Eladósodik a MÁV

Egyelőre bizonytalan, hogy az állam hogyan finanszírozza a MÁV Rt. költségeit, holott ezt Brüsszel kötelezővé teszi. A vasúttársaság súlyos pénzügyi terhekkel, növekvő adóssággal küszködik.

Putsay Gábor
2004. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elfogadta a gazdasági kabinet azt a javaslatot, hogy a vasúttársaság kormánygaranciával vegyen fel 59,5 milliárd forint bankhitelt a 2004. évi működéséhez, illetve a fejlesztésekhez. A hitel nagyobb részét, negyvenmilliárd forintot a napi működésre költi a társaság, enélkül sem a vonatok közlekedtetésére, sem a bérekre nem lenne pénz. A hitelből a vasúttársaság további 19,5 milliárd forintot költhet a hálózat és a járműállomány fejlesztésére.
A szisztéma évek óta változatlan: a MÁV Rt. mintegy százmilliárd forintos támogatáson felül óriási hitelekből tartja fenn magát, s az állam szanálja a felhalmozott tartozást. A fejlesztési forrásokat elviszik a kamatterhek, beruházások nélkül a szállítás egyre drágább.
*
Ahhoz képest, hogy a kormányváltáskor a legmagasabb szinteken is átfogó reformot ígértek – aminek eddigi elmaradásáért ismételten az Orbán-kormányt tették felelőssé –, a Medgyessy-kabinet mindeddig határozott húszszázalékos, azaz tizenegyezer fős létszámleépítésről, hozzájárult viszont harminc motorvonat beszerzéséhez, amit üzleti alapon, hitelből vásárol meg a MÁV. Az oly gyakran hangoztatott európai normák szerinti szervezeti átalakítást – ami az üzletágak szétválasztását jelenti a MÁV-on belül – még az előző vezetés kezdte, igaz, a jelenlegi kormány alatt fejezték be.
A MÁV folyamatos veszteségének – idén 37 milliárd forint a tervezett hiány – fő oka, hogy az állam ugyan megrendeli közszolgálatként a személyszállítást, a menetdíjbevételeken felüli költségeket azonban csak részben téríti meg. A fogyasztói és termelői árkiegészítésként juttatott támogatások a menetdíjbevételekkel együtt a költségek hetven százalékát biztosítják. A gördülőállomány, a pályák és az állomások állapota folyamatosan romlik, évről évre mind több pénzbe kerül a fenntartásuk, a tulajdonos viszont például a járműpark fejlesztéséhez legfeljebb a hitelek visszafizetésének szavatolásával járul hozzá.
A MÁV mostanra olyan helyzetbe jutott, hogy ha 2005-ben az állam nem fizeti meg teljes összegben a bevétellel nem fedezett költségeit, vagy nem szanálja a hiteleit, további kölcsönöket vesz igénybe, s pénzügyi csőd közelébe kerülhet. Információink szerint a MÁV-nál kidolgozták az EU-konform közszolgáltatási személyszállítás költségtérítéséről szóló tervezetét, amely az állam–MÁV szerződését képezné. Ennek elfogadása stabilizálná a MÁV pénzügyeit. Eszerint a vasúttársaság havonta kapná meg az államtól a személyszállítás fenntartásához szükséges összeget. A Fidesz-frakció módosító javaslatot nyújtott be az állam–MÁV helyzetét szabályozó törvényhez, amely szerint a menetdíjbevétellel nem fedezett költségeket a társaság a tárgynegyedévet követő negyedévben kapná meg.
A vasúttársaság idén összességében nyolcvankettőmilliárd forintot költhet fejlesztésekre, ami arra lesz elegendő, hogy a törzshálózaton elvégezzék a tervezett felújítási munkákat, a járműállományt műszakilag szinten tartsák, s az elővárosi forgalomban használt kocsipark egy részét felújítsák. A jelentős beruházási összegeket döntően az EU forrásai és a banki hitelek teszik ki, a költségvetés idén 10,6 milliárd forintot biztosít a pályák fejlesztésére. Az évtized végéig csak a kiemelt beruházások valósulnak meg a MÁV Rt. hálózatán, ugyanis az EU csak ezeket támogatja.



Verseny a javából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.