Elektronikus díj 2007-től nálunk is

Az európai trendeknek megfelelően hamarosan a hazai gyorsforgalmi úthálózaton is kiváltja a matricákat a használattal arányos útdíjfizetési rendszer. Az elektronikus díjfizetést, illetve ellenőrzést a tervek szerint 2007-ben vezetnék be Magyarországon. Abban a néhány országban, ahol ez a fajta fizetés működik, vagy kísérletet tesznek a meghonosítására, számos műszaki problémával kerülnek szembe az üzemeltetők, a közúti fuvarozóknak pedig drága a használattal arányos díjfizetés.

Putsay Gábor
2004. 02. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyugati szomszédunknál idén január 1-jétől kilométerenkénti útdíj megfizetése ellenében használhatják az autópálya-hálózatot a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek fenntartói. A díjfizetést és az autópálya-használatot elektronikus rendszerek ellenőrzik: az Ausztria területére belépő teherautók szélvédőjére egy speciális jeladó egységet, úgynevezett Go-Boxot szerelnek, ennek megfelelően ellenőrzik a megtett kilométereket és számítják ki a fizetendő díjat. A meglehetősen drága kilométerenkénti díj miatt a tranzitforgalom nagy része, így a magyar kamionosok is – ha tehetik – elkerülik az országot. A fuvarozóktól származó információink szerint az eddigi eurovignettával átlagosan kétezer forintért lehetett áthaladni az országon, a jelenlegi útdíjfizetési kötelezettségek azonban ötvenezer forintra emelkedtek. Ennek megfelelően az EU-tagállamokba tartó fuvarosok Szlovákia és Csehország felé kerülnek. A használattal arányos díjfizetést elsősorban közlekedéspolitikai és környezetvédelmi okok miatt vezetik be a kamionosok részére azokban az országokban, ahol jelentős a tranzitforgalom. A beszedett díjakat ugyanis – jobb esetben – viszszaforgatják a gazdaságba vagy az infrastruktúra fejlesztésére, ezen belül az utak fenntartására, építésére és a környezetbarát vasúti közlekedés bővítésére költik.
Az új díjfizetési rendszereknél a legfontosabb szempont, hogy a nagy forgalmú helyeken és az autópálya-felhajtóknál ne sorompós, hanem a kor színvonalának és elvárásainak megfelelően olyan elektronikus alapú hálózatok létesüljenek, amelyek nem lassítják a forgalmat, hanem megállás nélkül regisztrálhatják az áthaladásokat. Követelmény továbbá a pontos díjszabás. Olyan rendszereket, amelyek e feltételeknek megfelelnek, vagy kompatibilissé tehetők az Európában használt hálózatokkal, hazánkban legkorábban 2007-ben lehet alkalmazni – tudtuk meg az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-től. Az ezzel kapcsolatos díjpolitikai megoldások kidolgozása és a technológiai kutatások megkezdődtek.
Az elektronikus díjfizetésre a mai ismeretek szerint két megoldás létezik. A fejlettebb a műholdas és mobiltelefonos GPS/GSM alapú rendszer, ahol a teherautó útvonalát műholdak követik, és az adatokat sms-alapú üzenetekkel továbbítják. Ilyen hálózat egyelőre csak Új-Zélandon működik, Németországban pedig többszöri próbálkozás után elhalasztották a bevezetését.
A másik – Ausztriához hasonlóan – harminc országban működik és kijelölt rövid távú kommunikációra épül. Ebben az esetben a regisztrációs pontokon elhelyezett elektronikus kapuk rögzítik az áthaladást. Az ÁAK Rt.-nél idén a díjszint meghatározása érdekében végeznek társadalmi kutatásokat – a teherautók mellett a személygépkocsival közlekedők is távolsággal arányos díjat fizetnek a rendszer üzembe helyezésétől –, készítenek továbbá egy tanulmányt a műszaki és pénzügyi megvalósításról, a tervek szerint a negyedik negyedévben írják ki a nemzetközi tendert az új technológia kiépítésére. A rendszert 2005–2006-ban építik ki a hazai autópálya-hálózaton.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.