Egy fényűző nemzet árnyai

Szerencsés Károly: Nehéz felismerni azt a pillanatot, amikor egy politikai erő nem meggyőzésünkért, hanem legyőzésünkért küzd

Kormos Valéria
2004. 02. 18. 18:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Furcsa érzésem támadt novelláit olvasva. Mintha a tegnapi kicsik és nagyok, árulók és hősök, politikai alkuszok és túlélők, meghurcoltak és szemlélődők ugyanúgy itt lennének köztünk, mint mondjuk 1946-ban, 1947-ben, 1951-ben vagy 1956-ban. Honnan e panoptikum figurái?
– Mindannyian a fantázia szülöttei, s ugyanakkor hús-vér emberek. Minden úgy történt meg velük, ahogy leírtam, és semmi sem történt meg úgy, ahogy a novellákban szerepel. Mint ahogy velem is minden úgy történt és semmi sem. A most megjelent írásaim azóta keletkeztek, hogy gyógyíthatatlan betegségemmel viaskodom, hogy úgy érzem, átsüt a halál a bőröm alól. Így léptem át a határt.
– De mintha egy másik határvonalat is át kellett volna lépnie. Mégpedig a szépírás és a történészi munka közöttit.
– A történelmi események, folyamatok rekonstruálása és a következtetések levonása a foglalkozásom. Nagyon szigorú szakma. E novellák inkább az emlékeim. Olyan korokból is, amikor még nem éltem. Fantázia szülöttei, de az emlékek nem függetlenek a tényektől.
– Ezek szerint a kötet címadó novellája is megesett? Hogy Rákosi Mátyás sleppjével kivonult a nép közé, az angyalföldi Forgách utca 32.-be, és ott a lakások spájzaiban kutakodott?
– A Forgách utcában nem járhatott… A forint bevezetésének hatását ellenőrizte, kíváncsi volt, hogyan él a dolgozó ember? Azok meg rettegtek, hogy élelmiszer-rejtegetőnek bizonyulnak a dugikolbász miatt. 1946 őszét írtuk, a „forintvédő bizottságokkal” nem volt tanácsos ujjat húzni.
– Kollégái azt szokták mondani, ami egy emberöltő alatt történik, s a jelenben személyes tragédiaként, drámaként éljük át, távlatosan nézve, jelentéktelen epizód csupán. Nekem pedig úgy tűnik, különösen az 1945-től 1956-ig terjedő korszakról szóló írásai alapján, hogy csöppet sincs így.
– Az idő minden színterén ott lehetünk, ha ismerjük a múltat, és van fantáziánk. Én ezekben a novelláimban nem teremtem a múltat, csak belebújok, mint egy viszszajáró szellem. Figyelem a szereplőket: rejtőzködő kishivatalnokot és Rákosi Mátyást, Hitlert és Hácha cseh elnököt, Angelót, a pesti vagányt és az orvost, aki a koncentrációs táborból tér haza, s egyenesen a Gulágra hurcolják. Ott lehetek Prágában, a Vencel téren 1942. július 2-án, amikor kétszázezer prágai polgár tett hűségnyilatkozatot a Harmadik Birodalom mellett. De mennyivel kellemesebb volt 2003. július 2-án, amikor norvég fúvószenekar játszott ott, és könnyekig meghatott a jó vikingek tehetsége. Mick Jaggerrel sétálhatok a Károly hídon, vagy éppen szemlélődhetek a magyar parlamentben 1947-ben, amikor az ellenzék arra kérte Révai Józsefet, ugyan olvassa fel már a versét, amelyben anyja és apja haláláért fohászkodott.
– Fohászkodott?
– Első tanítója, apja és anyja halálát kívánta ifjúkori zsengéjében. Az ellenzék nem volt hozzá kegyes. De nem csak ezért vélte úgy, hogy ellenzékre meg „fecsegő parlamentre” nincs is szükség.
– Ennyit a korról és a kultúrájáról. Hogyan látja történészként, mennyire voltunk képesek a múltban elkövetett bűnökből, hibákból okulni? Hasznossá lett-e az a tükör, amit az ország dolgait irányító politikusok elé tárnak a kutatásaik?
– Nagy baj van, ha a tükröt, melyet a közélet szereplői elé tárunk, azok – mivel árulkodó – összetörni akarják. A történész minimális igénye, hogy azok a negatív folyamatok, amelyeket feltárt, a jelenben ne ismétlődjenek meg, a közélet szereplői ismerjék fel őket, vagy ha újra elkövetik, viseljék következményeit.
– Csupán az utóbbi években volt erre példa?
