Párhuzamos történet két jövedéki bírságról

„A kiszivárogtatás néha az apparátus önvédelmi reflexe” – e mondat szerepeltetését kérte lapunktól cserébe egy titokzatos, magát megnevezni nem kívánó pénzügyminisztériumi köztisztviselő azokért a dokumentumokért, amelyek segítségével bepillantást nyerhettünk a pénzügyi tárca szakmai munkájába. Az egyik történet hat évvel ezelőtt, Medgyessy Péter pénzügyminisztersége idején, a másik az idén, Medgyessy Péter miniszterelnöksége idején játszódott.

2003. 11. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A névtelenségbe burkolózó köztisztviselő egy hét évvel ezelőtti – a sajtó által Q8-as ügyként tálalt – jövedéki botrányra irányította rá figyelmünket. Az ügyről lapunk is több ízben beszámolt, legutóbb 2002. július 3-án, amikor is az ügyészség éppen vizsgálatot folytatott a végelszámolással megszüntetett Kuwait Petroleum Kft. hat évvel ezelőtt kiszabott jövedéki bírsága ügyében.
A Q8-as ügy szálai 1995-re nyúlnak vissza. 1995. január 5-én a berettyóújfalui vámhivatal helyszíni vizsgálat során megállapította: a Kuwait Petroleum Kft. hajdúszoboszlói töltőállomásán 1994. november 5-től kezdődően engedély nélkül forgalmaztak jövedéki terméket. A cég figyelemre méltó módon ugyanezen a napon – a vámosok távozása után – nyújtotta be jövedéki engedély iránti kérelmét a vámhatósághoz. Az elsőfokú vámhivatal jogszabályellenesen százezer forint jövedéki bírságot szabott ki.
A vámhatóságnál időközben vizsgálatot folytató Állami Számvevőszék elnöke – több más ügy mellett – a Q8 ügyében hozott vámhatósági határozat ellen is ügyészi óvásra szólította fel a Legfőbb Ügyészséget. Sátori János, a legfőbb ügyész helyettese 1995. július elején be is nyújtotta az óvást. A berettyóújfalui vámhivatal pedig – az ügyészi óvásra –, saját eljárását felülvizsgálva, 1995. augusztus 30-án módosította korábbi határozatát, és a céget üzemanyag, szeszesital és dohányáru jövedéki engedély nélküli forgalmazása miatt 83 927 804 forint jövedéki bírság megfizetésére kötelezte. A Kuwait Petroleum Kft. fellebbezett, ám a másodfokú vámhatóság helybenhagyta a berettyóújfalui vámhivatal határozatát.
A Kuwait Petroleum Kft. ügyvezetője, M. W. Mayall ezek után 1995. december 22-én a határozat felülvizsgálatát kérte a Vám-és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságától (VPOP), és felügyeleti intézkedést, illetve levélben kért közbenjárást Draskovics Tibor közigazgatási államtitkártól.
M. W. Mayall levelében a Pénzügyminisztérium 1994. május 25-én kelt állásfoglalására hivatkozott, amelyben a tárca – Mayall szerint – „útmutatást ad a vámhatóságoknak, hogy százezer forint bírságot szabjanak ki” a Kuwait Petróleuméhoz hasonló ügyekben, hiszen a cég „minden adót és illetéket befizetett”. És Draskovics Tibor utasította Csobánczy Péter adóügyi helyettes államtitkárt a kérdés kezelésére, aki 1996. január 22-én „felülvizsgálati kérelemmel kapcsolatos intézkedés megtételére” szólította fel Pitti Zoltán miniszteri biztost. Ez a levél az ügy érdemi részére vonatkozó utasítást még nem tartalmazott.
A VPOP február 6-án a kérelmező kft.-nek azt válaszolta, hogy „felügyeleti intézkedés tételére nem lát lehetőséget, mert a sérelmezett határozatokkal kapcsolatban jogsértést nem tudott megállapítani”.

1996. február 20-án Mayall újabb levélben fordult Draskovics Tiborhoz. Ebben a levélben utalt a budapesti brit nagykövetség pénzügyi tárcával folytatott tárgyalására, amely alapján a cégvezető szerint a minisztérium hatáskörébe tartozik az ügy felülvizsgálata. Sőt, Mayall felhívta Draskovics figyelmét a cég jogi tanácsadóinak szakvéleményére, amely szerint „a minisztérium módosíthatja a második határozatot az 50/1990. (IX. 15.) számú kormányhatározat 4. szakaszának 3-as bekezdése alapján”.
