BMW X3

Három hónappal a modell frankfurti premierje előtt a BMW elkezdte csepegtetni az információkat az X3 prémium terepjáróról. Az X5 sikerének szökőárját meglovagoló sportos haszonjárműről egyelőre csak annyit lehet biztosan tudni, hogy a márka tipikus formai jegyeit új ötletekkel megbolondító karosszériája alatt igen fejlett technika lapul majd – no meg hogy minden bizonnyal hosszú várólistára számíthatnak a reménybeli vásárlók.

balla Xpress
2004. 04. 09. 3:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta a BMW az ezredfordulón bemutatta luxusterepjáróját, az X5-öst, a márka hívei arra várnak, hogy a gyári matematika szabályai szerint megjelenjen annak kistestvére, az X3 is. Étvágygerjesztőként először a 2001-es X-Coupe szolgált, amely a bajorok dizájn-őrségváltásának csúcsán született, és ennek megfelelően minden konvencióval szakító, aszimmetrikusan tagolt karosszériát kapott. A sok vihart kavart tanulmányt hosszabb csend követte, majd idén év elején leleplezték az xActivity-t, amely – így utólag könnyen megállapíthatjuk – már a véglegeshez közeli formatervet előlegezte meg.

Az X3 korántsem rugaszkodik el olyan messzire a gyár hagyományaitól, mint a főtervező Chris Bangle egyéb munkái, ugyanakkor jóval merészebb és fiatalosabb, mint a konzervatívabb vevőkörnek tervezett bátyja. Ezért is volt nagy szüksége a márkának egy második SUV modellre: nyilván sokan „kényszerből” választották az X5-öst, hiszen bár a stílus és a dupla vese presztízse megragadta őket, igazából nincs szükségük a hatalmas autó nyújtotta térkínálatra. Ugyanakkor az X3 kategóriájában ma még koránt sincs akkora tolongás, mint a teljes méretű luxusterepjárók között, így a 2004. elejétől kapható modell különösebb kockázat nélkül kezdhet hozzá az eddig leginkább prémium sportkombikat előnyben részesítő vevők elcsábításához.
Maga a karosszéria is ehhez a kategóriához zárkóztatja fel a modellt.

Változtattak a hátsó oszlop jellegzetes, a márka arculatához évtizedek óta szervesen hozzá tartozó törésén, és az erőteljesen alázuhanó motorháztetőt lezáró, a legújabb BMW trendekhez képest egyszerű vonalvezetésű fényszórók is inkább személyautós hangulatot árasztanak. A hátsó lámpák kialakításánál már bátrabban jártak el a tervezők, de a több részre tagolt zárófény sem annyira extravagáns, mint a 7-es vagy akár az új 5-ös sorozat lámpái.

Az utastérben is a konvenciók győztek. Bár a középkonzol az X5-öshöz hasonlóan itt sem fordul a vezető felé, a mai napig vitatott értékű iDrive elektronikus kezelőközpont helyett hagyományos nyomógombokkal szabályozhatjuk a fűtés, az audiorendszer és a fedélzeti számítógép beállításait. Újszerű ugyanakkor a műszerfalpanel ívelt kialakítása, amely a felajzott íjként feszülő, az ajtó tövéből kiinduló belső kilincsek formájában is visszaköszön.

A BMW-hívők számára azonban fontosabb a hajtáslánc minősége. Az „indulási oldalon”, azaz az erőforrások terén még nem mondta ki a végső szót a gyár. Egyelőre két motor látszik biztosnak: a 204 lóerős, háromliteres turbódízel, illetve a hasonló lökettérfogatú benzines, 231 lóerővel. Mindkét hathengereshez hatfokozatú manuális sebességváltót kínál a gyár – már ezekből az adatokból is nyilvánvaló, hogy a BMW a még csak most körvonalazódó kategória egyeduralkodójává kíván válni. Az aggregátok alapkiépítésben 210 km/h végsebességre képesek, az opcionális sportcsomaggal felszerelve ez 218, illetve 224 km/h-ra emelkedik.
Mivel ha csak stílusában is, de terepjáróról van szó (a sportos haszonjárművek vásárlói elenyésző arányban hagyják el autójukkal az aszfaltot), a BMW különlegesen fejlett hajtási rendszert dolgozott ki a modellhez. A kemény terepezéshez elengedhetetlen mechanikus differenciálzárak és felezők helyett elektronika osztja meg a hajtóerőt az első és hátsó tengely között, mégpedig a gyár ígérete szerint még azelőtt, hogy az adott kerék elveszítené tapadását.

Az xDrive-ként emlegetett rendszer közúton a semleges kanyarvételi jellemzőkről gondoskodik, a biztonsági kedvéért azonban hagyományos, a fékeket aktiváló menetstabilizáló elektronikával is felszerelték az autót. Az X5 hagyatéka a völgymeneti ereszkedésszabályozó, a Hill Descent Control, amely laza talajon is finoman, lépésben engedi le a terepjárót. Várhatóan több dolga akad majd azonban annak a TSC (Trailer Stability Control) névre keresztelt újdonságnak, ami az utánfutóval felszerelt jármű menetstabilitására ügyel, megkönnyítve az X3 célközönsége körében ugyancsak valószínűsíthető yacht-vontatási feladatok elvégzését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.