Nyugati szomszédunknál idén január 1-jétől kilométerenkénti útdíj megfizetése ellenében használhatják az autópálya-hálózatot a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek fenntartói. A díjfizetést és az autópálya-használatot elektronikus rendszerek ellenőrzik: az Ausztria területére belépő teherautók szélvédőjére egy speciális jeladó egységet, úgynevezett Go-Boxot szerelnek, ennek megfelelően ellenőrzik a megtett kilométereket és számítják ki a fizetendő díjat. A meglehetősen drága kilométerenkénti díj miatt a tranzitforgalom nagy része, így a magyar kamionosok is – ha tehetik – elkerülik az országot. A fuvarozóktól származó információink szerint az eddigi eurovignettával átlagosan kétezer forintért lehetett áthaladni az országon, a jelenlegi útdíjfizetési kötelezettségek azonban ötvenezer forintra emelkedtek. Ennek megfelelően az EU-tagállamokba tartó fuvarosok Szlovákia és Csehország felé kerülnek. A használattal arányos díjfizetést elsősorban közlekedéspolitikai és környezetvédelmi okok miatt vezetik be a kamionosok részére azokban az országokban, ahol jelentős a tranzitforgalom. A beszedett díjakat ugyanis – jobb esetben – viszszaforgatják a gazdaságba vagy az infrastruktúra fejlesztésére, ezen belül az utak fenntartására, építésére és a környezetbarát vasúti közlekedés bővítésére költik.
Az új díjfizetési rendszereknél a legfontosabb szempont, hogy a nagy forgalmú helyeken és az autópálya-felhajtóknál ne sorompós, hanem a kor színvonalának és elvárásainak megfelelően olyan elektronikus alapú hálózatok létesüljenek, amelyek nem lassítják a forgalmat, hanem megállás nélkül regisztrálhatják az áthaladásokat. Követelmény továbbá a pontos díjszabás. Olyan rendszereket, amelyek e feltételeknek megfelelnek, vagy kompatibilissé tehetők az Európában használt hálózatokkal, hazánkban legkorábban 2007-ben lehet alkalmazni – tudtuk meg az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-től. Az ezzel kapcsolatos díjpolitikai megoldások kidolgozása és a technológiai kutatások megkezdődtek.
Az elektronikus díjfizetésre a mai ismeretek szerint két megoldás létezik. A fejlettebb a műholdas és mobiltelefonos GPS/GSM alapú rendszer, ahol a teherautó útvonalát műholdak követik, és az adatokat sms-alapú üzenetekkel továbbítják. Ilyen hálózat egyelőre csak Új-Zélandon működik, Németországban pedig többszöri próbálkozás után elhalasztották a bevezetését.
A másik – Ausztriához hasonlóan – harminc országban működik és kijelölt rövid távú kommunikációra épül. Ebben az esetben a regisztrációs pontokon elhelyezett elektronikus kapuk rögzítik az áthaladást. Az ÁAK Rt.-nél idén a díjszint meghatározása érdekében végeznek társadalmi kutatásokat – a teherautók mellett a személygépkocsival közlekedők is távolsággal arányos díjat fizetnek a rendszer üzembe helyezésétől –, készítenek továbbá egy tanulmányt a műszaki és pénzügyi megvalósításról, a tervek szerint a negyedik negyedévben írják ki a nemzetközi tendert az új technológia kiépítésére. A rendszert 2005–2006-ban építik ki a hazai autópálya-hálózaton.

Orbán Viktor kemény szavakkal illette a volt vezérkari főnököt