Draskovics Tibor ezt a levelet is Csobánczy Péter helyettes államtitkárra szignálta. Csobánczy ezúttal Arnold Mihály altábornagyhoz fordult, kérve a VPOP országos parancsnokának „intézkedését”. A levél konkrét hivatkozások nélkül ismertette a helyettes államtitkár véleményét, majd így rendelkezett: „Kérem, hogy a felügyeleti intézkedést – a fentiek figyelembevételével – soron kívüli eljárás keretében saját hatáskörben tegyék meg az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. tv.-ben foglaltak szerint.” Egy kis csemege – a lényegében utasításnak minősülő helyettes államtitkári levélből: a Kuwait Petroleum a jogszabálysértést százezer forint öszszegű bírság kiszabásának mérlegelésével követte el, és az elkészült üzemanyagtöltő állomás üzemen kívül tartása ennél jóval nagyobb veszteséget okozott volna.
A VPOP „államtitkári utasításra” megjegyzéssel 1996. április 19-én engedett a minisztériumi erőszaknak, és kiszabta a Pénzügyminisztérium által kívánatosnak tartott százezer forintos jövedéki bírságot.
A Draskovics Tibor nyomására született – törvénysértő – határozat ellen Györgyi Kálmán legfőbb ügyész 1996. július 8-án óvást jelentett be a Pénzügyminisztériumnál, amelyet abban az időben Medgyessy Péter vezetett. A legfőbb ügyész álláspontja szerint „a VPOP által a PM utasítására felügyeleti intézkedés során hozott határozat a törvényesség sérelme mellett a költségvetés bevételét 83 327 804 forinttal rövidítené meg”. A legfőbb ügyész indítványozta, hogy állítsák vissza hatályba a törvényes 83 milliós bírság megfizetésére kötelező határozatot.
A legfőbb ügyész óvása nem érhette váratlanul a Kuwait Petroleum tulajdonosát, mert négy nappal korábban, 1996. július 4-én eladta magyarországi érdekeltségét az osztrák OMV-nek.
Medgyessy Péter pénzügyminiszter az ügyészi óvásnak egyébként helyt adott, sőt az ügy hátterének feltárására vizsgálatot rendelt el Akar László politikai államtitkár vezetésével. A vizsgálat során azonban nem találtak felelősöket.
A VPOP-nak tehát csak az ügyészség „bábáskodásával” sikerült 1996 őszén ismét kiszabni a törvényes 83 milliós bírságot.
Az üggyel 2000 végén foglalkozott az olajügyeket vizsgáló parlamenti bizottság is. A testület tagjainak egy része – a tényfeltárásuk során szerzett információk alapján – úgy vélte: a vámhatóság százezer forintos bírságról szóló második határozatát „Draskovics Tibor közigazgatási államtitkár Csobánczy Péter helyettes államtitkáron keresztül erőszakolta ki a VPOP parancsnokának és egyes vezető munkatársainak direkt módon, távbeszélőn adott utasításokkal”. A parlamenti bizottság tagjainak egy csoportja bejelentéssel fordult Polt Péter legfőbb ügyészhez. A képviselők Draskovics Tibor volt közigazgatási államtitkár és Csobánczy Péter adóügyekkel foglalkozó volt helyettes államtitkár szerepére hívták fel a főügyész figyelmét.
Medgyessy Péter volt pénzügyminiszter ma Magyarország miniszterelnöke, Draskovics Tibor volt közigazgatási államtitkár ma a kormányfő kabinetfőnöke. (A megingathatatlan kapcsolat még a rendszerváltoztatás előtti időszakra nyúlik viszsza: Draskovics a pénzügyi tárca egyik vezető köztisztviselőjeként dolgozott, aki a nyolcvanas évek végén a tárca botrányos Lóránt utcai építkezésének egyik haszonélvezője volt. Medgyessy ebben az elévült ügyben pénzügyminiszter-helyettesként volt érintett.)
Medgyessy a Q8-as ügyben a legfőbb ügyészhez írott levelében elismerte: „A Pénzügyminisztérium felelőssége abban a tekintetben tagadhatatlan, hogy nem reagált kellő körültekintéssel a jogalkalmazás problémáira, és nem gondoskodott a kialakult jogi helyzet megfelelő korrekciójáról” – bármit is jelentsen ez a hivatalnokok bikkfanyelvén. Medgyessy a Népszavának 1996 októberében kifejtette véleményét is az ügyről. Eszerint „túlzónak tartja a bírság több tíz milliós értékét, hiszen a kft. nem kívánt csalni, csupán elmulasztott egy iratot beszerezni”. Medgyessy leszögezte: „sem kollégái, sem ő nem térhetnek el a törvényektől, és a jövedéki törvény alapján valóban milliós bírságot kell fizetnie a kft.-nek, tekintet nélkül arra, milyen hiszemben nem szerezte be a megfelelő engedélyt”.
