Bizonytalan uniós projekt

Putsay Gábor
2004. 04. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar kormány nem támogatta az Európa Tanács (ET) ülésén, hogy a hazánkon is áthaladó észak–déli irányú közlekedési folyosó fejlesztése bekerüljön az Európai Unió által támogatott harminc kiemelt infrastruktúrát érintő beruházás közé – jelentette ki tegnap Brüsszelben, az Európai Parlament (EP) közlekedési bizottságának ülésén a soros elnökséget betöltő Seamus Brennan ír közlekedési miniszter. Az ET viszont nem támogathat olyan projektet, amelynek fontosságát az illetékes ország kormánya sem támasztja alá. Ismert: az észak–déli irányú, Zsolna– Budapest–Ivándárda útvonalat érintő közlekedési folyosó fejlesztése az EP módosító indítványaként került a kiemelt projekteket tartalmazó csomagba a Brüsszelben megfigyelőként dolgozó magyar képviselők lobbizásának eredményeképpen.
A kiemelt fejlesztésekhez nemcsak vissza nem térítendő támogatást kapnak azok az országok, ahol a közlekedési beruházások megvalósulnak, hanem a projekteket gyorsított ütemben kezdik el. Abban az esetben, ha az ET elfogadja
a javaslatot, a Budapest–Parassapuszta közötti M2-es, valamint
a Budapest–Szekszárd–Ivándárda vonalon épülő M6-os autópálya fejlesztési költségeit 10–30 százalékos mértékben támogatja az unió. Az ET legutóbb visszautasította, hogy a folyosó fejlesztése bekerüljön a kiemelten támogatott projektek közé, ezt a témát legközelebb április 22-én tárgyalja az Európai Parlament.
Manninger Jenő országgyűlési képviselő, aki jelenleg megfigyelőként dolgozik Brüsszelben, lapunkkal közölte: Medgyessy Péter több alkalommal nyilatkozott úgy, hogy különböző fórumokon felvetette és támogatást kért a beruházásokhoz, így az ET ülésén is. Az általa említett ET-ülésen viszont nem szerepelt a téma, kiderült továbbá, hogy a miniszterelnök nyilatkozatai ellenére a magyar kormány nem támogatta hivatalosan a közlekedési folyosó fejlesztését. A módosító javaslatot eredetileg benyújtó angol képviselő a magyar megfigyelők kérdésére tegnap elmondta, hogy tudomása szerint a magyar kormány támogatja a tervezetet, de erről írásos dokumentum nincs. Nem hivatalosan megerősítették, hogy Medgyessy Péter Romano Prodinak, az Európai Bizottság elnökének vetette fel a közlekedési folyosó fejlesztését, ám erről nem ő, hanem az ET hozza meg a döntést. Amenynyiben pedig az ET nem támogatja, hogy hazánk EU-forrást kapjon, 250–270 milliárd forintot nem használhat fel az M2-es és az M6-os autópályák fejlesztéséhez.
Manninger Jenő és Ékes József több kérdést intézett az ügy kapcsán a miniszterelnökhöz: miért veszélyezteti a támogatást a magyar kormány, miért folytat Medgyessy Péter látványpolitizálást, a nyilatkozatok mellett miért nem deklarálja egyértelműen a kormány szándékát? Közölte: az autópályák építéséhez fontos EU-támogatások megszerzése érdekében felszólítják Medgyessy Pétert, hogy ne tegyen valótlan kijelentéseket, hanem a megfelelő helyen a magyar kormány nevében nyilatkozzon a fontos beruházások érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.