Európai sajtópiac: előnyben a hazai tőke

Nyugat-Európa meghatározó államaiban a sajtótermékek többsége nincs külföldi tulajdonban. A német médiapiacon csekély esélyük és elhanyagolható befolyásuk van a külföldi befektetőknek, Franciaországban a sajtó területén is érvényesül a közismert nemzetvédő gazdaságpolitika, Nagy-Britanniában mindössze két fontosabb kiadvány nincs hazai tulajdonban, Itáliában három olasz tulajdonoscsoport kezében van a média, Spanyolországban szintén ritkaságszámba megy a külföldiek szerepvállalása a médiában.

Munkatársainktól
2003. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német televíziós piacon nincs komoly esélye és befolyása a külföldi befektetőknek. A gondos előkészítés után felépített „duális rendszerben” mindössze egyetlen tévékonszern támaszkodik idegen tőkére. A közszolgálati hálózat több mint fél évszázadon keresztül megőrizte imponáló függetlenségét. E fogalom – a magyar olvasóval szemben – feltétlen magyarázatra szorul. Amíg a magát „közszolgálatinak” nevező MTV ugyanis kizárólag állami pénzen működik és a mindenkori kormánytól, jobban mondva annak költségvetésétől függ, addig a német „közszolgálatiság” elsődlegesen a nézők által befizetett öszszegekre támaszkodik. Az ARD-hálózat (a tartományi állomások munkaközössége) és a ZDF csak a felügyelő grémiumokon keresztül áll kapcsolatban a politikával. A hitleri Németország központi irányítású sajtójának tanulságaiból levont következtetés a föderalisztikus szisztéma javára, garantálja az elektronikus média bevált, független munkalehetőségeit. A németek csak hosszas mérlegelés után szánták el magukat arra, hogy helyet biztosítsanak a kereskedelmi tévétársaságoknak, amelyek kizárólag a reklámbevételekből tartják fenn magukat. Az RTL és a VOX a Luxemburgban székelő Group RTL leányvállalatai, de műsoraik szerkesztésénél saját hatáskörükben döntenek és a „függetlenség” jelszavával dicséretesen követik a közszolgálati példát. A müncheni Kirch-Media csődje nyitotta meg a lehetőséget arra, hogy az első külföldi vállalkozó betörhessen a hazai tévépiacra. A Kirch-impérium legértékesebb darabját, a négy műsort (SAT1, Pro7, Kabel 1, N24) felölelő Pro7/SAT1 vállalkozás az amerikai Haim Saban birtokába került. A külföldi tőke első megjelenését a német politikusok gyanakvása kísérte, attól tartva, hogy az új befektetőt csak spekulációs cél vezeti. Saban a szerződések aláírása alkalmából mindenesetre kijelentette, nem törekszik politikai befolyásra. Mindeddig tartotta is magát ígéretéhez.
Nagy-Britanniában a sajtó élesen megoszlik a komoly hangvételű, s a közérdeklődést nem pletykaszinten értelmező, nagy formátumban nyomtatott bulvárlapok között. Az utóbbiak skálája nagyon széles, témájuk váltakozik a belpolitikával komolyan foglalkozó, de amellett könnyed hangvételű és szenzációhajhász kiadvá-nyok és a teljesen megbízhatatlan, csaknem kizárólag a legalacsonyabb közös nevezőjű témaválasztású és sokszor alpári stílusú lapok között. Mindössze két kiadvány van külföldi tulajdonban. Az egyik a Times napilap, amely az ausztráliai Rupert Murdoché, a másik a kanadai Conrad Black lapja, a Daily Telegraph, amely a legközelebbi jövőben gazdát cserél, mert Black üzletcsoportja súlyos pénzügyi és jogi válságba sodródott. Az Independent ugyan ír tulajdonban van, de ez az Egyesült Királyságban is bejegyzett vállalatcsoport. A Financial Times és a The Guardian brit tulajdonos kezében van. Eladás után brit tulajdonba kerülhet a Daily Telegraph is, hiszen a legkomolyabban érdeklődő vevők között van Lord Rothermere DMG-csoportja, amelynek legismertebb kiadványa a Daily Mail, valamint az ugyancsak angol Richard Desmond Express-csoportja, a Daily Express című lap tulajdonosa. Lord Black csak részben tekinthető külföldinek, kanadai születése okán, de évekkel ezelőtt lemondott kanadai állampolgárságáról és brit polgár lett, így kaphatta meg a lordi címet, a harmincas és negyvenes évek nagy kanadai származású újságbárójához, Lord Beaverbrookhoz hasonlóan. A laptulajdonosok egyéniségük és érdeklődésük szerint szólnak bele lapjaik politikai beállításába és hangvételébe. Murdoch érdeklődése elsősorban üzleti. Amikor például megtiltotta, hogy Chris Patten, az utolsó brit hongkongi kormányzó emlékiratai megjelenjenek a Timesban, elsősorban azért tette, mert féltette kínai üzleti kapcsolatait. Black ezzel szemben erősen politikus beállítottságú laptulajdonos, akinek politikai kötődései meghatározók a Daily Telegraph és a Spectator című heti folyóirat szempontjából.
