Azír, mer tellik…

Csontos János
2003. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Debrecen mintha hosszú téli álomból ébredt volna. A kulturális pangás évei itt jócskán áthúzódtak a rendszerváltozás korszakhatárán: a cívisváros csupán az ezredforduló küszöbén kezdett újra magára találni. Röpke néhány esztendő alatt új arcot öltött, jelentősen megújult az intézményrendszere, s a változásoknak koránt sincs végük. Ám még a híresen hagyományos iskolarendszert is könnyebb volt korszerűsíteni, mint a debreceni színházi struktúrát. Ez nem is csoda, hiszen az itteni színházi élet több mint két évszázados múltra tekint vissza – igaz, a hegymenetek mellett jócskán voltak lejtmenetek is.
Ha hihetünk a kultúrtörténészeknek, Kelemen László színtársulata már 1795-ben megjelent a debreceni nagyvásáron, három év múlva pedig a Wesselényi Nemzeti Játékszín Társasága tartott előadásokat. 1825-ben Petőfi későbbi barátja, Megyeri Károly és társulata a Kossuth utca sarkán lévő Vargaszínben bukkant fel. Ez az épület 1835-ben használhatatlanná vált, s amikor a város eladta, az érte kapott pénzt állandó színház építésére tette félre. A színielőadások évtizedekig egy közeli magtárban folytak, amit maguk a cívisek is méltatlannak ítéltek. A városi színház építésével először Ybl Miklóst bízták meg, de a terv túl drágának bizonyult. Ybl már benne volt, hogy takarékosabb tervet készítsen, ám amikor megtudta, hogy Szkalinczky Antalt is felkérték, megsértődött és viszszalépett. Szkalinczky színházát 1861-ben kezdték el építeni, a romantikus stílusú épület 1865. októberi megnyitóján a Bánk bánt adták elő. A prológust Jókai Mór írta, s akkori felesége, Laborfalvi Róza szavalta el. Az új épület Blaha Lujzát is elbűvölte: 1866-tól öt éven át játszott itt. A színházba az állóhelyeket is beszámítva kétezren fértek be. Amikor a cívist megkérdezték, miért kell ilyen nagy színház Debrecennek, azt válaszolta: „azír, mer tellik”. (Gyorsan elfeledték az Ybl-affért, amely épp a pénzhiányból fakadt.) A múlt század elején az állóhelyekre is páholyokat építettek, így a férőhelyek száma hatszázra csökkent. Innen indult a pályára Újházy Ede, idősebb Latabár Kálmán, Honthy Hanna, s játszott e falak között Ódry Árpád, Heltai Jenő, Csortos Gyula, Somlay Artúr, Rózsahegyi Kálmán, Pethes Imre, Hegedűs Gyula, Thuróczy Gyula, Sulyok Mária és Rajz János is. Csokonai Vitéz Mihály nevét 1915-ben vette fel a teátrum. Nagy művészszínházi kísérletként tarthatjuk számon 1936-tól Horváth Árpád emlékezetes direktorkodását. A Nemzeti Színház nyugalmazott főrendezője európai színvonalú társulatról álmodott, ám a korabeli közönség csak az operettre tódult. A klasszikus darabokat kevesen látogatták, s noha Az ember tragédiája így is megért huszonöt előadást, a színház csődbe ment. Az 1960-as évek elején Szendrő József igazgatása alatt vált a Csokonai újra országos hírűvé: többek között Latinovits Zoltán, Mensáros László és Márkus László neve fémjelzi e korszakot. Azóta jó néhány kísérlet történt az országos figyelem felkeltésére – több-kevesebb sikerrel. Számos emlékezetes produkció született (legutóbb Háy János darabja, A Gézagyerek), áttörésről azonban nem beszélhetünk.
