Kiderülhet-e az igazság szeptember 11-ről?

Szinte naponta érkeznek érdekes, már-már megdöbbentő hírek Washingtonból az Egyesült Államok elleni terrortámadásokat vizsgáló, kétpárti független bizottság munkája nyomán. A testület látványos meghallgatásai ellenére felmerülhet a kétség, hogy lehet-e hatása a vizsgálatnak az amerikai politikára, vagy csak amolyan lelkiismeret-nyugtató funkciót tölt be?

2004. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú időnek kellett eltelnie a támadások után, hogy végre felállhasson egy olyan, kellő tekintéllyel és jogosítványokkal rendelkező testület, amely fényt derít Amerika legnagyobb tragédiájának körülményeire, és levonja a megfelelő tanulságokat. A vonatkozó törvényt csak 2002 novemberében ellenjegyezte George W. Bush, akinek politikailag egyáltalán nem kedvező a bizottság működése és az azt követő fokozott nyilvánosság. Eredetileg 18 hónapos mandátummal ruházták fel, és jelentését május 27-én meg kellett volna tennie. A kongresszus azonban két hónapos haladékot adott, így július 26-ig kell munkájuk eredményéről beszámolniuk, míg augusztus végéig teljesen be kell fejezniük tevékenységüket. A bizottság tíz – egyenlő számban demokrata és republikánus – tagból áll, munkáját nyolcvan alkalmazott segíti, akik között több szaktekintély is van, például egykori magas rangú tisztségviselők, professzorok, jogászok; mind egy szálig átestek a szükséges nemzetbiztonsági átvilágításon. A testület kezdetben hárommillió dollárt kapott, ám később a törvényhozás ehhez további tizenkétmillió dollárt szavazott meg (összesen tehát csaknem hárommilliárd forintot).
A bizottság ez idáig több mint ezer személyt hallgatott meg tíz országban, kétmillió oldalnyi – sokszor szigorúan titkos – dokumentumhoz férhetett hozzá, de a legnagyobb hatásuk természetesen a Washingtonban tartott nyilvános meghallgatásoknak volt. Eddig öt napon át zajlottak a kínos kérdésektől és súlyos ellentmondásoktól hemzsegő ülések, amelyeken a jelenlegi és az előző kormányzat vezető figuráinak kellett beszámolniuk. Az udvariassági formulákat sokszor mellőzve, a bizottsági tagok szinte kihallgatást tartottak, és ha nem elképzeléseik szerinti módon érkeztek a válaszok, vagy a „delikvens” megpróbált kibújni a nekiszegezett kérdés elől, bizony nem haboztak a szavába vágni és figyelmeztetni arra, hogy miért is van ott. Hogy a terrortámadásokhoz vezető időszak eseményeinek feltárása nem egzakt tudomány, arra élesen rávilágított a Fehér Ház korábbi terrorizmus-szakértőjének és Bush elnök nemzetbiztonsági főtanácsadójának a beszámolója, amelyek élesen szemben álltak egymással. Richard Clarke kezdetben könyvével vívott ki figyelmet magának, amelyben beszámolt arról, hogy a Clinton-éra alatt egy pilóta nélküli felderítőgép valószínűleg Oszama bin Ladent, a későbbi támadások kitervelőjét azonosította, ám a bizonytalanság miatt mégsem indítottak akciót az elfogására vagy a megsemmisítésére. A bizottság színe előtt úgy nyilatkozott, hogy míg a Clinton-adminisztrációnak prioritás volt a terrorizmus és az al-Kaida elleni harc, addig a Bush-kormányzat első nyolc hónapjában fontos, de nem sürgősen megválaszolandó kérdésként tekintett rá. Condoleezza Rice – akit csak hosszas nyomásgyakorlás után engedett el főnöke a nyilvános meghallgatásra – ezzel szemben azt mondta, hogy Bush legalább negyvenszer kapott eligazítást az al-Kaida tevékenységéről, ám ezek szinte kizárólag a külföldi aktivitásról szóltak. Az elnök nem akart minden kisebb al-Kaida-megmozdulásra reagálni. „Elegem van a legyek hessegetéséből” – idézte Rice a főnökét. Hasonló szembenállást tükrözött Janet Reno előző és John Ashcroft jelenlegi igazságügyi miniszterek beszámolója. Reno szerint tervek álltak készen Bin Laden elfogására vagy megölésére, ezzel szemben Ashcroft kijelentette, hogy utánajárt, és a Clinton-kormányzat alatt nem készültek a terroristavezér likvidálására.
Az ellentmondások dacára közbülső jelentéseiben a testület már tanúbizonyságát adta annak, hogy határozott véleményalkotásra képes. Az egyik ilyen dokumentum zárómondata nem egyéb, mint egy kérdés: Ki felelős a hírszerzésért? A választ a meghallgatott személyek beosztása és munkahelye egy kívülálló számára érthetően adja meg. A maguk intézkedési jogkörével annyi intézmény és személy gyűjthet információt a terrorizmusról, és annyi helyen elemzik azt, hogy egyáltalán nem tűnik lehetetlennek: a döntéshozók nem értesültek időben vagy olyan formában, amely felkeltette volna az érdeklődésüket. Egy FBI-ügynök 2001. júliusi jelentése, amely az országban pilótaképzést folytató arabok megfigyelését indítványozta, elakadt, egy másik, Bushhoz is elérő jelentés pedig nem váltott ki intézkedést. A bizottság a CIA-t sem illette szép szavakkal, amit annak igazgatója, George Tenet határozottan visszautasított. Vallomásában ugyanakkor nem tagadta, hogy a nekik dolgozó kémhálózat már régóta el volt hanyagolva, és még legalább öt évbe telik, amíg sikerül kiépíteni a szükséges fedett hálózatot. A bizottság elnöke, Thomas Kean nem tagadta, hogy az igazgató kijelentése „megijesztette”.
Megfigyelők nem mulasztják el megjegyezni, hogy a bizottság végleges jelentésének nyilvánosságra hozatalára akkor kerül sor, amikor az elnökválasztásért csatasorba állók éppen muníciót gyűjtenek az őszi kampányhoz. John Kerry demokrata jelölt egyelőre csak stábjának tagjain keresztül reagált érdemben a fejleményekre, de minden bizonnyal nagy várakozással tekint a végkifejletre, hogy a testület megállapításait felhasználhassa ellenfele, a terrorizmus elleni harc hősének szerepében tetszelgő Bush lejáratására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.