A magyar kormány nem támogatta az Európa Tanács (ET) ülésén, hogy a hazánkon is áthaladó észak–déli irányú közlekedési folyosó fejlesztése bekerüljön az Európai Unió által támogatott harminc kiemelt infrastruktúrát érintő beruházás közé – jelentette ki tegnap Brüsszelben, az Európai Parlament (EP) közlekedési bizottságának ülésén a soros elnökséget betöltő Seamus Brennan ír közlekedési miniszter. Az ET viszont nem támogathat olyan projektet, amelynek fontosságát az illetékes ország kormánya sem támasztja alá. Ismert: az észak–déli irányú, Zsolna– Budapest–Ivándárda útvonalat érintő közlekedési folyosó fejlesztése az EP módosító indítványaként került a kiemelt projekteket tartalmazó csomagba a Brüsszelben megfigyelőként dolgozó magyar képviselők lobbizásának eredményeképpen.
A kiemelt fejlesztésekhez nemcsak vissza nem térítendő támogatást kapnak azok az országok, ahol a közlekedési beruházások megvalósulnak, hanem a projekteket gyorsított ütemben kezdik el. Abban az esetben, ha az ET elfogadja
a javaslatot, a Budapest–Parassapuszta közötti M2-es, valamint
a Budapest–Szekszárd–Ivándárda vonalon épülő M6-os autópálya fejlesztési költségeit 10–30 százalékos mértékben támogatja az unió. Az ET legutóbb visszautasította, hogy a folyosó fejlesztése bekerüljön a kiemelten támogatott projektek közé, ezt a témát legközelebb április 22-én tárgyalja az Európai Parlament.
Manninger Jenő országgyűlési képviselő, aki jelenleg megfigyelőként dolgozik Brüsszelben, lapunkkal közölte: Medgyessy Péter több alkalommal nyilatkozott úgy, hogy különböző fórumokon felvetette és támogatást kért a beruházásokhoz, így az ET ülésén is. Az általa említett ET-ülésen viszont nem szerepelt a téma, kiderült továbbá, hogy a miniszterelnök nyilatkozatai ellenére a magyar kormány nem támogatta hivatalosan a közlekedési folyosó fejlesztését. A módosító javaslatot eredetileg benyújtó angol képviselő a magyar megfigyelők kérdésére tegnap elmondta, hogy tudomása szerint a magyar kormány támogatja a tervezetet, de erről írásos dokumentum nincs. Nem hivatalosan megerősítették, hogy Medgyessy Péter Romano Prodinak, az Európai Bizottság elnökének vetette fel a közlekedési folyosó fejlesztését, ám erről nem ő, hanem az ET hozza meg a döntést. Amenynyiben pedig az ET nem támogatja, hogy hazánk EU-forrást kapjon, 250–270 milliárd forintot nem használhat fel az M2-es és az M6-os autópályák fejlesztéséhez.
Manninger Jenő és Ékes József több kérdést intézett az ügy kapcsán a miniszterelnökhöz: miért veszélyezteti a támogatást a magyar kormány, miért folytat Medgyessy Péter látványpolitizálást, a nyilatkozatok mellett miért nem deklarálja egyértelműen a kormány szándékát? Közölte: az autópályák építéséhez fontos EU-támogatások megszerzése érdekében felszólítják Medgyessy Pétert, hogy ne tegyen valótlan kijelentéseket, hanem a megfelelő helyen a magyar kormány nevében nyilatkozzon a fontos beruházások érdekében.

Kigyulladt a Penny logisztikai központja Veszprémben