A gazdasági és közlekedési tárca egyelőre nem vesz tudomást a lehetetlen állapotról. Az épülő autópályákon – igen nehéz körülmények között – napi tizenkét órán át, nyáron sötétedésig tart a munka, azok, akik a távolabb eső országrészekből érkeztek, két hét után térnek haza.
A húsvéti ünnepek alatt leálltak a munkagépek az épülő M7-es és M70-es gyorsforgalmi utakon, ebben az időszakban csak a biztonsági őrök álltak készenlétben, hiszen az eddig elkészült műtárgyakat, illetve a munkaterületre felvonuló több millió forint értékű járműparkot nem lehet őrizetlenül hagyni. A háromnapos szünet előtt látogatott el az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi közötti szakaszán épülő völgyhídhoz Medgyessy Péter miniszterelnök. A program szerint a kormányfő jelenlétében kellett volna beemelni, pontosabban a pillérekre tolni a helyszínen gyártott hatalmas beton hídelemet. A Medgyessy látogatása előtti órákban igen nagy volt a sürgés-forgás a Balatonszárszóhoz közeli munkaterületen: egyesek sepergettek, volt, aki eligazítást tartott, s külön a miniszterelnöki látogatás alkalmával kellett simára gyalulni azt az utat, amely összeköttetést biztosít a 7-es főúttal.
*
A Hídépítő Rt. építésvezetője szerint nincs ebben semmi különös, hiszen itt mindig tisztán kell tartani a területet a szigorú technológiai fegyelem miatt, a munka ugyanolyan ütemben zajlik, mint máskor. A háromnapos ünnepet – teszi hozzá – mindenki otthon töltheti, a látogatás után hazamennek az emberek.
Nem ennyire volt derűs az egyik munkagépen unatkozó gépkezelő: „A fene enné meg ezt a minisztert, máshová is vihette volna a dolga, így egy nappal később érünk haza” – fakadt ki. Az előkészítő munkálatokra felkért dolgozók csak a miniszterelnök távozása után hagyhatták el a helyszínt, ám az ünnepek miatt a távol élők ennél hamarabb is befejezhették volna a folyamatos két heti munkát.
Nem helyiek dolgoznak
A Szárszó és Ordacsehi között épülő szakaszon az ország minden részéről toboroztak munkavállalókat. Akik nem helyiek, kéthetente térhetnek haza. A napi munka reggel hattól este hatig, nyáron pedig sötétedésig tart. A fizetésre nem panaszkodnak az emberek, hiszen elmondásuk szerint a fizikai munkások havi jövedelme eléri a hetvenezer forintot. „Még így is több, mint amennyit odahaza kereshetünk” – mondja az útépítésen dolgozó gépkezelő. Arról a vidékről, ahonnan jött, havi negyvenezer forintból élnek a többgyermekes családok.
Napi 12-14 órai munka
A sztrádaépítéseken dolgozó fizikai állomány nagy részének nincs sok lehetősége, marad a – félórás ebédidővel – napi 12-14 órai folyamatos munka, ami leginkább a nyári melegben viseli meg az embereket. A munkagépek nagy része idősebb a rajtuk dolgozó kezelőknél, így érthető a gúnyos mosoly az arcokon, amikor a légkondicionáló kerül szóba.
Akárki akármit mond, az előző autópálya-építéseken anyagilag és erkölcsileg sokkal jobban megbecsülték a személyi állományt – vélekedik az egyik telephely őrzésével megbízott biztonsági őr. Másfél napig tart egyfolytában a szolgálat, óránként 280-300 forint a fizetség. „Nem tudom, mit képzel Medgyessy Péter és díszes társasága, de néha az az érzésünk, hogy nem is ebben az országban élnek – mondja. – Nap mint nap azt lehet hallani a televíziókban, hogy az ország jó irányba halad, arról viszont nem beszélnek, hogy a Balaton környékén élőknek 40-50 ezer forint a jövedelmük. Folyamatosan hülyének nézik az embereket, mindenhonnan a hazugság jön, abban viszont biztos vagyok, hogy a vezetők zsebe nem marad üres.”
Az M7-es autópályának Balatonszárszó és Ordacsehi között 2005. június 30-ig kell elkészülnie, a Hídépítő Rt.–Betonút Rt. által alkotott konzorciumnak bő két és fél év áll rendelkezésére, hogy a 19,5 kilométer hosszú szakaszt megépítse. Szakmai körökben ugyanakkor tudni vélik, hogy az eredeti ütemtervhez képest néhány szakaszon késésben vannak az útépítők, ám az illetékesek azt mondják: a tervezett határidőre átadják az utat. Tavaly például olyan építményekhez nem tudtak hozzákezdeni, ami az ütemezés szempontjából fontos. Néhol a tőzeges altalaj összetömörítése okozott gondot, de a kisajátításokkal és a szolgalmijog-bejegyzésekkel is problémák adódtak. Ezért idén és 2005-ben jelentős többletmunkát kell vállalni, hogy tartani tudják a határidőt.
A tizennyolc kilométer hosszú M70-es autóútszakaszt Letenye és Tornyiszentmiklós között, valamint az M7-es nyolc kilométeres Becsehely–Letenye szakaszát idén szeptember 15-ig adják át. Az autópálya építése megfelelő ütemben halad, az M70-es mindkét útpályáján elkészült az aszfaltcsík, hátra- van még a kopóréteg elhelyezése.
Forgalom a kisfalvakon át
Az autóútnak viszont az átadás időpontjában nem lesz folytatása, Tornyiszentmiklóstól a jelentős forgalmat kis falvakon átmenő, alsóbbrendű utakra terelik ahhoz, hogy a rédicsi határátkelőhelyet elérjék az autósok. A szlovén oldalon ugyanis még csak a telkek kisajátítását végzik. Nógrádi László, Lenti polgármestere lapunknak elmondta: a minisztériumban tudomást sem vesznek arról, hogy kamionáradat lepi majd el a kis teherbírású utakat és a falvakat. Nógrádi elmondta: több alkalommal javasolta a környékbeli polgármesterekkel együtt, hogy elkerülő utak építésével enyhítsék a települések forgalmát, ám a minisztériumban erről hallani sem akarnak. A Nemzeti Autópálya Rt.-nél közölték: nem tehetnek arról, hogy Szlovéniában még nem készült el az autópálya.
Brüsszel ismét térdre rogyott Washington előtt
