveknek feltűntek a rendszeresen felnőtt kísérő nélkül érkező kiskorúak csoportjai. Például tavaly augusztusban Essonne-ban öt 15–16 éves kínai jelentkezett a Fleury-Merogis rendőrőrsön, és segítséget kért. Az embercsempészek ugyanis jól tudják, hogy ha az ASE – a gyerekek szociális segítésével foglalkozó szervezet – regisztrálja a kiskorúakat, akkor azok néhány hónap után folyamodhatnak francia állampolgárságért.
Az embercsempészek természetesen a gyermekeket sem ingyen segítik. Az érkezési iránytól és a közlekedési eszköztől függően a reménybeli bevándorlónak 10–15 ezer euró költséggel kell számolnia, míg eljut a célországig. Ezt az összeget a potenciális kínai bevándorlók általában családi kölcsönökből szedik össze, amelyeket a letelepedés után fizetnek vissza. Ez a magyarázata annak, hogy a Párizsban élő kínai közösség 94 százaléka bevallottan pénzt küld haza Kínába – írta a konzervatív L’Express egyik februári száma.
A párizsi rendőrprefektúra egy tanulmánya szerint az illegális bevándorlás évente 30–50 millió euró bevételt jelent az embercsempészeknek. A tanulmány szerzői szerint a francia államnak évente legkevesebb 42 millió eurójába kerülnek az illegális bevándorlók, figyelembe véve a különböző pénzügyi és szociális intézményektől elvont összegeket. Ez a tanulmány azonban csak a letelepedését hivatalosan kérvényező kilencezer bevándorlóval – vagyis a valós létszám egytizedével – számol.
Az emberkereskedelemben rejlő magas profit a végsőkig növeli a főként fiatalokból álló bűnözőcsoportok étvágyát, amelyek a leszámolásoktól sem riadnak vissza. Ilyen bandaháború zajlott le 2002 augusztusában Párizs XIX. kerületében egy ismert karaoke-étteremben, a Kelet Palotájában. Egy este három fiatal ázsiai rontott be a szórakozóhelyre, hogy végezzen az egyik rivális banda tagjával. Célpontjuk azonban gyorsabb volt náluk, és golyót röpített egyik támadója fejébe. A lövöldözés oka egyébként egy illegális bevándorlócsoport megszerzése volt. Az incidens később egészen Rómáig elérő vendettába torkollott. A nyilatkozó nyomozók egyike így magyarázta az esetet:
„Előfordul, hogy a konkurens bandák elrabolják egymás illegális bevándorlóit, és csak váltságdíj fejében engedik őket szabadon.”
A franciaországi kínai közösség tagjai között azért vannak békésebb emberek is. Párizs XIII. kerületének lakói jól ismerik azt a két, fantasztikus gazdasági sikereket elkönyvelő ázsiai céget, amely minden évben vetélkedik a kínai újévi felvonulás megrendezéséért. Az egyik a tíz éve a Rattanavan fivérek által irányított export-import vállalat, amely az egzotikus élelmiszerek terén piacvezető Európában, és 2001-ben már 150 millió eurós forgalmat bonyolított le. A rivális Paris Store társaságot kambodzsaik irányítják.
A legutóbbi adatok szerint 1700 kínai kereskedés található Párizsban, köztük 850 étterem. A párizsiak figyelmét sem kerülte el az ázsiai büfék számának megtöbbszöröződése. „Az úgynevezett tontine, a kölcsönös segélyezési rendszer az, ami lehetővé teszi, hogy megvásároljuk ezeket az üzleteket” – nyilatkozta egy kínai–laoszi étterem tulajdonosnője. A rendszer működési elve egyszerű: egy család vagy faluközösség tagjai rendszeresen betesznek egy összeget egy közös kasszába. A teljes summát aztán megkapja a közösség egy tagja, és ezen üzletet vásárol, persze a kölcsönt meghatározott feltételek mellett vissza kell térítenie.
