Szeged elbúcsúzhat a nagyberuházástól

A szegedi logisztikai központ kiépítése helyett a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) inkább az érdi elővárosi vasúti fejlesztésre juttatna EU-forrásokat. Ez nagy vihart kavart Csongrádban. Nógrádi Zoltán megyei és országgyűlési képviselő óriási hibának tartja, hogy a balliberális vezetésű Szeged nem is nyújtott be pályázatot a támogatásra.

Bálint József
2003. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Májusban még pezsgőzéssel ünnepelték – Medgyessy Péter miniszterelnök és Benedek Fülöp államtitkár társaságában – a város vezetői annak a 45 hektáros területnek az átadását, amelyre a szegedi logisztikai központ építését tervezték. Akik akkor végighallgatták Medgyessy Péter beszédét, és hitelt adtak szavainak, abban a hitben éltek: a kormány mindent elkövet annak érdekében, hogy uniós forrásokhoz is jusson a város. Sajnos tévedtek, mert amint az a minap kiderült, Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter másként döntött. Arra való hivatkozással, hogy mivel az Európai Unió a magyarországi vasútfejlesztési projekteket részesíti előnyben, az érdi elővárosi vasúti fejlesztés támogatását terjesztik a brüsszeli döntéshozók elé. Ezt az érvelést Botka László, Szeged szocialista polgármestere azzal toldotta meg, hogy ők nem is nyújtottak be pályázatot a logisztikai központ kiépítéséhez, mert ezek a beruházások támogatandónak minősülnek, de a prioritások ciklusonként változnak.
Marosvári Attila, a Csongrád megyei közgyűlés alelnöke azért tartja aggasztónak az illetékes tárca döntését, mert a szegedi logisztikai központ kiépítése jótékony hatással lenne az egész régióra. Marosvári Attila szerint nagy hiba lenne kihasználatlanul hagyni azokat az előnyöket Romániával szemben, amelyek az Európai Unióba való korábbi belépésünkből adódnak. Ha nem élnek vele, akkor néhány év múlva a Temesvár és Szeged közötti, regionális központi szerepért folyó versenyben az előbbi lehet a győztes.
Az érvelés, miszerint az Európai Unió jelenleg hazánk vasútfejlesztési programját részesíti előnyben, erősen vitatható – állítja Nógrádi Zoltán megyei és országgyűlési képviselő. A magyar kormány tagjai hajlamosak Brüsszelre hivatkozni, amikor a pályázati feltételekről beszélnek. Arról nem tesznek említést, hogy tulajdonképpen Magyarország határozza meg, mire van szüksége. A döntéshozók igyekeznek az adott országok érdekeit szem előtt tartani, de azokat bele kell foglalni a Nemzeti fejlesztési tervbe. Ennek összeállításakor azonban nem kerültek be a logisztikai központok, minthogy elmaradtak a megfelelő egyeztetések. Nógrádi Zoltán rendkívül nagy hibának tartja, hogy a logisztikai központ kiépítéséhez a szegediek nem pályáztak uniós forrásokra. Azt meg végképp nem érti, hogy akkor miért nem kértek támogatást vasúti fejlesztésre, ha már – szerintük – ezek a projektek előnyben részesülnek. E területen ugyanis szintén esedékessé vált a modernizáció Magyarország délkeleti fertályán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.