Ugyanakkor Medgyessy némileg ellentmondva eme álláspontjának azt is kijelentette, hogy „nem egyértelmű a törvény szabályozása, így fordulhatott elő az, hogy kollégái tévedtek a kft. ügyének elbírálása során”.
Medgyessy Péter szerint „a jogalkalmazási probléma megoldása a jövedéki törvény módosításával lehetséges, amelyet a most előkészítés alatt álló (…) előterjesztés már tartalmaz”. Módosították is a törvényt annak rendje s módja szerint. Az új jogszabály ötszázezer forintban határozta meg a Q8-ashoz hasonló ügyekben a kiszabható jövedéki bírság maximumát.
A Kuwait Petroleum – mint említettük – kivonult a magyar piacról, a cég vagyonát anélkül értékesíthette, hogy a jövedéki bírság erejéig bárki zálogjogot jegyeztetett volna be a vagyonára. A Q8-as kutak új tulajdonosa pedig jogosan vitatta, hogy neki kellene megfizetnie a jövedéki bírságot. Vagyis senki nem fizette meg végül a 83 milliós jövedéki bírságot, amelyet Draskovics törvénysértő nyomásgyakorlással csökkentett volna minimális százezer forintra, Medgyessy Péter pénzügyminiszter pedig törvénymódosítással igyekezett elkendőzni.
Hasonló történet játszódott le a közelmúltban a Zwack Unicum Rt. jövedéki adóügyében is.
Mint az a Zwack Unicum Rt. jövedéki ügye hátterének feltárása során (Magyar Nemzet, 2003. október 28.) kiderült, a Q8-as ügy „kezeléséhez” képest nagymértékben eldurvult a Medgyessy–Draskovics páros és a Pénzügyminisztérium technikája a kiváltságos cégek kedvezményezésében.
A 16. számú vámhivatal még 2001 októberében indított adóvizsgálatot a Zwack Unicum Rt.-nél. A vámhatóság a cég Éva vermut termékcsaládjáról megállapította: helytelen árubesorolás miatt a cég jóval kevesebb jövedéki adót fizetett be, mint kellett volna. A Zwack Unicum Rt. a kérdéses vermutokat a 2206-os vámtarifaszám alá sorolta, és ez alapján literenként 115 forint jövedéki adót fizetett, ezzel szemben az Arnold Mihály vezette VPOP szerint a Zwack Unicum által gyártott Éva vermut termékcsalád esetében a helyes vámtarifaszám a 2208, és ez alapján literenként 292 forint jövedéki adót kellett volna befizetnie Zwack Péter cégének.
A Zwack Unicum Rt. is vitatta a vámhatóság álláspontját. Ez év február elején egy pénzügyminisztériumi megbeszélésen ismertették a tárca Zwack Unicumnak kedvező álláspontját, majd a cég kétmilliárdos jövedékiadó-hiányát feltáró VPOP vezetőjét – miután tartotta magát a VPOP eredeti álláspontjához – lemondásra bírták.
A Zwack Unicum jövedéki ügyét pedig egyszerűen elfektették, majd megszüntették. Így aztán módja sem volt a Legfőbb Ügyészségnek a büdzsét érintő sokmilliárd forintos kár megelőzése végett ügyészi óvásra vagy bármilyen más intézkedés megtételére.
Információink szerint a Font Sándor országgyűlési képviselő által becsült kétmilliárd forintos jövedékiadó-hiány tízszeres bírsággal jár: vagyis ha valóban ilyen mértékű adóhiányt állapított meg az Arnold Mihály vezette VPOP még politikai befolyásolástól mentes időszakában, akkor ehhez az adóhiányhoz – szeszipari forrásból származó információink alapján – tízszeres, vagyis húszmilliárd forint jövedéki bírság kiszabása társult volna a hatályos jogszabályok szerint. Csakhogy a VPOP – a kormánypártokhoz lojális – új vezetése megszüntette a vizsgálatot, figyelmen kívül hagyta saját vegyvizsgáló intézetének szakvéleményét, mondván: a jelenleg hatályos törvény nem teszi kötelezővé számára, hogy a vegyvizsgáló intézetének szakvéleményével összhangban lévő határozatot hozzon. És a VPOP a korábbi álláspontjával ellentétben nem állapított meg adóhiányt, és lezárta a Zwack Unicum jövedékiadó-ügyét. A pénzügyi tárca pedig meglepő gyorsasággal ismét kodifikációs úton boronálta el az ügyet. Az adójogszabályok módosításai céljából előterjesztett úgynevezett salátatörvény egyik szakasza nyilvánvalóan azt a célt szolgálja, hogy soha többé ne is lehessen újra elővenni a Zwack Unicum jövedékiadó-ügyét. A parlament szocialista–szabad demokrata többsége pedig megszavazta a jogszabály-módosítást.
