Élő közvetítés az MTV-múzeumból

Kőkorszaki kamerák, 1962-ben gyártott kapcsolóterem, huszonnégy éves hangkeverőrendszer – ilyen eszközökkel működik a Magyar Televízió (MTV) 1904-ben Tőzsdepalotának felépített, Szabadság téri gyártóbázisa. A hétfői, „múzeumlátogatásnak” aposztrofált bemutató végén kiderült: az MTV a jövőben a Hír Televízió technikai felépítését akarja követni.

Pindroch Tamás
2004. 04. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Középiskolai osztálykirándulások jutottak az eszembe, amikor hétfőn „múzeumlátogatásra” érkeztem több újságíróval együtt a Magyar Televízióba. Gyülekező, nevetgélés, csak az eldugott sörösüvegek nem kerülnek elő a hátitáskákból, mint akkoriban, hajdanán. Hirtelen a várakozók közé toppan a múzeumigazgató, a fekete öltönye alatt a rajzfilmsorozatból ismert Csíkos Úrnak öltözött Rudi Zoltán MTV-elnök (fehér alapú, kék csíkos ing, vörös csíkos nyakkendő), mindenkivel lekezel, mosolyog, mindenkihez van egy jó szava. Aztán megjelenik a helyettese, Ágoston György műszaki igazgató, akiről később kiderül, hogy idegenvezetőként sem halna éhen. Végre libasorban elindulunk.
A 2-es stúdió az első célállomás, Ágoston és Rudi urak büszkén vezetnek be a nézők számára nagyon jól ismert, árulkodóan vörös stúdióba: itt készül ugyanis a Híradó és az Este című műsor. Rudi nagy hévvel ecseteli, hol is ülnek a szerinte sztár műsorvezetők, megmutatja, hol szokott pontosan álldogálni a kormánypárti politikusokkal is rendkívül kemény Simon András. – Itt ül Pálffy, itt meg D. Tóth – hallom a Rudi szavait visszhangzó kollégák izgalommal telt hangját. – Itt meg a kamerára erősített súgógép, amely nélkül csak ülnének, és egy mukkot sem tudnának szólni – teszem hozzá magamban kajánul. Gyorsan átrohanunk a vezérlőbe, amely néhány lépésnyire van a stúdiótól; a terem a NASA űrhajóvezérlőjére emlékeztet: tele képernyővel, furcsa gombokkal, görgetős ülőfotelekkel. A Híradó stúdiója és vezérlője még nem az igazi múzeum – derül ki Ágoston idegenvezető szavaiból; a kamerák mindössze nyolcévesek, a képkeverőt az 1998-as magyarországi atlétika Eb közvetítésére szerezték be, és utána építették be ebbe a vezérlőbe. Mindenki megnyugszik, nincs is itt akkora baj, de Ágoston nyomban rámutat a hangkeverő monstrumra: ez a berendezés mindössze huszonnégy éves, még az a BEAG Elektroakusztikai Gyár készítette, amely már réges-régen megszűnt. Hozzáteszi: tartalék alkatrész nincs, ha valami meghibásodik, szinte csak az égiekhez tudnak fordulni. Lógó orral átballagunk a rögzítőterembe, ahol bár nem látjuk a tizenkét éves rögzítőmagnók haláltusáját, de biztosítanak: ezek az eszközök olyan idősek, hogy csak a végrendeletük megírása van hátra. Ágoston nosztalgiázva idézi: amikor e magnókat megkaptuk, még a világ élvonalát képviselték. Rudi a látogató csoportban állva megjegyzi: ez semmi, a kapcsolóterem 1962-es eszközökkel működik, majd meglátjátok.
Meg is láttuk: bár fogalmam sincs, hogy milyen egy korszerű kapcsolóterem, a tévések megnyugtatnak, amiben most állunk, az kőkorszaki. Ide érkezik be minden vonal, és innen is megy ki, a technikusok itt kapcsolják össze a stúdiók jeleit. A falakat végig szörnyű „kütyürék” borítják: már csak a fehér köpenyes kollégák hiányoznak, olyan az egész, mintha egy atomerőműben lennénk. Ágoston azért elmondja: negyvenkét éve folyamatosan újítják a rendszert, csak hat éve képesek a modern televíziózás alapját, a digitális jelképzést kialakítani. A csoport ennek tudatában vonul át az ódon falak között az MTV 1-es programját lebonyolító termébe, amely korszerűnek mondható, hiszen csak hatéves. Aztán átsuhanunk a vágófolyosón, ahol az alkotómunka olyan technikával folyik, amelyet az Európai Unió valamennyi tévéjéből száműztek már. Az m2 programszobája következik, ahol Friderikusz Sándor műsorának ismétlését követhetjük nyomon a monitorokon. Ágoston György műszaki igazgató a tizenhat éves rendszer felett mond ítéletet. – Legnagyobb csőd ez a terem: az m2-t műholdon egész Európa és Észak-Afrika is láthatja, ám az itteni rendszer minden egyes kisugárzott műsor képminőségét 50-60 százalékkal lerontja. A még a német Bosch által gyártott eszközökhöz semmilyen tartalék eszközzel nem rendelkeznek. Pénz hiányában – szavai szerint – egyelőre remény sincs arra, hogy az m2 minőségét feljavítsák. Ezután egy csigalépcsőt leküzdve a „múzeum” egy másik stúdiójába, az egyesbe visz az út. Hatalmas, üresen kongó terem, tele régi, szomorúan ácsingózó kamerákkal. Ezeket bizonyára még a Kádár-rendszer hírversenyében alkalmazták: ki is próbálom egyiket, miközben a gyerekkoromból ismert Híradó-főcímzenét dúdolom. Megtudjuk, hogy ez Európa utolsó, működőképes PAL-rendszerű stúdiója, a kamerák tizenkilenc évesek.
Előkerül a termoszban őrzött tea, a szalvétába csomagolt szendvics. Már csak az van hátra, hogy Rudi Zoltántól megtudjuk: nem panaszkodásnak szánták a bemutatót, csak reális képet akartak festeni a televízióról. Aztán elmondja, hogy minél előbb új csatornák elindítását tervezik, új gyártóbázisra akarnak költözni, és úgy tűnik – ha minden külső feltétel teljesül –, a jelenlegi elfogadott üzleti tervükkel életben tudnak maradni. A nyáron egy tizenkét éves közvetítőkocsival a Nemzetközi Olimpiai Bizottság felkérésére és fizetésével az olimpiáról a vívást fogják közvetíteni a világnak. – Ez óriási megtiszteltetés – hangsúlyozza az elnök.
Ezzel véget is érne a tárlatvezetés, de még megtudjuk, hogy az elnök vasárnap a Hír TV-ben járt, és irigykedve nézte a csatorna technikai felszereltségét. Megnyugszom: van bizony hova felzárkózni, akár tartalmilag is…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.