Késésben vannak a sztrádaépítők

Az M70-est szeptember 15-ig adják át, ám az autóútnak egyelőre nincs folytatása, így a kamionok is a rossz állapotban lévő alsóbbrendű utakon haladnak majd tovább ahhoz, hogy a magyar–szlovén határhoz elérjenek.

Putsay Gábor
2004. 04. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági és közlekedési tárca egyelőre nem vesz tudomást a lehetetlen állapotról. Az épülő autópályákon – igen nehéz körülmények között – napi tizenkét órán át, nyáron sötétedésig tart a munka, azok, akik a távolabb eső országrészekből érkeztek, két hét után térnek haza.
A húsvéti ünnepek alatt leálltak a munkagépek az épülő M7-es és M70-es gyorsforgalmi utakon, ebben az időszakban csak a biztonsági őrök álltak készenlétben, hiszen az eddig elkészült műtárgyakat, illetve a munkaterületre felvonuló több millió forint értékű járműparkot nem lehet őrizetlenül hagyni. A háromnapos szünet előtt látogatott el az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi közötti szakaszán épülő völgyhídhoz Medgyessy Péter miniszterelnök. A program szerint a kormányfő jelenlétében kellett volna beemelni, pontosabban a pillérekre tolni a helyszínen gyártott hatalmas beton hídelemet. A Medgyessy látogatása előtti órákban igen nagy volt a sürgés-forgás a Balatonszárszóhoz közeli munkaterületen: egyesek sepergettek, volt, aki eligazítást tartott, s külön a miniszterelnöki látogatás alkalmával kellett simára gyalulni azt az utat, amely összeköttetést biztosít a 7-es főúttal.
*
A Hídépítő Rt. építésvezetője szerint nincs ebben semmi különös, hiszen itt mindig tisztán kell tartani a területet a szigorú technológiai fegyelem miatt, a munka ugyanolyan ütemben zajlik, mint máskor. A háromnapos ünnepet – teszi hozzá – mindenki otthon töltheti, a látogatás után hazamennek az emberek.
Nem ennyire volt derűs az egyik munkagépen unatkozó gépkezelő: „A fene enné meg ezt a minisztert, máshová is vihette volna a dolga, így egy nappal később érünk haza” – fakadt ki. Az előkészítő munkálatokra felkért dolgozók csak a miniszterelnök távozása után hagyhatták el a helyszínt, ám az ünnepek miatt a távol élők ennél hamarabb is befejezhették volna a folyamatos két heti munkát.

Nem helyiek dolgoznak

A Szárszó és Ordacsehi között épülő szakaszon az ország minden részéről toboroztak munkavállalókat. Akik nem helyiek, kéthetente térhetnek haza. A napi munka reggel hattól este hatig, nyáron pedig sötétedésig tart. A fizetésre nem panaszkodnak az emberek, hiszen elmondásuk szerint a fizikai munkások havi jövedelme eléri a hetvenezer forintot. „Még így is több, mint amennyit odahaza kereshetünk” – mondja az útépítésen dolgozó gépkezelő. Arról a vidékről, ahonnan jött, havi negyvenezer forintból élnek a többgyermekes családok.

Napi 12-14 órai munka

A sztrádaépítéseken dolgozó fizikai állomány nagy részének nincs sok lehetősége, marad a – félórás ebédidővel – napi 12-14 órai folyamatos munka, ami leginkább a nyári melegben viseli meg az embereket. A munkagépek nagy része idősebb a rajtuk dolgozó kezelőknél, így érthető a gúnyos mosoly az arcokon, amikor a légkondicionáló kerül szóba.
Akárki akármit mond, az előző autópálya-építéseken anyagilag és erkölcsileg sokkal jobban megbecsülték a személyi állományt – vélekedik az egyik telephely őrzésével megbízott biztonsági őr. Másfél napig tart egyfolytában a szolgálat, óránként 280-300 forint a fizetség. „Nem tudom, mit képzel Medgyessy Péter és díszes társasága, de néha az az érzésünk, hogy nem is ebben az országban élnek – mondja. – Nap mint nap azt lehet hallani a televíziókban, hogy az ország jó irányba halad, arról viszont nem beszélnek, hogy a Balaton környékén élőknek 40-50 ezer forint a jövedelmük. Folyamatosan hülyének nézik az embereket, mindenhonnan a hazugság jön, abban viszont biztos vagyok, hogy a vezetők zsebe nem marad üres.”
Az M7-es autópályának Balatonszárszó és Ordacsehi között 2005. június 30-ig kell elkészülnie, a Hídépítő Rt.–Betonút Rt. által alkotott konzorciumnak bő két és fél év áll rendelkezésére, hogy a 19,5 kilométer hosszú szakaszt megépítse. Szakmai körökben ugyanakkor tudni vélik, hogy az eredeti ütemtervhez képest néhány szakaszon késésben vannak az útépítők, ám az illetékesek azt mondják: a tervezett határidőre átadják az utat. Tavaly például olyan építményekhez nem tudtak hozzákezdeni, ami az ütemezés szempontjából fontos. Néhol a tőzeges altalaj összetömörítése okozott gondot, de a kisajátításokkal és a szolgalmijog-bejegyzésekkel is problémák adódtak. Ezért idén és 2005-ben jelentős többletmunkát kell vállalni, hogy tartani tudják a határidőt.
A tizennyolc kilométer hosszú M70-es autóútszakaszt Letenye és Tornyiszentmiklós között, valamint az M7-es nyolc kilométeres Becsehely–Letenye szakaszát idén szeptember 15-ig adják át. Az autópálya építése megfelelő ütemben halad, az M70-es mindkét útpályáján elkészült az aszfaltcsík, hátra- van még a kopóréteg elhelyezése.

Forgalom a kisfalvakon át

Az autóútnak viszont az átadás időpontjában nem lesz folytatása, Tornyiszentmiklóstól a jelentős forgalmat kis falvakon átmenő, alsóbbrendű utakra terelik ahhoz, hogy a rédicsi határátkelőhelyet elérjék az autósok. A szlovén oldalon ugyanis még csak a telkek kisajátítását végzik. Nógrádi László, Lenti polgármestere lapunknak elmondta: a minisztériumban tudomást sem vesznek arról, hogy kamionáradat lepi majd el a kis teherbírású utakat és a falvakat. Nógrádi elmondta: több alkalommal javasolta a környékbeli polgármesterekkel együtt, hogy elkerülő utak építésével enyhítsék a települések forgalmát, ám a minisztériumban erről hallani sem akarnak. A Nemzeti Autópálya Rt.-nél közölték: nem tehetnek arról, hogy Szlovéniában még nem készült el az autópálya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.