Ebben a jövedékiadó-ügyben a kiszivárogtatás nem az apparátus önvédelmi reflexe volt. Az haladta meg néhány köztisztviselő ingerküszöbét, hogy a politikai hatalom a törvény előtti egyenlőséget és a szabad versenyt akár törvénymódosítás útján is hajlandó megsérteni.
Mindkét történet a szocialisták és a szabad demokraták kormányzása idején játszódott. Csakhogy a Horn-kormányzat idején a Q8-as ügyben, még ha botrányos körülmények között is, a főügyész óvására végül is a törvényeknek megfelelő határozat született, jóllehet – talán a bennfentes információk kiszivárogtatása miatt – soha nem sikerült behajtani a 83 milliós bírságot. A Zwack Unicum jövedékiadó-ügyében viszont lemondásra kényszerítették a vámhatóság vezetőjét, kierőszakolták a jövedéki vizsgálat leállítását, sőt törvénymódosítás utján akadályozták meg a jog érvényesülését, milliárdos kárt okozva a központi költségvetésnek.
Mindkét történetben kulcsszerepet játszott Medgyessy Péter miniszterelnök. A Zwack Unicum ügyében is őt terheli a felelősség, hiszen a Magyar Nemzet feltárta a László Csaba által ez év szeptemberében előterjesztett salátatörvény Zwack Unicum ügyére fazonírozott szakaszának hátterét, mégis hagyta, hogy az Országgyűlés szavazzon az előterjesztésről.

Kiszivárogtatók
A kiszivárogtatásra vállalkozó pénzügyminisztériumi köztisztviselő indítékáról az alábbiakat közölte lapunkkal: 2002-ben örömmel fogadta a kormányváltást és a pénzügyminiszterként visszatérő László Csabát. Arra számított, hogy László „a ház neveltjeként” azokat az embereket helyezi vezető pozíciókba, akiket ez már régen megilletett volna. Ezzel szemben a dinamikusan induló miniszter nagyon hamar „elefántcsonttoronyba” költözött, s annak kulcsát a hozzá minden tekintetben legközelebb álló, ám a PM-ben mind szakmailag, mind emberileg fenntartásokkal kezelt Fenyővári Noémi kabinetfőnöknek a kezébe adta. Közismert tény a tárcánál, hogy Kékesi László volt adóügyi helyettes államtitkárnak a kabinetfőnökkel való többszöri konfrontációja miatt kellett távoznia ez év január elején posztjáról. A pénzügyminiszter elszigeteltségében korábbi munkatársaival szemben egyre bizalmatlanabb lett. Ennek következtében egyre kevesebb ügyet engedett át beosztottjainak, ugyanakkor ő maga idő hiányában képtelen úrrá lenni ezeken. Ezért a hivatalos ügyek a tárcánál torlódnak, amelyeket a miniszter kapkodással, átgondolatlan döntésekkel igyekszik kompenzálni. Ez az apparátust állandó feszültségben tartja, mert a miniszter döntései nem kivitelezhetők úgy, ahogy azt László elvárná. Ha a tárcánál a kifogásokat szóvá merik tenni, akkor László ezt az apparátus „betartásaként” éli meg. Mindez erősen paranoid légkört eredményez, egyre mélyítve a szakadékot a miniszter és munkatársai között. A lapunkat megkereső köztisztviselő számára az tette fel az i-re a pontot, hogy a miniszter úgy vállalt a tárcánál egy csaknem hetvenfős létszámleépítést, hogy az minden szakmai koncepciót nélkülöz, és csak a fűnyíróelv logikáját követi. Ráadásul a Pénzügyminisztériumban immár köztudomású: a költségvetési törvény elfogadása után László Csaba távozik a tárca éléről. „A kiszivárogtatás néha az apparátus önvédelmi reflexe” – szögezte le végül a nevének elhallgatását kérő, magas beosztású köztisztviselő.
Hölgyek, urak, ott a köztisztviselői karban, állunk rendelkezésre minden olyan ügyben, amely az önök ingerküszöbét is meghaladja. (T. M.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.