Az éttermek mellett jövedelmező üzlet a ruhaipar. Ez a kínai közösség legdinamikusabban fejlődő üzletága. A rendőr-főkapitányság adatai szerint 1997-ben 1500 varróműhelyt alapítottak Franciaországban. Ez a szektor, amely jellemzően alkalmaz feketemunkásokat, családi kapcsolatokra épül. A műhelyek négy-öt fővel működnek, általában valamelyik külvárosban, főleg Saint-Denis-ben. A nyomozások feltárták azt is, hogy Párizs XI. kerületében a textiltermelés és -kereskedelem 90 százaléka az ázsiai közösségé. Hogy „lefedjék” ezeket a féllegális műhelyeket, a kínaiak gyakran egy „tiszta”, vagyis legális papírokkal rendelkező főnököt állítanak az élükre. Ugyanaz a személy gyakran egyszerre több cégnél is betölti a tisztséget. A párizsi rendőrségen egy alkalommal kihallgattak egy férfit, aki több mint húsz ruházati céget „vezetett”, amiért üzemenként havi több mint 300 euró ütötte a markát. A minicégek 60–120 ezer eurós havi forgalmat bonyolítanak le, ez persze nem jelenti azt, hogy az itt dolgozó illegális bevándorlók is jól keresnek, hiszen havonta csupán 300–800 euró a bérük.
Néhány éve a párizsi kínaiak bővítették érdekeltségeiket, beszálltak az informatikába, autósiskolákat nyitottak, ingatlanokkal kereskednek. Terjeszkedésük más, titkos ágazatok kialakulását is maga után vonta: a rendőrség tud már kínai orvosi rendelőkről, amelyek kifejezetten az illegális bevándorlókat látják el – egyébként a hagyományos kínai orvoslás módszereit alkalmazva. A rendelők havonta átlagosan 6100 eurós hasznot hoznak tulajdonosaiknak.
A pénzügyminisztérium nemzetközi pénzmozgásokat ellenőrző osztálya 2000 júliusában jelentős tőkemozgásokra figyelt fel két pénzváltó irodánál. Az irodákat tíz, egy faluból származó kínai üzemeltette. A vizsgálatok megállapították, hogy mindennap több tucat kínai kereskedő fordul meg ezekben az irodákban, jelentős pénzösszegeket hagyva ott, amelyek aztán rögtön Luxemburg és Kína felé veszik az irányt. A nyomozás feltárta, hogy a két iroda 18 hónapos működése során körülbelül 246 millió euró került ki Franciaországból. (Átlagosan tehát naponta 450–760 ezer euró kivitelét tette lehetővé a rendszer.) A vámhatóság megfigyelései szerint a bankjegyekkel megtömött bőröndök szállítói a leggyakrabban Luxemburgba vagy Olaszországba tartottak, mivel ott kedveznek a körülmények az illegális pénzügyi tranzakcióknak. A nyomozás során fény derült arra is, hogyan járnak üzletről üzletre hátizsákos ázsiaiak, hogy begyűjtsék a „termést”. „A pénzből elsősorban a beutazást fizetik ki, de ebből támogatják az otthon maradottakat is” – nyilatkozta az egyik francia lapnak egy Párizs XIII. kerületében élő kereskedő.
A pénzügyi nyomozók azonban azt gyanítják, hogy összetettebb rendszerről van szó: „Feltételezhetjük – jegyzi meg egyikük –, hogy a pénz egy része visszatér Franciaországba, miután tisztára mosták, vagy a kínai diaszpóra egyéb gazdasági tevékenységeit finanszírozzák belőle Kanadában, az Egyesült Államokban vagy Ausztráliában.”
A fenti vészjósló adatok alapján tette fel a kérdést a L’Express újságírója: ezek szerint van létjogosultsága annak, hogy „sárga veszedelemről” beszéljünk?
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.