Egyébként változóban vannak az olvasási szokások Nagy-Britanniában, ezt igazolja, hogy már a második tekintélyes brit napilap jelenik meg bulvár (az eredetinél kisebb) formátumban is. Az Independent szeptember 30-tól került utcára kisebb kiadásban, és ebben a hónapban a mértékadó konzervatív napilap, a Times is piacra dobta bulvár mutációját, változatlan áron. Az új formátum a várakozásoknak megfelelően nagy sikert ért el, annak ellenére, hogy a tartalom az Independent esetében változatlan maradt. A hírek szerint hamarosan a legnagyobb példányszámú Daily Telegraph is bulvárpróbaszámmal jelentkezik. A baloldali Independent bulvár- kiadása naponta 17 ezerrel növelte a lap eladott példányszámát, amely 7,7 százalékos növekedést jelent. A Times most hasonló sikerre számít. Az új formátumú lapokat a bejáró dolgozók lakóhelyén, London külvárosában, illetve vonzáskörzetében terjesztik, főként tömegközlekedési csomópontoknál. Az itáliai médiát alapvetően három csoport határozza meg. A legismertebb talán a Silvio Berlusconi olasz kormányfő családja által ellenőrzött Fininvest. A cégnek döntő részesedése (48,6 százalék) van a Mediaset elnevezésű, földi sugárzású televíziós csoportban. Ez utóbbi három kereskedelmi tv-csatornával rendelkezik. A Fininvest a nyomtatott sajtóban is tekintélyes érdekeltséggel bír: így egyebek között az Il Giornale napilapot, több magazint és Olaszország legnagyobb kiadóvállalatát, a Mondadorit ellenőrzi. Berlusconinak sokan a szemére vetik, hogy miniszterelnökként a közszolgálati televízió, a RAI műsorpolitikáját is előszeretettel alakítja a saját ízlése szerint. Az ellenzéknek egyébként októberben sikerült elhalasztania az új médiatörvény elfogadását, amely lehetővé tette volna a Fininvest további terjeszkedését. (Az új szabályozás például lehetővé tenné, hogy a tévétársaságok közvetlen tulajdont szerezzenek az írott sajtóban is.) A Berlusconi család riválisaként emlegetik az RCS Rizzoli-csoportot, amely a La Stampa és Corriere della Sera napilapokkal büszkélkedhet. A cég főként a könyvkiadás területén tevékeny, és meglehetősen aktív egyebek között Spanyolországban, Németországban és Nagy-Britanniában is. Az itáliai média meghatározó szereplője a L’Espresso-csoport is, amely a de Benedetti család tulajdonában áll. A cég érdekeltségébe tartozik a la Repubblica napilap, több magazin és lokális újság, három rádióállomás, valamint egy zenei tévécsatorna is.
Messze földön híres Franciaország hagyományos nemzetvédő gazdaságpolitikája, amely a sajtóviszonyokban is megfigyelhető. Franciaország óriásai, a régi, nagy hatalmú Bayard-konszern, az Hachette, az amerikai piacon is működő Havas, az Hersant, az elsősorban a vidéki Franciaországra figyelő Ouest-France vagy a Vivendi mamutcég mind hazai kézben vannak. Mivel a vállalkozások meglehetősen sikeresek, külföldre is kiterjesztik érdekeltségeiket. A Bayard-birodalom egy római katolikus szerzetesrend tulajdona, s vallási kiadványok és idősek számára készített újságok mellett főleg gyermekeknek szóló magazinokat készít – világszerte kilencvenöt sajtótermék kötődik a párizsi céghez. Könyvkiadása is jelentős, ráadásul rátette a kezét a világ legnagyobb vallási magazinjára, a Catholic Digestre is. Az Hachette-Filipacchi valódi nemzeti büszkeségnek számít, tulajdonosa a Legardere francia ipari konglomerátum, amely főleg nehézipari tevékenységet folytat. A hazánkban is ismert Relay újságárusító-hálózat is hozzájuk tartozik. Az Hachette a világ legnagyobb magazinkiadójának számít, s míg Franciaországban és Spanyolországban ő vezet, az amerikai és olasz piacon is a harmadik legfontosabb szereplővé nőtte ki magát. A Le Monde Franciaország legnagyobb példányszámú napilapja – és a Le Monde-csoporthoz tartozó egyéb cégek – Jean-Marie Colombani főszerkesztő tulajdonában vannak. Hasonlóképp erős a Le Figaro napilap köré szerveződött Hersant-csoport is, amely belső harcot folytatott korábban a Le Monde kiadójával a L’Express hetilap tulajdonlásárért. A Le Figaro nemzeti irányultságú kiadóvállalata a francia gyarmatokon terjeszkedett, a hetvenes években a közép-európai piacra is betört. A jelenleg leghatalmasabb cég azonban a kommunális szolgáltatóból médiabirodalommá vált Vivendi. A Vivendi erejét jelzi, hogy megszerezte magának a Seagram amerikai–kanadai italgyártó óriást, amely nem sokkal azelőtt vette át a Universal szórakoztató szekcióját és a Poligram zenebirodalmat.
Spanyolország legnagyobb példányszámú napilapja, a baloldaliként számon tartott El Pais, egy helyi befektetői csoport tulajdona, éppen úgy, mint a többi spanyol sajtótermék döntő többsége. Hasonló tulajdonosi háttérrel rendelkezik a második legnagyobb lapként számon tartott, konzervatív-monarchista ABC. Utóbbi lap példájának tanúsága szerint Spanyolországban is működnek több médiavállalkozást kezükben tartó óriás kiadóvállalatok, egy ilyen, lapkiadással is foglalkozó konszern tartja kezében például az eredetileg francia Canal+ tévécsatorna spanyol kiadásának üzemeltetését is. A mediterrán ország sajtóviszonyairól általánosságban tehát elmondható, hogy az ország sajtótermékeit magántőkéből üzemeltetik, ezek a vállalkozások és befektetők azonban mind spanyolok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.