A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) 2003. október 14-től néhány kivételtől eltelintve felfüggesztette az agrártámogatási célok 2003. évi költségvetési támogatásáról szóló (3/2003. [I. 24.] FVM-rendelet 276–381. §-ai szerinti) agrártermelés költségeit csökkentő támogatások igénybevételéhez szükséges igazolások kiadását. A hivatkozott rendelet 347–355. §-ai azonban tartalmazzák a vízgazdálkodási társulatok közcélú feladatainak ellátásához biztosított költségvetési támogatásokat is, amelyeket a társulatok pályázati kiírások útján nyertek el és amelyekre érvényes támogatási szerződésekkel rendelkeznek.
A Vízgazdálkodási Társulatok Országos Szövetsége (VTOSZ) tagjaitól érkezett tájékoztatás szerint az FM-hivatalok olyan utasítást kaptak, hogy a társulatok szerződés szerint elvégzett munkái teljesítésének igazolását sem végezhetik el, holott korábban az FVM úgy kommentálta a támogatások felfüggesztését, hogy az nem érinti az elfogadott kérelmeket. Később a tárca tájékoztatta a VTOSZ-t, hogy a rendelet a tagjaira is vonatkozik.
Ezt alátámasztja a közleményben hivatkozott 290/2002. (XII. 27.) kormányrendelet, amely egyértelműen szabályozza, hogy a költségvetési előirányzat forráshiánya esetén a már megítélt, sőt megkötött támogatási szerződésekkel biztosított támogatások igénybevételéhez szükséges igazolások, és a támogatások folyósításának felfüggesztése nem történhet meg.
A víztársulatok tagjai által befizetett érdekeltségi hozzájárulásból és az FVM által – a 3/2203. (I. 24.) FVM-rendelet szerint – biztosított támogatásokból látják el a magyar állam tulajdonában lévő vízi létesítményeken a vízgazdálkodási közfeladataikat. A támogatási szerződések szerint végzett munkák költségeinek kiegyenlítésére más forrás nem áll rendelkezésre. A támogatási szerződések szerinti kifizetések bármely rövid időre történő felfüggesztése a víztársulatok nagy részének gazdasági ellehetetlenülését, csődhelyzetét jelenti. A korábbi évek ugyanis bebizonyították, hogy a közcélú művek rossz állapota megakadályozhatja vagy jelentősen hátráltathatja a mezőgazdasági termelőknek nyújtott egyéb állami támogatások megfelelő hasznosulását is.
Lengyel Zoltán fideszes képviselő elmondta, hogy az FVM által a közcélú vízfolyások karbantartására kiírt pályázaton összesen 1,9 milliárd forintot nyertek el a társaságok. Ennek a majdnem kétmilliárdos összegnek a folyósítását függesztette fel az agrártárca október 15-én. A baj csak az, hogy a vállalt és szükséges munkákat a víztársulatok elvégezték, az igazoló számlákat a tárca befogadta, és most fizetnie kellene, de nem teszi – fűzte hozzá.
Ezzel azonban még nem ér véget a víztársulások kálváriája – folytatta a képviselő –, azok ugyanis még mindig nem kapták meg azt a 700 millió forintot, amely egy 1989-es kormányrendelet szerint jár számukra, az államtól átvett feladatok ellátására. Pedig az összeg folyósítását rendelet szabályozza december 31-ig. Azért csak eddig, mert ezt a rendeletet 2003-ban módosították, amelynek értelmében e feladatkör mellé nem jár pénz. Csak pályázati lehetőséget biztosítanak e célra a társulásoknak – tájékoztatott Lengyel Zoltán. Hozzátette, hogy e feladatok keretében a társulások mintegy 5000 kilométer hosszú csatornahálózatot gondoznak és a 125 szivattyútelepet (amelyekből 118 belvízszivattyú) működtetnek. Az elmúlt években ez az átadott összeg fedezte a védelmi eszközök beszerzését, illetve a szivattyútelepek felújítási költségeit. Ezért megengedhetetlen, hogy az FVM-hez átkerült vízi létesítmények javításához és fenntartásához ne járuljon hozzá a szaktráca. Már csak azért sem – hangsúlyozta Lengyel Zoltán –, mert a mezőgazdasági termelők komoly összeget fizettek be vízkészletjárulék címén.
A két tétel együttesen 2,6 milliárd forintot von el a társulatoktól. A most kieső 700 millió forint jövőre nem áll a társulatok rendelkezésére, az 1,9 milliárd forint sorsa pedig teljesen bizonytalan. A társulatok viszont fizetésképtelenek, a hitelköltségek, a késedelmi kamatok, esetleg az egész támogatás elmaradása jelentősen, minimum kétszeresére emeli a forrásigényt. Ez minden egyes önkormányzatot és minden földhasználót érint az érdekeltségi hozzájárulás kapcsán, mert ez irányú költségeik jelentősen emelkednek, pedig inkább támogatásra szorulnának – mondta a képviselő. Értesüléseink szerint az FVM a közelmúltban azt tanácsolta a VTOSZ-nek, hogy az elmaradt 1,9 milliárd forintos támogatást vegye fel hitelként egy kereskedelmi banktól. Ez esetben azonban a hitel költségei a társulásokat terhelnék.
***
A rendelkezés.
Az agrár- és vidékfejlesztési támogatások igénybevételének általános feltételeiről szóló 290/2002. (XII. 27.) korm. rendelet 5. § (1) szerint: „Az 1. § (1) bekezdése szerinti költségvetési előirányzat forráshiánya esetén: a) pályázat alapján igényelhető támogatás esetében a pályázat befogadása felfüggeszthető, visszautasítható; b) a pályázati kiírási feltételeknek megfelelő pályázatok – valamennyi pályázatra nézve azonos módon – versenyeztethetőek, rangsorolhatóak, elbírálásuk felfüggeszthető, illetve kiegészítő adatszolgáltatás rendelhető el; versenyeztetés, rangsorolás során forráshiány miatt már nem finanszírozható pályázatok elutasíthatók; c) a nem pályázat alapján igényelhető támogatás (a továbbiakban: automatikus támogatás) esetén a támogatás folyósítása felfüggeszthető, az igényléshez a jogszabályban előírt szükséges kérelmek ellenjegyzése és az igazolások kiadása megtagadható.”

„Induljunk el, menjünk tovább és ne ragadjunk bele a nehézségbe” – Lakatos András inspiráló üzenete a szívátültetés után