– Nem tudom felmérni történelmi munkáim hatását. Felbukkanni látom a század első felének visszatetsző politikai fogásait a választási kampányban éppúgy, mint a politikai élet egyéb területein. Volt-e hatásuk a kékcédulás választásokról, vagy éppen a megbélyegzés hatalmáról Földesi Margittal írott könyveinknek? A közéletben szereplő fiatal politikusok sikere adja majd meg a választ.
– Több helyütt is felveti, vajon mindig ott voltunk-e, ahol személyes és nemzeti sorsunkról szavazatunkkal, jelenlétünkkel akár porszemnyit hozzáadhattunk volna a jövőhöz? Gondolja, hogy valóban sok múlhat a jelenlétünkön?
– Egzisztenciális gondjaink, érzelmi viharaink, a földi javak iránti vonzódásunk vakká és bénává tehet minket. Nehéz felismerni azt a pillanatot, amikor ott kellene lennünk. Amikor egy politikai erő, akár a hatalom átlépi azt a határt, ahonnan már nem a meggyőzésünkért, hanem a legyőzésünkért küzd. Szerencsére a magyarság történelmében mindig voltak, akik időben figyelmeztettek, de sajnos kevesen voltak, akik hallgattak a féltő szóra. Ilyen értelemben vetettem fel azok felelősségét, akik látják a problémákat, de kivárnak, mindig csak kivárnak. Kivárják, hogy miként telepedik rájuk egy hatalom, bekebelezve a magánéletüket is. Ebben az értelemben, úgy gondolom, fel lehet vetni a tömeg felelősségét is, mondjuk, a második világháború utáni évtizedben.
– Hiszen féltek, nem?
– Nem osztom azt a véleményt, hogy az akkori tragikus történésekért kizárólag néhány száz vezető kommunista a felelős. Eszközként sem kell szolgálnunk megnyomorító hatalmakat. Akik botot ragadtak 1946–47-ben, és megverték a polgári, nemzeti demokrácia képviselőit, akik szétverték békés gyűléseiket, akik betörtek lakásaikba, milyen felelősséget viselnek? A Rákosit, akárkit félmilliós tömeg tehetetlenségi erejével hatalomhoz segítők felelőssége milyen?
– Ami azt illeti, a közös ügyeinkben kétféle magatartás tapasztalható: a még protestálóké és a teljesen közömböseké. Pedig most, úgymond, igazán szabadok vagyunk.
– Szabadok sokféleképpen lehetünk. Radnóti Miklós biztosan szabad volt, amikor halálmenetben hurcolták nyugatra, pocsolyába lökték, s a vízben meglátva a felhők alakját, azt gondolta: „s felhőt iszik a vízre ráhajolva a fodros birkanyáj.” A nagy baj akkor van, ha egy közösség, egy nemzet nem ismeri fel, mikor van szükség önvédelemre, mikor kell vétót emelnie. 1956-ban még megvolt ez a képessége a magyar nemzetnek.
– Kiveszett volna belőlünk ez a fajta önvédelem?
– Inkább úgy mondanám, szunnyad.
– „Szökni kéne! – Hová mennél? Az egész ország be van kerítve.” Egyik novellájában ezeket a szavakat adja egy hazai munkatábor foglyainak szájába, 1951-ből. A mai helyzet nem hasonlítható össze az akkorival. Mintha ez a „bekerítés” ma is létezne, csak megfoghatatlanul.
– Minden kerítésnél nagyobb akadály, ha nem látunk tisztán. Ha a tudatlanság és a félműveltség uralkodik el. Régi taktika ez. Olyan mértékben ömlik ránk az értéktelenség, a silányság, a szórakoztató dömping, hogy az értékekre, a gondolatokra már se energia, se idő nem marad. Az élenjáró média – tisztelet a kivételnek – egymaga elegendő már a „kultúraiszony” kialakításához. Ezt a célt szolgálja az állandó botránykeltés és -termelés, amely megmérgezi a közéletet, csömört okoz. Ezáltal a valódi problémák elsikkadnak, a polgárok elviselhetetlennek tartják a feszültséget, távol tartják magukat a fontos ügyektől is. Ennek következménye például a választásellenesség, a parlamentellenesség.
– Csodálkozik?
– Nagyon veszélyesnek tartom. Akkor is, ha a magyar parlament működése ma is sok kívánnivalót hagy maga után. Semmi sem szabad, hogy eltérítse a nemzetet a politikai szabadság leginkább bevált eszközeitől. Különben igaza lesz a bizánci követnek, aki 1214-ben feljegyezte rólunk: „Furcsa nép lakja a Duna–Tisza közét, melynek természete megfejthetetlen. A szolgaságot nem bírja elviselni, de a szabadságával nem tud élni.”