Csutka Istvánt, a Csokonai Színház igazgatóját annak idején táncos komikusként zárta szívébe a debreceni publikum. A Madách Színház művészeként tért vissza az alföldi városba, s társulati tagságát a direktorság kedvéért sem adta fel a fővárosban. „A Madáchban nem kezelnek igazgatóként, itt Debrecenben meg senkit nem zavar a kettős életmódom, hiszen ha portás nem volna, rendszerint én oltanám le a villanyt” – mondja. „Fontosnak érzem, hogy ne csupán igazgassak, hanem játsszak is, hiszen igazából csak a színpadon tudok feltöltődni…”
Pedig igazgatóként is van elég munka a három tagozattal. Ez ugyan nem kuriózum, hiszen három másik vidéki színházban – Győrben, Pécsett és Szegeden – is hasonló a tagozódás, Csutka szerint azonban közülük egyértelműen a szegedi és a debreceni viszi holtversenyben a prímet. A Csokonai operatagozata tavaly volt ötvenéves, ám a szelleme fiatalos: komoly műhelymunka folyik, igyekeznek ütőképes társulatot kialakítani az új korosztályokból. A friss Prokofjev-bemutató két szereposztásában is többen debütáltak. A premier illeszkedik abba az elképzelésbe, hogy bővítsék a magyar operajátszás repertoárját, hiszen a hazai színpadokon kilencven százalékban visszatérően ugyanazok a művek szoktak előkerülni. Az Eljegyzés a kolostorban is a tíz százalékba tartozó választás: Prokofjev művét mindössze egyszer tűzték műsorra az Andrássy úton. Igaz, a debreceni Lohengrin meg épp arra volt hivatott, hogy bizonyítsa: a társulat ezt is tudja. A választék mindenesetre elég széles: a Székely fonótól Cimarosa Titkos házasságán keresztül egészen a Mario és a varázslóig ível. Ez az évad két bemutatóval és három felújítással szolgál – úgy tervezik, februárban már olaszul énekelik a Nabuccót. A balett-tagozat a színház tánckarából nőtt ki, ám nem önálló társulat, mint például Győrben. Kiszolgálja a színház produkcióit, viszont januárban két egyfelvonásos balettel is előrukkol egy előadás keretében, a Hókirálynő című gyermekbalettet pedig a Víg moziban állította színre. A leghangsúlyosabb azonban a prózai tagozat, amely a három nagyszínházi és öt stúdiószínházi premieren kívül két zenés produkcióval – egy operettel meg egy musicallel – is készül.
Hogy monstre társulatról van szó, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Csutka István számításai szerint az írókat, dramaturgokat és zeneszerzőket is beleértve a Csokonai Színház 440 főt foglalkoztat egy évadban. De 330–340-en vannak azok is, akik közalkalmazotti vagy vállalkozói viszonyban vannak a teátrummal. Szezononként négyszáz előadást teljesítenek, s ezek közül igen jelentős számban vannak opera- és balettprodukciók is – a színigazgató szerint nem lehet egy balett-táncost sem úgy szerződtetni, hogy ne kapjon lehetőséget nagybalettben, gyermekbalettben és stúdiószínházi performance-ben.
