Elfogadta a gazdasági kabinet azt a javaslatot, hogy a vasúttársaság kormánygaranciával vegyen fel 59,5 milliárd forint bankhitelt a 2004. évi működéséhez, illetve a fejlesztésekhez. A hitel nagyobb részét, negyvenmilliárd forintot a napi működésre költi a társaság, enélkül sem a vonatok közlekedtetésére, sem a bérekre nem lenne pénz. A hitelből a vasúttársaság további 19,5 milliárd forintot költhet a hálózat és a járműállomány fejlesztésére.
A szisztéma évek óta változatlan: a MÁV Rt. mintegy százmilliárd forintos támogatáson felül óriási hitelekből tartja fenn magát, s az állam szanálja a felhalmozott tartozást. A fejlesztési forrásokat elviszik a kamatterhek, beruházások nélkül a szállítás egyre drágább.
*
Ahhoz képest, hogy a kormányváltáskor a legmagasabb szinteken is átfogó reformot ígértek – aminek eddigi elmaradásáért ismételten az Orbán-kormányt tették felelőssé –, a Medgyessy-kabinet mindeddig határozott húszszázalékos, azaz tizenegyezer fős létszámleépítésről, hozzájárult viszont harminc motorvonat beszerzéséhez, amit üzleti alapon, hitelből vásárol meg a MÁV. Az oly gyakran hangoztatott európai normák szerinti szervezeti átalakítást – ami az üzletágak szétválasztását jelenti a MÁV-on belül – még az előző vezetés kezdte, igaz, a jelenlegi kormány alatt fejezték be.
A MÁV folyamatos veszteségének – idén 37 milliárd forint a tervezett hiány – fő oka, hogy az állam ugyan megrendeli közszolgálatként a személyszállítást, a menetdíjbevételeken felüli költségeket azonban csak részben téríti meg. A fogyasztói és termelői árkiegészítésként juttatott támogatások a menetdíjbevételekkel együtt a költségek hetven százalékát biztosítják. A gördülőállomány, a pályák és az állomások állapota folyamatosan romlik, évről évre mind több pénzbe kerül a fenntartásuk, a tulajdonos viszont például a járműpark fejlesztéséhez legfeljebb a hitelek visszafizetésének szavatolásával járul hozzá.
A MÁV mostanra olyan helyzetbe jutott, hogy ha 2005-ben az állam nem fizeti meg teljes összegben a bevétellel nem fedezett költségeit, vagy nem szanálja a hiteleit, további kölcsönöket vesz igénybe, s pénzügyi csőd közelébe kerülhet. Információink szerint a MÁV-nál kidolgozták az EU-konform közszolgáltatási személyszállítás költségtérítéséről szóló tervezetét, amely az állam–MÁV szerződését képezné. Ennek elfogadása stabilizálná a MÁV pénzügyeit. Eszerint a vasúttársaság havonta kapná meg az államtól a személyszállítás fenntartásához szükséges összeget. A Fidesz-frakció módosító javaslatot nyújtott be az állam–MÁV helyzetét szabályozó törvényhez, amely szerint a menetdíjbevétellel nem fedezett költségeket a társaság a tárgynegyedévet követő negyedévben kapná meg.
A vasúttársaság idén összességében nyolcvankettőmilliárd forintot költhet fejlesztésekre, ami arra lesz elegendő, hogy a törzshálózaton elvégezzék a tervezett felújítási munkákat, a járműállományt műszakilag szinten tartsák, s az elővárosi forgalomban használt kocsipark egy részét felújítsák. A jelentős beruházási összegeket döntően az EU forrásai és a banki hitelek teszik ki, a költségvetés idén 10,6 milliárd forintot biztosít a pályák fejlesztésére. Az évtized végéig csak a kiemelt beruházások valósulnak meg a MÁV Rt. hálózatán, ugyanis az EU csak ezeket támogatja.
Verseny a javából.