– A gyűlölködés, a másik fél sértegetésének, lejáratásának „stílusbravúrjait” ön is visszaidézte egyik írásában.
– Igen, csak akkor 1947-et írtak.
– Miért van az, hogy a magyar társadalom állapotára, mindennapjainkra még mindig nagymértékben rányomja a bélyegét a választások eredménye?
– Mert a politika a médián keresztül, de egzisztenciálisan is túlságosan mélyen behatolt a társadalom és az egyén életébe. A választási győzelmet és vereséget az ország egyik része szinte úgy éli meg, mint a Székelyföldön azt a gyönyörű „négy év elejét” vagy éppen tragikus „négy év végét”. Ez a megosztottság tarthatatlan, mert csak a vokshorgászat sikerétől függ. A nemzet egész fejlődésére is hátrányosan hat az állapot, amely kialakult. Ennek történelmi okai is vannak. Hogy 1990-ig még soha nem jöhetett létre politikai váltógazdaság. Most aztán a választás szabadsága azt is eredményezte, hogy négyévente leváltják a kormányt, akkor is, ha rosszul, akkor is, ha jól működött.
– Ez még mindig nem indokolja a későbbi közéleti feszültségeket.
– A közéleti feszültségek egy része mesterségesen gerjesztett, ami nem jelenti azt, hogy ne lenne veszélyes. Ilyen például a keresztényellenesség vagy éppen a zsidóellenesség. Másik részét az okozza, hogy a vesztesek alapvetően megkérdőjelezik a hatalmon lévők legitimitását. Ilyen feszültséget eredményezhet például a választások tisztaságának, eredményének megkérdőjelezése. Ha a gyanú felmerül, azt szét kell oszlatni, avagy az esetleges visszaéléseket szankcionálni kell. Ennek elmaradása a nemzet demokratikus fejlődése szempontjából beláthatatlan következményekkel járhat. Ilyen a megosztottság kórossá növekedése, ami elvonja az energiákat, kioltja a pozitív kezdeményezéseket. A feszültséget fokozhatja, ha a társadalom egy része morálisan nem tudja elfogadni, hogy a korábbi diktatúrában fontos szerepet játszó politikai erő vagy éppen személyek a demokráciában is hatalomra jutnak.
– Visszatérő kérdés: lehetett volna másképpen? Történelmi munkája révén is jól ismeri az egykori Csehszlovákiát. Ráadásul Prágában született, s a múlt évben is sok élményt kapott a várostól. A hírek szerint arrafelé e tekintetben is nyugodtabb az élet. Mi ennek a nyitja?
– Ott morális és politikai szempontból is élesebben húzták meg a határt. Ott természetes, hogy a fasizmus és a kommunizmus áldozatainak közös emlékművet emelnek. S a dátum 1938-tól 1989-ig tart. Ott erős kommunista párt van, de a demokratikus erők elhatárolódnak a Cseh és Morva Kommunista Párttól. Ezért sokat tett Václav Havel nemrég leköszönt köztársasági elnök is. Az állampárt néhány vezetőjét bebörtönözték, perbe fogták. A volt állampárt vezetői nem tölthettek be semmiféle vezető politikai tisztséget. Ennek okai megint csak a történelemben keresendők, no meg a Fekete Ökörhöz címzett sörözőben, ahol cseh tárgyú novelláim nagy része született. A rendszerváltozás körülményei is eltérők voltak Csehszlovákiában, meg a szocializmus utolsó két évtizede is.
– Igaz lenne-e, hogy a mai feszültségekkel, megcsalatásainkkal fizetünk a „legvidámabb barakk” előnyeiért meg a békés átmenetért?
– A gyökerek oda, s még talán távolabbra is visszanyúlnak. De a feszültségekért mi magunk, a jelenben élők vagyunk a felelősek. A múlt árnyai közt futunk, a múlt meghamisítása ezért veszélyes politikailag is. Nincs vidám barakk, se legvidámabb barakk. Az a döntő, hogy barakknak ítéljük-e meg az 1990 előtti magyar világot, vagy sem. Vidám ember a barakkban is élhet, de minden rendszer csak azt adhatja, ami végső lényege.
– Sorait idézném 1997-ből: „Ez a nemzet egy eleven, élő organizmus, amely időről időre képes a megújulásra. Ez egy fényűző nemzet, pokolba az árnyakkal.” El tudjuk-e űzni az árnyakat?
– Reménykedem, ez pedig a lélek balga fényűzése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.