S hogy Csutka Istvánnak előny-e vagy hátrány, hogy színészből lett direktor? Úgy érzi, inkább negatívum, mint pozitívum, hiszen például egy rendezőből lett igazgatótól jobban elfogadják az instrukciókat. Évente csupán egy darabban játszik Debrecenben, s így lehetséges az egyensúlyozás. Egyébként pedig arra szokott gondolni: a legendás debreceni direktorok közül többen – például Téri Árpád és Szendrő József is – színész-igazgatók voltak…
Turi Gábornak, Debrecen város kulturális alpolgármesterének a szempontjai érzékelhetően túllépnek a Csokonai Színház keretein. Gondjaik azonban közösek: például az, hogy a lebontott Kölcsey Művelődési Központtal elveszített kamaraszínházi játszóhelyet miként lehetne méltó módon pótolni. Turi szerint a főépületben kialakított, próbateremből stúdióvá kinevezett helyiség alkalmatlan professzionista előadások tartására, így a probléma halmozott. Adódik a lehetőség, hogy az eredetileg színháznak épült, az Aranybika Szálloda hátsó fertályában lévő Víg mozit tegyék alkalmassá e célra – ennek felújítása azonban fölöttébb drága mulatság. (Próbák és gyermekelőadások céljaira már most is igénybe veszik e helyszínt.) A tűzvédelmi előírások szerint többek között lángmentesíteni kell az épületet – ez gyakorlatilag teljes átépítést jelent. De ha már a Víg mozit rendbe teszik, egyúttal rendeznék a szedett-vedett környéket is. Önerőből ez természetesen nem megy: a félmilliárdos költség egy részére a PHARE pályázati alapjait ostromolják. A helyzetet súlyosbítja, hogy a Csokonai Színház belsejére vonatkozó felújítási támogatást immár negyedszer utasították el az egymást követő kormányzatok. Kívülről öt-hat éve újították fel a Szkalinczky-féle épületet.
Amennyiben a Víg mozi félmilliárdos terve kútba esne, a város csak a magántőkére támaszkodhat. A Debrecen Plazával szemben, a Kölcsey Tanítóképző Főiskolával átellenben lévő saroktelken egy beruházócsoport új kereskedelmi létesítményt tervez – tapogatódzó tárgyalások folynak arról, hogy az ingatlanért cserében a második emeletet megkapná a város, ahol 200–250 nézőt befogadó kamaraszínházat működtethetne. Ugyancsak szóba került, hogy a Monti ezredes utca elején, a volt Biogal Klubkönyvtárban, amelyet később pártszékháznak is használtak, a tervezett közművelődési központban egyebek mellett 150 négyzetméteres stúdiószínházat alakítanának ki. Ez nem a Csokonai Színházé lenne ugyan, hanem a városé, de bizonyos napokon a Csokonainak is rendelkezésre bocsátanák. Az alpolgármester úgy látja: 2005 végére, 2006 elejére helyreállhat a normális, „három színházas” állapot Debrecenben.
A város nagy ívű kulturális fejlesztési terveiben a színház a zászlóshajó szerepét játssza. Turi Gábor nem titkolja: a debreceni becsvágy a legjobb vidéki színházak sorába emelné a Csokonait, s ennek érdekében művészi értelemben is megerősítik a társulatot. Tárgyalásokat folytatnak neves színházi személyiségekkel, többek között Vidnyánszky Attilával, hogy Debrecent a hazai színjátszás első vonalába emeljék. A megfogalmazott koncepció határokon átívelő kultúraközvetítő szerepet szán a városnak, amely Románia küszöbönálló uniós csatlakozása után a Partium kulturális hátországának visszavételére készül. Ebbe illeszkedik a hírneves beregszászi rendező tervezett „leigazolása” is, hiszen a régi kulturális kisugárzóerő visszaszerzésében az eredeti produkciók már ma is segítséget nyújthatnak.
Turi Gábor világosan fogalmaz: Debrecenben az elmúlt évtizedekben középszerű színjátszás volt, s ennek mentségeként a publikum konzervatív beállítottságára hivatkoztak. (Mintha még mindig Horváth Árpád idejében járnánk.) Az alpolgármester szerint ez a konzervativizmus csak részben igaz: a városban rengeteg az értelmiségi, 25 ezer diák tanul, a Debreceni Egyetem a világ 76 egyetemével ápol szoros, 554 egyetemmel lazább kapcsolatokat. Az Ady által a maradandóság városának nevezett Debrecen manapság Európa újdonságokra egyik legfogékonyabb pontja: miközben ragaszkodik értékeihez és hagyományaihoz, a kulturális nyitás híve. Itt az ideje a realista színjátszás felől elmozdulni a borzongató szellemi izgalmak irányába…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.