Egyre kevesebbet olvasunk

Példányszámcsökkenés és a piac koncentrációja jellemezte tavaly is a könyvkiadást és könyvkereskedelmet, amely 2003-ban mindössze az infláció mértékével megegyezően bővült. Tavaly a teljes értékesítés több mint 56 milliárd forintot tett ki, a legtöbbet ismeretterjesztő kiadványokra, a legkevesebbet pedig diszkont- könyvekre költöttünk.

Varga Klára
2004. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly folytatódott a könyvkiadás és könyvkereskedelem koncentrációja: az 56 milliárd forintot meghaladó összértékesítés több mint felét mindössze tizennégy forgalmazó vállalat bonyolította le. A könyvkiadás döntően magyar kézben összpontosul, a hazai tulajdonú könyvkiadók mintegy 76 százalékos részesedéssel rendelkeznek a piacon.
Az értékesített kiadványoknál évek óta vezető szerepet töltenek be az ismeretterjesztő könyvek, amelyek 26 százalékos részesedésükkel az értékesítési listák első helyén állnak. Az évek során folyamatosan háttérbe szorultak ugyanakkor a közoktatási tankönyvek és a nyelvkönyvek, tavalyi eladásuk az összforgalom negyedét tette ki. Ötszázalékos bővüléssel a szakkönyvek, lexikonok, szótárak, tudományos művek, valamint a felsőoktatásban használatos kiadványok könyvelhették el a legdinamikusabb fejlődést. Visszaesést mutat azonban a szépirodalom kategóriájába sorolható művek forgalma, amely tavaly a piacnak mindössze 17,2 százalékát alkotta.
Várhatóan kedvező hatást gyakorol a könyvforgalomra, hogy az adóharmonizáció miatt a könyveket terhelő tizenkét százalékos forgalmi adó idén január elsejétől az Európai Unió országainak átlagára, azaz öt százalékra csökkent. A könyvkiadás adójának csökkenésével párhuzamosan azonban megszűnt a közoktatás tankönyveire eddig érvényes nullaszázalékos adókulcs. Problémát jelent továbbá, hogy a Nemzeti Kulturális Alapprogram idén mindössze négyszázmillió forintot oszt szét írói ösztöndíjakra, könyvkiadásra, folyóiratok és kulturális rendezvények támogatására.
A könyvkereskedelemben piacvezető szerepet betöltő Libri Könyvkereskedelmi Kft.-nél úgy látják, hogy a magyar könyvvásárlási szokásokat az olvasási kedv folyamatos csökkenése jellemzi, ez pedig alapvetően befolyásolja a könyvpiacot. A vásárlók egyre szívesebben keresik fel a nagy üzletközpontokat, ami a kis, belvárosi üzletek forgalmának csökkenéséhez vezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.